Širiti internetom teorije zavjere, osramotiti svoje protivnike ili preuzeti njihov identitet, neke su od strategija razvijenih u edukativnoj igrice za borbu protiv lažnih vijesti koju su predstavili znanstvenici sa sveučilišta u Cambridgeu.
Računalna igrica dostupna na fakenewsgame.org poziva korisnike da stvore fiktivni digitalni medij putem kojega će širiti lažne informacije i sjecati što veći auditorij, a pritom se moraju potruditi da očuvaju minimalnu razinu vjerodostojnosti.
Da bi postigli cilj sijanja lažnih vijesti igrači se služe strategijama kao što su otvaranje gomile lažnih računa na društvenim mrežama, “fotošopiranje” snimaka, a prokušana je strategija širiti na mreži članke sumnjiva sadržaja.
“Kad se stavite u kožu osobe koja vas pokušava prevariti, morate izoštriti svoju sposobnost da to uočite i oduprete se njezinim tehnikama,” kaže Sander van del Linden, direktor laboratorija pri Sveučilištu u Cambridgeu koji radi na “teorije inokulacije”.
Želimo pomoći razviti ‘mentalna antitijela’ kako bismo se cijepili protiv brzog širenja lažnih informacija”, rekao je van del Linden.
Igra je testirana na stotinjak gimnazijalaca u Nizozemskoj. Pošto su se ti adolescenti upoznali s tehnikama dezinformacije naučili su manje vjerovati lažnim informacijama.
Znanstvenici su procijenili da je rezultat igrice “ograničavajuć, ali da obećaje”.
Nadaju se da će moći poboljšati učinkovitost igrice tako što će prikupljati podatke o njezinu korištenju i usavršavati je da bi sprječavali dezinformaciju.
Autori sada nastoje razviti igricu za borbu protiv radikalizacije na internetu. Smatraju da se radikalizacija provodi “identičnim tehnikama manipulacije: izazivaju se primjerice snažne emocije na temelju lažnih informacija”.
Također žele prevesti igricu na druge jezike kako bi bila dostupna u državama poput “Ukrajine, gdje dezinformacija igra veliku štetnu ulogu”.