Svake 24 sekunde jedna osoba pogine u prometnim nesrećama u svijetu, ukupno 1,35 milijuna godišnje, i te su nesreće sada vodeći uzrok smrti djece i mladih, objavila je u petak Svjetska zdravstvena organizacija zahtijevajući globalni odgovor.
“Te su smrti neprihvatljiva cijena za mobilnost”, napisao je u priopćenju direktor WHO-a Tedros Adhanom Ghebreyesus.
“Nema isprika za nedjelovanje. To je problem za koji postoje oprobana rješenja”, rekao je.
Izvješće WHO-a o sigurnosti u prometu, temeljeno na podacima do kraja 2016., pokazuje da se stanje pogoršava. U prethodnom izvješću koje je obuhvatilo razdoblje do 2013. broj poginulih u prometnim nesrećama u svijetu procjenjivao se na 1,25 milijuna godišnje.
No, unatoč povećanju sveukupnog broja poginulih, stopa smrtnosti stabilna je, jer raste i broj ljudi i broj vozila.
“To sugerira da su napori za sigurnost u prometu u nekim srednje bogatim i bogatim zemljama ublažili situaciju“, ocjenjuje WHO.
To je najvećim dijelom zbog boljih zakona koji reguliraju ključne rizike poput prekoračenja brzine vožnje, vožnje pod utjecajem alkohola, korištenja sigurnosnih pojasa i dječjih sjedalica.
Sigurnija infrastruktura poput gradnje pločnika i uvođenja traka za bicikle te stroži kriteriji za tehničku ispravnost vozila pokazali su rezultate.
No, dok su mnoge zemlje pojačale napore da poboljšaju stanje, mnoge siromašne zemlje zaostaju.
Prema izvješću WHO-a “niti jedna siromašna zemlja nije uspjela smanjiti ukupni broj poginulih” i rizik od gubitka života u prometnim nesrećama ostaje tri puta veći nego u razvijenim zemljama.
Stopa smrtnosti posebno je visoka u Africi u kojoj gine 26,6 osoba godišnje na svakih 100.000 stanovnika u usporedbi s 9,3 poginule osobe na svakih 100.000 Europljana. Europa je dio svijeta s najmanjom stopom smrtnosti u prometnim nesrećama.
Izvješće WHO-a baca svjetlo na razornu nebrigu prema najranjivijima u prometu – više od polovice poginulih u prometnim nesrećama su ili osobe koje su hodale ili bile na dva kotača.
U ukupnom broju poginulih pješaci i biciklisti čine prosječno 26 posto (u Africi 44 posto), dok vozači motora i putnici na motorima čine 28 posto poginulih (u jugoistočnoj Aziji 43 posto)