11. ožujka 1933. don Ivo Prodan – tko je svećenik pravaš koji je pohrvatio talijansku ‘Katoličku Dalmaciju’?

Foto: wikimedia commons

Don Ivo Prodan je prvi, u doba buđenja nacionalne svijesti i formiranja nacionalno-građanskih država diljem Europe, od svih dalmatinskih političara javno prihvatio i širio državotvornu (pravašku) hrvatsku misao. Za sebe je otvoreno tvrdio da je starčevićanac, Hrvat i slobodar, koji poštuje druge narode i ljude, ali iznad svega ljubi svoj narod i svoju rodnu hrvatsku grudu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Prodan je pohrvatio časopis ‘La Dalmazia Cattolica’ u Zadru tako da izlazi samo na hrvatskoj jeziku pod imenom ‘Katolička Dalmacija’. Djelo ovog velikana hrvatske povijesti nedovoljno je poznato našoj javnosti, osobito jer ga je jugoslavenska neznanstvena i ideološka historiografija zapostavljala ili etiketirala ružnim imenima klerofašista, nacionalista, šovinista i ostalim objedama iz patološkog-denuncijantskog vokabulara komunističkog agitpropa (premda je umro davno prije uspostave druge Jugoslavije).

A don Ivo Prodan je bio sve samo ne ono što su nas komunisti i Jugoslaveni učili i govorili o njemu: bio je tankoćutna pobožna duša, ljubio je svoj hrvatski narod i poštovao sve ljude.

Ivo Prodan (Janjina, Pelješac, 31. prosinca 1852. – Zadar, 11. ožujka 1933.), rimokatolički svećenik, hrvatski domoljub, pravaš po političkom opredjeljenju, književnik i novinar, rodio se u Janjini 10. prosinca 1852. godine, a umro od upale pluća, 9. ožujka 1933. godine u Zadru.
Pokopan je na današnji dan 11. ožujka 1933. godine u groblju samostana sv. Pavla na otočiću Galevcu.
Gotovo šest desetljeća don Ivo Prodan je živio i radio u Zadru, glavnom gradu tadašnje austrijske pokrajine Kraljevine Dalmacije. O njegovu radu i djelovanju u Zadru dovoljno govori činjenica da je njegovo poprsje postavljeno u Perivoju Gospe od zdravlja u Zadru.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

‘Katolička Dalmacija’ – od autonomaškog talijanskog glasila do hrvatske tiskovine

On je iznimna osoba u dalmatinskoj i hrvatskoj politici druge polovice 19. i u prva dva desetljeća 20. stoljeća. Iznimna po tome, što on od svih dalmatinskih političara prvi javno prihvaća i širi pravašku misao i za sebe otvoreno tvrdi da je starčevićanac. Prihvativši pravaštvo kao svoje temeljno političko uvjerenje i stupivši vrlo mlad na dalmatinsku političku scenu, Prodan odmah pohrvaćuje svećeničko glasilo ‘Katoličku Dalmaciju’, čiji je urednik bio.

‘Katolička Dalmacija’ je bila glasilo vjersko-političkog sadržaja koje je izlazilo u Zadru od 5. lipnja 1870. do 26. rujna 1898. godine. Prvih osam godina list je izlazio na talijanskom jeziku pod naslovom ‘La Dalmazia Cattolica’ i podnaslovom ‘Katolička Dalmacija’, a od početka 1880. do posljednjeg broja izlazi samo na hrvatskom jeziku i pod nazivom ‘Katolička Dalmacija’.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Zadatak ovog lista je bio promicanje crkvenih i hrvatskih nacionalno-političkih interesa u južnoj Hrvatskoj. Pod uredništvom Ive Prodana početkom osamdesetih godina 19. stoljeća pretvara se u izrazito hrvatsko, vjersko i pravaško glasilo kojemu, osim promicanja interesa katoličke crkve, osnovni zadatak postaje širenje pravaških ideja i zagovaranje interesa Stranke prava u Dalmaciji.

Od 1892. do 1920. uređivao je ‘Hrvatsku krunu,’ glavno pravaško glasilo u Dalmaciji, povremenik ‘Hrvatska: Bogu i Hrvatskoj’, polutjednik ‘Hrvatska: Bog i domovina’ i ‘Katoličku Dalmaciju’.

Prodan otvara hrvatsku tiskaru u Zadru – širenje hrvatskih ideja, glagoljice, knjiga….

