Dvije klimatske aktivistice u Louvreu su za vikend napale Mona Lisu, glasovita slika Leonarda da Vincija u napadu je prošla loše zbog navodne loše kvalitete hrane.
Nije poznato kakve veze ima Mona Lisa s hranom ili s klimom, ali dvije nadobudne aktivistice zalile su ju narančastom tekućinom, navodno juhom. Obje su nosile majice na kojima je pisalo “Riposte alimentaire”, što bi se moglo slobodno prevesti kao “odgovor hrane”. Riječ je o skupini koja spektakularnim akcijama želi između ostaloga izboriti “pravo na zdravu i održivu hranu”.
>U Louvreu muškarac prerušen u stariju ženu namazao portret Mona Lise tortom!
Izgrednice nisu imale priliku podrobnije objasniti smisao svoje akcije, ubrzo su uhićene i odvedene u policijsku postaju. Uspjele su samo uzviknuti: “Što je najvažnije? Umjetnost ili zdrava i održiva hrana?”. Poljoprivreda je bolesna, a francuski seljaci umiru na poslu, tvrde njih dvije.
Mona Lisa očito privlači napadače, ali ni druge umjetnine nisu sigurne
Valja ipak naglasiti da Mona Lisa nije stradala, uprljano je samo neprobojno staklo koje je postavljeno u njezinu zaštitu.
Ovo nije prvi napad na Mona Lisu, a i mnoga druga slavna umjetnička djela povremeno su ciljem napada iz najrazličitijih motiva, koji uglavnom nemaju nikakve veze s umjetnošću.
Sličan incident dogodio se i pretprošle godine, kad je “starica” skočila iz izvalidskih kolica i sliku Mona Lize zamazala tortom. Ispostavilo se da je “starica” bila zapravo muškarac.
Svojedobno je slika napadnuta i kiselinom i od tada su mjere njezine zaštite pojačane, a 1911. bila je čak ukradena.
>Vandalizam klimatskih aktivistica: Rukama se zalijepile za okvire Goyinih slika u Pradu
Sličan napad dogodio se i na poznatu sliku Vincenta van Gogha “Suncokreti” u Londonu. Nju su klimatski aktivisti zalili juhom od rajčice. Pritom je oštećen samo okvir slike.
Nedugo nakon toga, klimatski aktivisti iz skupine “Posljednji naraštaj” zalili su sliku francuskog impresionista Claudea Moneta u Berlinu kašom od krumpira.
Krajem pretprošle godine klimatski aktivist zalijepio se u muzeju u Den Haagu za staklo iza kojega je slika Johannesa Vermeera “Djevojka s bisernom naušnicom”. Ubrzo nakon toga, aktivisti su se zalijepili za dvije Goyine slike u madridskom Pradu.
Slične akcije sve su češće, muzeji stoga poduzimaju mjere predostrožnosti i pokušavaju zaštititi umjetnine koliko je moguće. Jedan od posljednjih takvih incidenata dogodio se krajem kolovoza, kad su se dvije djevojke zalijepile za okvir slike umjetnika Lucasa Cranacha.
U Njemačkoj se klimatski aktivisti često lijepe za ceste. To je donekle razumljivo imajući u vidu njihove motive, jer tako pokušavaju omesti promet kao izvor onečišćenja. Ali zašto napadaju umjetnine, to još nisu otkrili.
Tekst se nastavlja ispod oglasa