Kazališni festival 64. Splitsko ljeto bit će svečano otvoren premijernom izvedbom Verdijeve opere Nabucco na Peristilu 14. srpnja s početkom u 21 sat. Tijekom 32 festivalska dana, sve do 14. kolovoza, na trinaest, mahom ambijentalnih, pozornica Splita i njegove bliže okoline, bit će izvedena tri operna, deset dramskih, osam plesnih i sedam koncertnih naslova, održat će se tri izložbe, te jedna promocija knjiga. Broju od ukupno 42 pojedinačne izvedbe mogu se pridodati i gostovanja Baleta Hrvatskog narodnog kazališta Split koji će 64. Splitsko ljeto predstaviti na festivalima u Šibeniku i Dubrovniku.
Premijerna obnova Verdijeva Nabucca kojom ćemo na Peristilu otvoriti Splitsko ljeto, sustipanska plesna premijera Bernstein pleše u kojem će, na dosad jedinstven način, snage udružiti dva nacionalna baletna ansambla, splitski i riječki, te kao dramska premijera Eshilova Orestija na ambijentalnoj pozornici na Mosoru udarni su naslovi ovogodišnjeg festivalskog izdanja.
Tu su još i peristilska Aida, najpopularnija hrvatska opera Ero s onoga svijeta u Vrlici, birani koncertni program kojeg je kruna izvedba Devete Beethovenove simfonije, atraktivna dramska gostovanja, Baletne večeri na Sustipanu…
U godini koja je proglašena europskom godinom kulturne baštine, festival započinje suradnju sa svojim europskim partnerima kao suorganizator Heritart festivala.
Ravnatelj Splitskog ljeta i intendant HNK Split Goran Golovko o ovogodišnjem izdanju Festivala napisao je: „U europskoj godini baštine Splitsko ljeto vraća se svojim korijenima: antici i pučkom kazalištu. Drevni Peristil i stare pjacete odavno nisu samo kamene uspomene na minula stoljeća i duhove onih koji su, gradeći ih, ostavljali zalog za budućnost, nego i poprišta sudara svjetova i svjetonazora.
Suvremeni svijet neumoljiv je prema našim sjećanjima te demonstrira bešćutnost prema našim emocionalnim sklopovima, ne dajući nam vremena ni prostora za poniranje u sebe, a još manje za bitnu interakciju s Drugim. Stoga je 64. izdanje našega festivala prilika da stanemo i upitamo se: tko smo? odakle dolazimo? kamo idemo?
Neka u srpnju i kolovozu naš grad, sa svim svojim ljepotama baštine zbog koje nam se dive i posjećuju nas u brojevima koje i sami teško podnosimo, postane veliki podsjetnik na našu bit, određenu duhom i plemenitošću stvaranja. Otiđimo i u antičku Salonu i na vis slavne Poljičke republike, odakle će nam se otvoriti drugačija perspektiva na naš suvremeni način življenja, gdje će nam brojni umjetnici osvijetliti druge i drugačije kutove gledanja na našu sadašnjost i poticati na krok u odgovorniju budućnost.“
Operni program
Premijerna obnova Verdijeve opere Nabucco otvara 64. Splitsko ljeto na Peristilu 14. srpnja. Dirigent i umjetnički ravnatelj glazbenog programa Festivala Ivo Lipanović ravnat će izvedbom na mitskom carskom trgu, u samom srcu Splita, a splitska autorica, glumica i redateljica Jelena Bosančić, na osnovi režije velikana Georgija Para iz 2003., radi svojevrsni hommage svom nedavno preminulom profesoru.
I ove godine tu je peristilska Aida, zaštitni znak festivala, pod glazbenim vodstvom sjajne talijanske dirigentice Gianne Fratte, u režiji Dražena Siriščevića, zadivljujući scenski događaj koji već više od šezdeset godina ostavlja publiku Splitskog ljeta bez daha, kako izvedbama, scenom i kostimima, tako i jedinstvenim ambijentom sedamnaest stoljeća starog carskog trga.
Ero s onoga svijeta, najbolja i u svijetu najizvođenija hrvatska opera, nenadmašno je remek-djelo Jakova Gotovca, koje će i ove godine zablistati u punom sjaju u svom najprirodnijem okružju, na tlu s kojeg je i ponikla, Vrlici, rodnom mjestu libretista Milana Begovića, pod režiserskom palicom Harija Zlodre, u režiji Krešimira Dolenčića. Izvedba je na rasporedu 4. kolovoza.
