Dr. sc. Stjepan Baloban u svojoj kolumni za Kanu piše o odnosu prema pandemiji.
Središnju temu novoga broja kršćanske revije Kana odražava naslov kolumne Stjepana Balobana: Sloboda savjesti i autoritet. Tema je potaknuta pandemijom bolesti COVID-19, osobnom i zajedničkom odgovornošću te problemima s kojima se danas susrećemo, a dio članka uz dopuštenje izdavača prenosimo u nastavku:
Koliko god smo nakon dvije godine opterećeni, ranjeni, a možda i ozlojeđeni pandemijom bolesti COVID-19, ipak je to naša životna stvarnost od koje ne možemo pobjeći. Ušli smo u razdoblje u kojem se na razini pojedinih zemalja sve više raspravlja i o obveznom cijepljenju. To je, držim, neizbježna tema s kojom ćemo se morati susresti i u Hrvatskoj.
Na temelju dosadašnjega iskustva možemo reći da u Hrvatskoj postoji velika opasnost da se građani bez temeljitije znanstvene i etičko-moralne rasprave i u tom pitanju podijele u dva tabora, to jest „za“ i „protiv“, te da se u javnome prostoru stvori ozračje ‘svi protiv svakoga’. Naprotiv, povijest nas uči da bismo u vremenu sveopće ugroze, kakva jest pandemija COVID-a 19, trebali biti još povezaniji i solidarniji jer je to jedini put da što manje ljudi umre od ove opake bolesti i da posljedice u onih koji su je preboljeli budu što blaže, a ne suprotno.
Osobna i zajednička odgovornost
Iz dosadašnjih rasprava o epidemiološkim mjerama za sprečavanje širenja COVID-a 19 u Hrvatskoj vidljivo je da su u prvome planu pojmovi poput slobode, savjesti te svjetovnog i crkvenog autoriteta. S jedne strane, određeni se pojedinci pozivaju na vlastitu slobodu opirući se određenim mjerama koje donose nositelji civilne vlasti. S druge strane, nositelji vlasti pozivaju se na svoju odgovornost koju imaju u brizi za opće dobro, u ovom slučaju sprječavanje širenja bolesti COVID-19. Neprijeporno je da se pojedinac treba boriti za svoju slobodu i po svojoj savjesti živjeti odgovorno.
Neporecivo je također da od naroda izabrana vlast kao svjetovni autoritet ima moralnu zakonitost koja proizlazi iz naravnog zakona, a potvrđena je i u nadnaravnoj objavi. Proizlazi da svjetovna vlast ima odgovornost za zajednicu, a zajednica se pokatkad ima pravo usprotiviti djelovanju pojedinca radi općega dobra zajednice. U konkretnom slučaju kao što je trenutačna ugroza od COVID-a 19 može doći i dolazi do nerazumijevanja i do sukoba između dijela hrvatskih građana i civilne vlasti koja se treba brinuti za opće dobro. Držim da u takvoj situaciji može biti od iznimne koristi crkveno-teološki pogled koji pronalazimo u moralnom učenju Crkve.
Savjest i sloboda
U raspravama o epidemiološkim mjerama u sprečavanju pandemije bolesti najčešće spominjane riječi jesu sloboda i savjest. Znakovito je da se malokad upotrebljava pojam odgovornost za umrle od COVID-a 19 u Hrvatskoj. Do sada je velik, prevelik broj hrvatskih građana umro od ove opake bolesti! Tko je za to odgovoran? Jasno je da nisu svi jednako odgovorni, ali je jednako tako jasno da je svatko na svoj način odgovoran. Ako se ne pridržavam propisanih epidemioloških mjera, i ja sam odgovoran!
Stoga je pozivanje na vlastitu slobodu i vlastitu savjest nužno povezano i s odgovornošću za ono što konkretno činimo. Sloboda i savjest međusobno su povezane. Čovjek u savjesti postaje svjestan svoje slobode i mogućnosti da donosi važne, katkada, i sudbonosne odluke. U tom procesu čovjek je na osobit način svjestan svoje odgovornosti. Prema tome, pozivanje na vlastitu savjest i slobodu autentično je samo onda ako je riječ o odgovornosti za ono što činim, kako u odnosu prema sebi, tako i u odnosu prema čovjeku pokraj sebe. Nitko nije usamljen otok, posve slobodan i posve neovisan!
Članak u cijelosti potražite u tiskanom ili eIzdanju revije Kana.
* Mišljenja iznesena u kolumnama osobna su mišljenja njihovih autora i ne odražavaju nužno stajališta uredništva portala Narod.hr