Izložba “Velazquez”, koja obuhvaća 46 majstorskih djela španjolskoga baroknog slikara, dvorskog portretista Diega Velazqueza, otvara se večeras u Muzeju povijesti umjetnosti (Kunsthistirisches Museum – KHM) u Beču.
Izložbu je otvorio austrijski predsjednik Heinz Fischer i španjolska kraljica Letizia.
“Velazquezova izložba vrhunac je izložbi u povijesti KHM-a i prva je izložba na njemačkom govornom području posvećena tom španjolskom slikaru”, rekla je na konferenciji za novinare u ponedjeljak u KHM-u ravnateljica muzeja Sabine Haag.
Izložba obuhvaća 46 ulja na platnu, od kojih je sedam posuđeno iz madridskog muzeja Prado, šest ih iz fundusa KHM-a, a ostatak je posuđen iz brojnih europskih i svjetskih muzeja i galerija, poput londonske National Gallery ili bostonskog Museum of Fine Arts.
Osim portreta prinčeva i princeza, djece španjolskoga kralja Felipea IV., koji su u središtu izložbe, predstavljena su i Velazquzova djela rezličitih tema, do religijskih i mitoloških, preko povijesnih pa sve do prizora iz svakodnevnog života.
Uz portrete infante Margarite Terese u bijeloj ili plavoj haljini, portrete kralja, dvorjana, patuljaka, dva autoportreta, Vodonošu iz Seville, Uspavanu Venera tu je i remek-djelo europskoga baroka slavne “Las Meninas” (Dvorske dame), čija je tema izazivala dvojbe. Po jednoj interpretaciji umjetnik je tim djelom pronicljivo prognozirao pad španjolskoga carstva koje će nastupiti poslije njegove smrti, dok druga kaže da je djelo tako koncipirano da su promatrači slike na mjestu kralja i kraljice čiji se odraz vidi u ogledalu.
“Izložba daje sveobuhvatan uvid u raznovrstan majstorski slikarski opus toga slikara 17. stoljeća, koji nije slikao samo portrete”, ocijenila je direktorica Slikarske galerije KHM Sylvia Ferino.
Izložba je postavljena u nekoliko cjelina: rani seviljski radovi, portreti kralja i njegove djece, portreti kraljevske dinastije, mitovi i bajke te autoportreti, koji se nalaze u zadnjoj prostoriji te radovi nastali pod utjecajem talijanskih slikara, posebice Tiziana, primjerice Venera uz ogledalo ili poznata i kao Uspavana Venera.
Pripreme za izložbu, koje je ravnateljica KHM-a nazvala “čistom radošću”, trajale su tri godine, a izložba se, iskatnula je, ne bi mogla ostvariti bez izuzetne suradnje s madridskim Museo National del Prado.
Diego Rodriguez de Silva y Velazquez (1599.-1660.) rođen je u Sevilli gdje na početku karijere stvara djela u kojima započinje svoj izričaj pažljivog realizma. Odlazi u Madrid gdje 1622. postaje omiljeni slikar na dvoru španjolskog kralja Felipea IV.
Putovanja u Italiju ostavljaju velik utjecaj na njegovo slikarstvo, dok njegova djela utječu na Goyu, Salvadora Dalija i druge.
Izložba ostaje otvorena do 28. veljače 2015.
Tekst se nastavlja ispod oglasa