11. svibnja 330. Konstantinopolis – znate li da je Istanbul bio središte kršćanstva?

Foto: fah

Na današnji dan godine 330. osnovan je na temeljima starog grčkog naselja Bizantium grad Konstantinopolis – sjedište istočnog kršćanstva i ponos kršćanskog Istoka. Hrvati su ga poznavali pod imenom Carigrad.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Uz Rim, stoljećima je Konstantinopolis bio središte kršćanstva.

Smješten na Bosporskom tjesnacu taj grad je kroz povijest bio prijestolnica triju carstava: rimskog (330.-395.), bizantskog (395.-1453.) i otomanskog (1453.-1923.). Danas se Konstantinopolis zove Istanbul.

Prigodom polaganja temelja za novi grad, 324. godine kao i prigodom njegova posvećenja na današnji dan 330. godine sudjelovali su kako stari poganski svećenički kolegiji, tako i kršćansko svećenstvo. Za ukrašavanje Konstantinovog dvorca donesena su iz raznih mjesta Grčke najbolja umjetnička djela. U gradu su podignute terme, biblioteka, veliki hipodrom, na kome su se skupljale tisuće ljudi, jer su konjske trke postale omiljena zabava. Egipatsko žito više nije opskrbljivalo Rim, već novu prijestolnicu. Osim kršćanskih hramova, u Konstantinapolu su podignuti i poganski, od kojih se naročito isticao hram Fortune. Ogromna statua Heliosa predstavljala je samog Konstantina.

 

Tekst se nastavlja ispod oglasa

S vremenom pod utjecajem kršćanstva utjecaj poganske religije postao je zanemariv i Konstantinopolis je postao po utjecaju i veličini najznačajniji kršćanski grad Istoka i njegova prijestolnica, iako su apostolski primat držali i dalje Jeruzalem, Antiohija i Aleksandrija.

Bizantsko carstvo je trajalo do 1453. godine kada je kršćanski megapolis pao u ruke muslimana, ali izraz Bizant je u knjigama prevladao tek u 18. stoljeću. Dok je carstvo trajalo, nije nosio to ime – okolni narodi su ih zvali – Rimljani, a grad se zvao Konstantinopolis, ili samo „Grad” ili grčki „Polis“. Slavenski narodi, pa i Hrvati, su Istanbul zvali „Carigrad“. Ime Istanbul se prvi put pominje u 10. stoljeću i ima korijene u armenskom jeziku i znači „u gradu“.

Od godine 1923., kada je Otomansko carstvo postalo prošlost i kada je proglašena sekularna Republika Turska, Turci su inzistirali da se grad naziva Istanbul i da izbrišu drevni, neturski nazivi – Konstantinij, Carigrad ili Konstantinopolis. Međutim, drugi narodi Istanbul čak i danas naizvaju tradicionalnim imenima. Grci ga nazivaju Konstantinopolis, Armenci ga nazivaju Bolis, Izraelci ga nazivaju Kušta, a Islanđani Miklagarðr, kako su ga još davno zvali Vikinzi.

Konstantinopolis – grad crkvenog sabora i velebnih crkava

Tekst se nastavlja ispod oglasa

U gradu su održana tri crkvena sabora od 4-7 st. na kojima su donesene najznačajnije odluke u obrani kršćanskih istina protiv raznih krivovjerja koja su se ticala Kristova božanstva, Kristove naravi i dr.

U njemu je sagrađena i stolna crkva istočnog kršćanstva Sveta Sofija ili Crkva Svete Mudrosti u 5. stoljeću, ponos europske uljudbe. Kada je ponos antičke i kršćanske Europe, Konstantinopolis, pao u ruke muslimanskih Turaka, crkva je obešćašćena, porušeni su križevi i oltari i pretvorena u džamiju poznatu pod imenom Aja Sofija. Tako je podijelila sudbinu mnogih crkava i mnogih kršćana ovog nekada potpuno kršćanskog kraja, a čija patnja i progoni radi Kristova imena nisu prestali do današnjeg dana.

U grčkom narodu i danas postoje legende o, za njega najvažnijoj, crkvi. Jedna je vezana za pokolj koji su izvršili otomanski vojnici nad narodom koji se sklonio u crkvu prilikom osvajanja grada. Vjeruje se da su pokolj i zarobljavanje izbjegla samo dva redovnika koji su se pred Osmanlijama popeli na galeriju crkve i ondje ušli u zid iz kojega će izaći kad grad opet bude kršćanski. Druga legenda kaže da se jednoga od posljednjih dana prije osvajanja grada cijeloga dana nije dizala gusta magla. Kad se predvečer napokon podigla, pojavila se misteriozna crvenkasta svjetlost. Ta se svjetlost penjala po kupoli crkve sve do križa na njenome vrhu. To je protumačeno da će se kršćanstvo kupati u krvi. Neki znanstvenici danas smatraju da je bila riječ o efektu koji je izazvala vulkanska erupcija. Podizanje crvene zrake do križa s kojeg je nestala, neki tumače i tako da je Duh Sveti napustio katedralu neposredno prije nego što je oskrnavljena.

 

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Pad Konstantinopolisa i nestanak kršćana

Godine 1453. Konstantinopol pada u ruke muslimanskih Turaka i postaje njihovom glavnim gradom.

Usprkos tome, u gradu i šire ostala je živjeti značajna i dominantna kršćanska zajednica koja je opstala sve do kraja Prvog svjetskog rata. Tamo je živjelo gotovo 1,8 milijuna kršćanskih Grka i oko 1,7 milijuna kršćanskih Armenaca. Katolički francuski redovnici imali su samo u Carigradu 30 škola, u Smirni 21, a u ostalim dijelovima 81 školu. Pravoslavni i mnogo više škola i fakulteta.

U jednu od njih je išao i kasniji krvnik kršćana Turske i Istanbula Kemal paša Ataturk. U samom Carigradu je živjelo još 200.000 kršćana, od čega 20.000 katolika. Sekularna turska revolucija na čelu s masonon Ataturkom je izbrisala sve tragove kršćanstva iz zemlje koja je kolijevka kršćanstva.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Ono što stoljećima nisu napravili sultani, napravio je jedan sekularist, koji je pod “kapom revolucije” –  proveo genocid nad kršćanima Male Azije.

Apsurdna je činjenica da je odnos muslimanskih Turaka-vjernika, bio mnogo tolerantniji i snošljiviji nego ateističkih revolucionara mladoturaka. Nakon krvavih progona većinom Grka, Armenaca i Srijaca, ali i katolika, broj kršćana ostao je svega 11.000. vjernika.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.