Big Brother sustavno ‘ispiranje mozga’

Kada je Eric Arthur Blair, poznatiji kao George Orwell objavio svoj čuveni roman “1984”, vjerojatno nije slutio kako će fikcionalni dikatator Big Brother postati, naziv “kontroverznog” reality showa. Ovo potonje reality show, predstavlja vrstu emisija u kojima sudjeluju tzv. obični ljudi, koji moraju postati popularni kod gledateljstva, ne birajući načine, kako bi zaradili, određenu novčanu svotu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Prvi put Big Brother prikazan je u Nizozemskoj 1999.g. Od tada se proširio cijelim svijetom, pa je tako u produkciji RTL televizije u nas prvi put prikazan 2004.g., a emitiranje se nastavilo u kontinuitetu do 2008.g. U tom se vremenu publika navikavala na format emisije, koji je pratila do tada neviđena medijska pozornost, koja je zadržana do danas.

Sada ćemo se na trenutak posvetiti kovanici ”brainwashing” – ispiranje mozga, koju je 1950.g. prvi put upotrijebio američki novinar Edward Hunter kako bi racionalno objasnio metode utjecaja na zarobljene američke vojnike, koji su se vraćali iz Korejskog rata. Spomenuti vojnici, su nakon Korejskog rata gorljivo branili, podržavali i aktivno propagirali totalitarni sustav Sjeverne Koreje, pa je Hunter zaključio da su im na neki nepoznati način “isprali mozak”. Vojnici su svoje početne političke i svjetonazorske stavove zamjenili dijametralno suprotnim, onima protiv kojih su se otišli boriti.

U početku se mislilo kako se do takvog stanja dolazi isključivo psihofizičkom torturom, izolacijom, nanošenjem fizičke boli i sličnim nasilnim metodama. U međuvremenu došlo se do spoznaja kako je cijeli proces mijenjanja uvjerenja ljudske osobe, puno kompleksniji.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

U tome danas vrlo važnu ulogu ima cjelodnevno gledanje televizije, kao i višesatno korištenje interneta i društvenih mreža. Dakle, mediji su dio sustava “ispiranja mozga”, bez primjene sirove fizičke prisile. Izuzetno su važni bezbrojni sati provedeni uz određenu programsku formu, kojoj se izlaže neuronska mreža u našemu mozgu, kako bi se nametnule određene ideje i svjetonazori.

Zbog toga se prosječno Big Briother emitira tri i više sati, što na TV-u, što na internetskim platformama, kako bi se nametnuo kao sadržaj koji više ne potiče mozak na racionalno ramišljanje o onome što se emitira i što sam mozak percepira.

Koristeći spomenute mehanizme manipulacije i “ispiranja mozga”, ovogodišnji Big Brother nam kao i obično nudi regionalni pristup. Prisutni su natjecatelji iz svih republika bivše države, osim Slovenije.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Voditeljica je iz Zagreba, a njezin kolega, voditelj iz Beograda. Program se organizira i snima u kući u Beogradu, a prenosi u pet država onoga što u ovom slučaju jasno reprezentira “region”.

Tko se natječe za 100 000 eura, u 100 dana trajanja toga showa prema službenim podacima producenta?

Branislav, Srbija, 30 godina, radi kao rudar u Aleksinačkim rudnicima. Uglavnom se druži sa ženama lakog morala za jednu večer.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Stojan/Andrea, Makedonija 43 godina i bivši je policajac iz Tetova u Makedoniji. Sada se zove Andrea Jakimovska, jer već sedam godina živi kao transrodna osoba.

Goran, je rođen u Sarajevu, a trenutno živi u Komiži na otoku Visu. Služio je vojsku u Beogradu i to u specijalnoj jedinici. Trenutno radi kao instruktor ronjenja u Komiži.

Barbara, ima 25 godina i rođena je u Rijeci, a trenutno živi u Zagrebu. Voli narodnu muziku i cajke. Ugradila je silikone u grudi i u usta. Ima nekoliko pirsinga, jezik, usna i nekoliko tetovaža. Na ruci joj je istetoviran datum rođenja njezinog psa.

Tina je Barbarina mlađa sestra koja se također bavi modelingom. Vrlo su slične i sve što vrijedi za jednu, vrijedi i za drugu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Aleksandar, Crna Gora je po zanimanju dreser pasa.Voli “zatvorske” tetovaže i cijela desna ruka mu je tetovirana. Nosi lanac i vozi BMW.

Zorica, Beograd, kavanska pjevačica. Živjela je u Njemačkoj gdje je držala kavanu, no 1994. se vratila u Srbiju.

Stefani, Split je završila srednju školu. Spava do 19 sati i onda cijelu noć izlazi s društvom, pije i voli pušiti travu.

Darko, Makedonija ima 27 godina. Čitavog života se bavi sportom, a sada je prvak Makedonije u troskoku.

Ervin, Sarajevo, ima 24 godine i radi kao menadžer u solarij salonu te kao fitness instruktor.

Profil navedenih osoba jasno govori kakva će se poruka slati gledateljima Big Brothera. Diktiranje ponuđenih modnih trendova, piercing, tetovaže, silikonski umetci, kult tijela. Nametanje životnog stila, turbofolk glazba, alkohol, droga, promiskuitet, promjena spola. Stalno propagiranje netradicionalnih uloga i lažnih vrijednosti u društvu – sve to nude producenti Big Brothera kako bi gledatelje uvjerili da misle i čine, ono što kreatori ove manipulacije žele.

Naravno, na kraju će svi u tom produkcijskome lancu dobro zaraditi. Da ne bi bili nepravedni trebamo spomenuti kako, je i druga komercijalna postaja Nova TV pokrenula svoj reality show “Farma”.

Za “Farmu” vrijedi sve što što je napisano za projekt RTL-a Big Brother. Tako su komercijalne televizije u Hrvatskoj, za jesen pripremile programe koji za cilj imaju zaglupljivanje, manipuliranje i “ispiranje mozga”, u čemu je profit samo jedan od motiva, najčešće istican, ali ne i najvažniji.

Nema slučajne podudarnosti između početka Big Brothera, “Farme” i nastave. Ne zaboravimo, u hrvatske osnovne i srednje škole kreće gotovo pola milijuna učenika, 42 tisuće prvašića, 320 tisuća osnovaca i 178 tisuća srednjoškolaca. Svi oni su prva ciljana skupina producenata Big Brothera i “Farme”, a to roditelji moraju znati.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.