Glavni tajnik UN-a Ban Ki-moon pohvalio je u četvrtak encikliku pape Franje o okolišu pozivajući vlade da “opće dobro stave iznad nacionalnih interesa” na tom polju.
Ban je u priopćenju podsjetio na Papine izjave u kojima je istaknuo da su “klimatske promjene jedan od najvećih izazova čovječanstva i moralno pitanje koje uključuje dijalog pun poštovanja sa svim društvenim skupinama”.
“Čovječanstvo mora zaštititi naš zajednički dom, planet Zemlju i biti solidarno s najsiromašnijima i s najranjivijima koji najviše trpe zbog utjecaja klime”, naglasio je Ban.
Pozvao je vlade da “opće dobro stave iznad nacionalnih interesa i da postignu ambiciozan i sveopći dogovor o klimi” na pariškoj konferenciji u prosincu.
I UN-ov Program za okoliš (UNEP) u četvrtak se pohvalno izrazio o toj enciklici koju je nazvao “apelom za jasno djelovanje” radi spašavanja planeta.
“Ova enciklika je oglasila alarm koji se ne čuje samo među katolicima, nego i među drugim stanovnicima planeta. Znanost i religija se slažu u jednome: ‘moramo djelovati odmah'”, rekao je izvršni direktor UNEP-a Achim Steiner.
UNEP dodaje da je moguć “bolji i pravedniji” svijet. “Ne smijemo zanemariti činjenicu da zbog današnjih promjena najviše trpe najsiromašniji i najranjiviji”.
U enciklici o okolišu protiv egoizma najbogatijih, Sveti Otac se u četvrtak zauzeo za zaštitu planeta kojemu prijeti uništenje zbog zagrijavanja i konzumerizma i za zaštitu najsiromašnijih koje je spomenuo 51 put.
Nelagoda u Poljskoj
Odluka pape Franje da se novom enciklikom uključi u raspravu o klimatskim promjenama izazvala je nelagodu u Poljskoj, u srcu europskog konzervativnog katoličanstva.
Papin poziv svima preuzmu odgovornost za smanjenje globalnog zagrijavanja posebno je neugodna Poljacima jer su u proizvodnji energije jako ovisni o ugljenu, koji znatno doprinosi emisiji stakleničkih plinova.
Konzervativni poljski list Rzeczpospolita napisao je prije službenog objavljivanja enciklike, koja je procurila prije dva dana, da bi dokument mogao biti problematičan za Poljsku jer naglašava štetu koju sagorijevanje ugljena predstavlja za okoliš.
“Nova enciklika se već tumači kao dokument protiv ugljena. U Vatikanu se mogu čuti glasovi i da je to enciklika protiv Poljske”, piše Rzeczpospolita.
Reakcija poljskog lista demonstrira koliko bi enciklika Laudato Si’ mogla izazvati polarizacije među katolicima u svijetu. Liberalniji među njima će joj se veseliti, a konzervativniji bi se mogli naljutiti.
Američki predsjednički kandidat Jeb Bush, koji se obratio na katoličanstvo prije 20 godina, već rekao da vjerskim liderima nije mjesto u određivanju ekonomske politike.
U rodnoj zemlji Ivana Pavla II., u kojoj većina ljudi smjerno poštuje Crkvu, malo tko je spreman javno kritizirati Papu. Ali neki su konzervativci dali do znanja da ne dijele njegova stajališta.
“Poljski energetski sektor ne samo da bi trebao, on mora biti baziran na ugljenu”, rekao je parlamentarni zastupnik konzervativne oporbene stranke Pravo i pravda Andrzej Jaworski.
“Ne smijemo okrenuti leđa proizvodnji ugljena, ugljenokopima ili gradnji elektrana na ugljen”, rekao je Jaworski.
U poljskom Belchatowu nalazi se najveća elektrana na ugljen u Europi. Poljski su čelnici nekoliko puta blokirali nastojanja EU-a da dodatno limitira potrošnju ugljena.
Za mnoge Poljake ugljen je nacionalno sigurnosno pitanje. Bez ugljena, zemlja bi morala uvoziti mnogo više plina od Rusije i postati o tome ovisna.
Piotr Naimski, parlamentarni zastupnik koji piše energetsku politiku za Pravo i pravdu, nije izravno komentirao encikliku, ali je rekao: “Svi potezi povezani s klimatskom politikom moraju se temeljiti na lokalnim potrebama”.
Papa Franjo u četvrtak je zatražio hitno djelovanje kako bi se planet spasio od uništenja prirode, ocijenio to moralnim imperativom i pozivao svjetske političke čelnike da čuju “vapaj zemlje i vapaj siromašnih”, uključivši tako Katoličku crkvu izravno u borbu protiv klimatskih promjena.
Papa je u dugo očekivanoj enciklici naslovljenoj “Laudato Si’ (Hvaljen budi), o brizi za naš zajednički dom” u šest poglavlja na 184 stranice pozvao na radikalnu transformaciju politike, gospodarstva i načina života ljudi kao pojedinaca, ponovno uputivši oštru kritiku konzumerizmu i neodgovornom razvoju te zatražio brzu i jedinstvenu akciju.
Papa Franjo najveću krivnju za klimatske promjene pripisuje fosilnim gorivima i djelovanju ljudi te upozorava na “neviđeno uništavanje ekosustava, s ozbiljnim posljedicama po sve nas” ako se nešto brzo ne poduzme. Najodgovornije za sadašnje stanje su, nastavlja Sveti Otac, razvijene, industrijalizirane zemlje koje imaju obvezu pomoći siromašnijim zemljama u borbi protiv krize.
Ne obazirući se na kritike koje su počele stizati već i prije objave enciklike, osobito iz redova američkih konzervativaca koji smatraju da jedan papa nema što tražiti u pitanjima iz područja znanosti i politike, Franjo u jednom od najvažnijih crkvenih dokumenata u proteklih pola stoljeća inzistira na tome da je očuvanje planeta moralni i etički “imperativ” i za vjernike i za one koji ne vjeruju, koji mora biti ispred političkih i gospodarskih interesa.
Tekst se nastavlja ispod oglasa