Dramski program
Eshilova Orestija, napisana 458. prije nove ere stoji u temeljima zapadne civilizacije kao jedina sačuvana antička trilogija. Tragedija osvete koja se provlači kroz pet generacija kuće Atrida istovremeno je i drama o uspostavi novog demokratstkog i pravosudnog sustava, te poziv na razum.
Redatelj Dejan Projkovski, najavljujući predstavu opisao ju je kao ,,antički punk” koji će premijerno biti izveden 10. kolovoza na ambijentalnoj pozornici u Sitnom Gornjem na padinama Mosora.
Komedija Barufe, nastala na temeljima Ribarskih svađa venecijanskog komediografa i kazališnog reformatora Carla Goldonija spojila je četiri kazališne kuće iz tri različite države u realizaciji adaptacije ovog bezvremenskog komada koju potpisuje Predrag Lucić. Predstava će se na pozornic HNK Split održati 15. srpnja pod režiserskom palicom Vita Taufera.
Dramski tekst Za umrijet od smijeha nagrađivanog američkog dramskog pisca i glumca Christophera Duranga nastao je 1987. godine, a kao ishodište poslužio mu je vlastiti stand-up nastup prerađen u dramu koja ironično i kritički progovara o američkom društvu kasnih osamdesetih godina prošlog stoljeća. U produkciji Teatra Rugantino i režiji Marija Kovača predstava će se održati 19. srpnja u Podrumima Dioklecijanove palače.
Buža Živka Jeličića, prominentnog splitskog književnika druge polovice 20. stoljeća, već treću godinu zaredom na Splitskom ljetu ostaje udarnim naslovom festivalskog izdanja. Ove godine po prvi put ćemo je, 20. srpnja, vidjeti na Carrarinoj poljani, idealnoj i omiljenoj pozornici pučkog mediteranskog teatra.
Predstava Smij i suze starega Splita nastala na temeljima zapisa Ivana Kovačića, kroničara života Splita s početka prošlog stoljeća, još od praizvedbe 2010. prisiljava nas da se zapitamo po kojim to načelima živimo danas. U režiji Gorana Golovka i ove će godine biti izvedena na mitskom Sustipanu 22. i 24. srpnja.
Pavlica Bajsić Brazzoduro svojim novim komadom Orfej sluša radio u izvedbi dubrovačkog Kazališta Marina Držića nastupit će na Splitskom ljetu 23. srpnja u Podrumima Dioklecijanove palače.
Famozna Glumačke družine Histrion glazbena je komedija o astronomskom uspjehu najgore operne pjevačice na svijetu. Maestralnu interpretaciju Anje Šovagović Despot u režiji Krešimira Dolenčića festivalska će publika moći vidjeti 29. srpnja u HNK Split.
Predstava Dvoje teatra Exit na programu je 31. srpnja u Podrumima Dioklecijanove palače. Nastala prema tekstu Jima Cartwrighta, a u režiji Matka Raguža i izvedbi Bojane Gregorić Vejzović i Dražena Čučeka, Dvoje nam postavlja pitanje o mogućnosti osobne realizacije bez žrtvovanja vlastite autentičnosti
Da kraj bude lijep Mohameda El Khatiba svestranog francuskog scenskog umjetnika marokanskih korijena dolazi nam 1. kolovoza u Podrume Dioklecijanove palače u koprodukciji ljubljanskog Mini teatra, MG Pti+uj i zagrebačkog Novog kazališta u režiji Ivice Buljana i glumačkoj izvedbi Roberta Waltla.
Igor Vuk Torbica, jedan od najnagrađivanijih i najboljih redatelja mlađe generacije postavio je na velikoj sceni riječkog kazališta
Drama riječkog HNK Ivana pl. Zajca dolazi nam na scenu HNK Split 7. kolovoza s Moliereovim Mizantropom u režiji Ivana Vuka Torbice.
Plesni program
U plesnom programu 64. Splitskog ljeta jedna je premijera te sedam, što gostujućih, što repriznih naslova Baleta HNK Split. Na otvorenoj pozornici splitskog poluotoka Sustipan 2. kolovoza baletni ansambli riječkog HNK Ivana pl. Zajca i HNK Split premijerno će izvesti plesni diptih nazvan Bernstein pleše. Koreografkinja Maša Kolar, ravnateljica riječkog Baleta, sa splitskim ansamblom postavlja plesni komad Allegro na probranu glazbu iz Beethovenovih simfonija, dok s riječkim plesačima ravnatelj Baleta HNK Split Igor Kirov postavlja komad Pisma za njega utemeljen na knjizi Pisma Leonarda Bernsteina Nigela Simeonea i glazbi samog Leonarda Bernsteina kojemu je, a u povodu njegove stote godišnjice rođenja, posvećena ova plesna predstava. Jedinstvena je ovo suradnja baletâ dva hrvatska nacionalna kazališta.