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Don Ivo Prodan nabavlja, utemeljuje i otvara Katoličku hrvatsku tiskaru; pokreće i tiska brojna hrvatska pravaška glasila, brošure i knjige; zalaže se za uporabu glagoljice u crkvenom bogoslužju; piše i objavljuje svoj vjersko-politički program; neustrašivo se bori za vjeru i domovinu, “Boga i Hrvatsku”; okuplja pojedine pravaše i formira prvu dalmatinsku pravašku skupinu te, zagovarajući stalno jedinstvo i samostalnost hrvatske nacije i države na temelju prirodnog i povijesnog hrvatskoga državnog prava, radi na ujedinjenju svih pravaša i osnutku Stranke prava (poslije Čiste stranke prava) u Dalmaciji, suprotstavljajući se odlučno svakomu autonomaštvu – srpskom i talijanskom osobito – u Dalmaciji i drugim hrvatskim zemlja, te osobito ideji o stvaranju zajedničke jugoslavenske države.

U tim teškim političkim borbama, previranjima i trvenjima – kad su mnogi nastojali rastočiti hrvatsko nacionalno biće, raskomadati i prigrabiti hrvatski državni teritorij – don Ivo Prodan, u borbi za narodno jedinstvo te cjelovitu i samostalnu Hrvatsku, ujedinjuje dalmatinske pravaše i postaje njihov istaknut vođa i zastupnik u Dalmatinskom saboru u Zadru i Carevinskom vijeću u Beču.

U obje skupštine on je razvio veoma značajnu političku i parlamentarnu djelatnost, zalažući se stalno za nacionalne, socijalne, gospodarske i političke interese hrvatskog naroda Dalmacije, a posebice za ujedinjenje svih Hrvata i samostalnost hrvatske države, što je bila i ostala trajna i nepromjenjiva konstanta njegove ukupne politike.

Jugoslavija ‘prodala’ Zadar Italiji – teški dani za Hrvate i pravaše

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Međutim, prije kraja jedne velike životne borbe, nakon Prvoga svjetskog rata, kada je Zadar pripao Italiji, nastupaju teški dani za Prodana. Tiskaru je morao prebaciti u mjesto Preko na Ugljanu, odakle je i dalje djelovao svojim radom (1925. – 1929.). Dana 26. lipnja 1930. tiskaru je Prodan prodao franjevcima Samostana sv. Pavla na Galevcu, gdje je radila još deset godina.

Tijekom Drugoga svjetskog rata Titovi partizani su ju dokrajčili i uništili iz mržnje prema pravaškim i hrvatskim idejama, a njezine ostatke i danas pomno čuvaju fratri glagoljaši na Galevcu.

Unatoč svemu tomu o njemu – za razliku od vodećih dalmatinskih narodnjaka i pravaša, osobito Mihe Klaića, don Mihovila Pavlinovića, Ante Trumbića i Frana Supila, o kojima se pisalo podosta – hrvatska historiografija do nedavno nije kazala gotovo ništa o ovom velikanu. Tek tu i tamo, sporadično, u nekim radovima i knjigama, gdje je to bilo nezaobilazno, spominjalo se i njegovo ime, i to uglavnom u negativnom duhu pod utjecajem jugoslavenske neznastvene historiografije. Razloga tomu ima više, a najčešće se radilo o hotimičnom prešućivanju, nepoznavanju njegova ukupnog djela i uloge u dalmatinskoj i općehrvatskoj politici, ali bilo je i tendencioznog pisanja onih pojedinaca kojima se Prodanovo domoljublje i borba za hrvatsku državnost i neovisnost nikako nisu dopadali, pa su ga hotimice prikazivali kao najvećega hrvatskog nacionalista, šovinista, klerikalca, “srboždera” i “ultramontanca”, čije ideje o hrvatskoj samostalnosti je, navodno, vrijeme već davno pregazilo.

To, naravno, nije točno, o čemu ponajbolje svjedoči danas jedinstvena hrvatska nacija i samostalna hrvatska država, i što je najljepše: sa Prodanovim voljenim Zadrom i Dalmacijom kao dijelom Lijepe naše.  Ideje Don Ive Prodana su niti nakon 60 godina od smrti bile ostvarene, a Hrvatska je postala samostalna država!

Zadar i Dalmaciju su doduše, nakon Talijanna, i Srbi pokušali oteti u posljednjem Domovinskom ratu, te ih pripojiti ovaj puta ne Italiji, već – Srbiji.

Nisu uspjeli niti neće – Prodanova Dalmacija i Zadar biti će zauvijek hrvatski!

A don Ivo Prodan je bio i ostao jedan od najvećih hrvatskih domoljuba i boraca za jedinstvenu i samostalnu Hrvatsku državu. Hrvatska javnost ga tek treba i mora upoznati, kao i njegovo epohalno djelo u hrvatskoj Dalmaciji, u vrlo teškim uvjetima za Hrvate i pravaše.

Na kraju treba dodati da je don Ivo Prodan rođak pjesnika Danijela Prodana i generala Ive Prodana, koji je i dobio ime prema don Ivi Prodanu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.