U sklopu već tradicionalnog mini plesnog festivala Baletne večeri na Sustipanu 17. srpnja će Balet Narodnog pozorišta Sarajevo izvesti diptih Stabat mater / Faun Edwarda Cluga, proslavljenog rumunjskog koreografa i umjetničkog ravnatelja Baleta mariborskog SNG. Balet HNK Split će 18. srpnja izvesti triptih Connect Igora Kirova s plesnim djelima If I Can (premijerno), From Side to Side i The Edge. Zagrebački plesni ansambl 25. srpnja dolazi s predstavom Staging a Play: Tartuffe koreografa i redatelja Matije Ferlina, a 40. izvedbu predstave 5 do 12 Igora Kirova koju su, osim u Splitu, vidjele tisuće gledatelja na gostovanjima u Bratislavi, Ljubljani, Sarajevu, Ohridu, Bitoli, Štipu, Beogradu i Šibeniku, Balet HNK Split izvest će 26. srpnja. Na Sustipanu će ove godine biti zastupljen i bijeli balet, izvedbom Baletne gala-večeri 28. srpnja u kojoj će splitski Balet prikazati najbolje iz svog repertoara klasičnog baleta. Ove će se godine plesne predstave, osim na sustipanskoj pozornici, održavati i u Saloni, i to u sklopu europskog Heritart festivala kojeg je HNK Split suorganizator. U godini koja je proglašena europskom godinom kulturne baštine, međunarodni je to projekt u okviru Creative Europe programa Europske unije. Tako će 29. srpnja u rimskom amfiteatru iz 2. stoljeća po. Kr. u Saloni Balet HNK Split izvesti koreografski uradak Igora Kirova Zaštitničko more na glazbu Balanescu kvarteta i Alva Nota, a talijanska trupa Daniele Cipriani Enterteiment 30. srpnja plesni komad Mediterraneo Suite baletne majstorice Stefanie Di Cosmo na Debussyjevu glazbu.
Koncertni program
U koncertnom programu 64. Splitskog ljeta solisti, Orkestar i Zbor Opere HNK Split izvest će 1. kolovoza u Meštrovićevim Crikvinama – Kaštilcu, pod ravnanjem svog umjetničkog ravnatelja maestra Ive Lipanovića, veličanstvenu Beethovenovu Devetu Simfoniju.
Od ostalih koncerata valja istaknuti solističke recitale virtuoza Aljoše Jurinića na klaviru i Petra Čulića na gitari, pobjednika mnogobrojnih festivala i najprominentnijih i najnagrađivanijih instrumentalista mlađe generacije, Amor’ dolcegarbo, fuziju komornog vokalnog ansambla Antiphonus i Krešimira Špicera pod vodstvom svog umjetničkog voditelja Tomislava Fačinija, koncert pobjednika ciklusa ,,Mo Vinko Lesić” klarinetista Branimira Norca. Tu su i nastup Zagrebačkih solista, te koncert Hrvatskog baroknog ansambla s programom Plesne cipele kralja Sunca.
Izložbe, promocija knjige
Prva izložba ovogodišnjeg festivala je Na kraju manirizma – priprema za umjetnost Vlade Marteka, renomiranog hrvatskog pjesnika, konceptualnog umjetnika i slikara u Galeriji Kula.
Fotografska izložba The End renomiranog hrvatskog fotografa, akademskog snimatelja i majstora fotografije Ante Verzottija njegov je oproštaj od svog najboljeg prijatelja – fotografske kamere.
U ciklusu Umjetnik kod Meštrovića bit će predstavljen dio opusa nedavno preminulog splitskog slikara i kipara Frane Missije.
Hod po rubu, s Ivicom, sadržajno bogata i opsežna monografija o liku i djelu velikana hrvatskog glumišta Ivice Vidovića, plod sedmogodišnjeg rada njegove supruge Gordane Gadžić. bit će promoviran na festivalu čijoj je publici Vidović podario mnogo od svog jedinstvenog glumačkog umijeća.
Tekst se nastavlja ispod oglasa