Cjeloviti Montessori odgoj djeluje više od 200 godina: I u Hrvatskoj možete naći ovu sjajnu odgojnu metodu

Foto: DV Sunčev Sjaj

Već više od stoljeća odgojni pristup koji se usredotočava na djetetu preobražava škole diljem svijeta. Riječ je o pristupu kojeg je razvila talijanska liječnica Maria Montessori i koji je po njoj dobio ime.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

U trenutku kada uđete u Montessori učionicu, znat ćete da se radi o posve drugačijem odgojno-obrazovnom pristupu: djeca rade samostalno ili u skupinama, služeći se posebno prilagođenim nastavnim pomagalima, duboko su usredotočena na svoj rad i obazriva na vlastitu okolinu.

“Nisam učinila ništa drugo nego proučavala dijete, primala i izražavala ono što mi je ono samo dalo i to je nazvano metodom Montessori.” Tako je ovu odgojnu metodu opisala njezina utemeljiteljica, prva žena liječnica u Italiji, dr. Maria Montessori.

Suvremeni trenutak razvoja Montessori pedagogije u Republici Hrvatskoj započinje 1991. godine otvaranjem prve privatne „Dječje kuće“ u Splitu. Danas Montessori program provodi mnogo vrtića u Hrvatskoj, a 2003. je otvorena Osnovna Montessori škola Barunice Dédée Vraniczany. Tako se isključivo Montessori pedagogija provodi u 3 vrtića u Zagrebu, 2 u Splitu te po jednom u Đakovu i Slavonskom Brodu, a Montessori program uključen je i u rad čak 12 zagrebačkih vrtića te po jedan vrtić u Rijeci, Slavonskom Brodu, Požegi, Poreču, Velikoj Gorici i Jastrebarskom.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Montessori pedagogija danas djeluje na temeljnom načelu emancipacije djeteta kao ličnosti. To se ostvaruje uvažavanjem njegovih potreba kao i vrednovanjem njegovih sposobnosti i napredovanja u sazrijevanju. Specijalno za potrebe djeteta valja pripremiti okolinu u kojoj ono boravi, pribore koji zadovoljavaju pedagoška i didaktička načela što je Maria Montessori osmislila. Vrlo važnu ulogu imaju odgojitelji/ce koji promatraju i valoriziraju napredak koji djeca postižu u svom razvoju. Naročito se obraća pažnja djeci s posebnim potrebama i teškoćama u razvoju, stoji na stranicama Hrvatskog Montessori društva.

> Sestra Jelica Đuzel: Kako djetetu pomoći da otkrije Boga i transcendentnu stvarnost?

> Intervju s Klementinom Šuljug: Što Montessori pedagogija donosi vašem djetetu?

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Cjelokupan Montessori pristup odvija se unutar odgojnih područja: praktični život, senzomotorika, jezik, matematika, kozmički odgoj i odgoj u vjeri.

Praktični život

Jedna od misli voditelja Marije Montessori jest „Pomozi mi da to učinim sam.“ To dijete mora činiti kako bi postalo samostalno i slobodno. Ovo odgojno područje poticanja samostalnosti u svakodnevnom životu odvija se na četiri razine:

Tekst se nastavlja ispod oglasa

– početne vježbe za poticanje samostalnosti u svakodnevnom životu (samostalno hodanje stepenicama, otvaranje i zatvaranje vrata, odmatanje i zamatanje saga nošenje stola, stolca…)
– briga za sebe (prenošenje, presipavanje, prelijevanje, okviri za zakopčavanje i vezanje pranje ruku, oblačenje kape, kaputa …)
– briga za okolinu (pranje stola, rublja, presavijanje ubrusa, aranžiranje cvijeća …)
– vježba uljudnog ophođenja (međuljudska interakcija, uvažavanje i poštivanje drugih, zamolba, isprika, zahvala …)

Senzomotorika

Sa svim priborima u Montessori učionici dijete se intuitivno priprema za pristup svakodnevnom životu, strukturama materijalnog svijeta kao što su atomi i molekule, te apstrahiranje realnog svijeta , npr. računanje volumena, površine, binomijske i trinomijske formule , itd. Karakteristike pribora sufizikalne osobine, postepenost ,izdvajanje samo jedne bitne osobine, kontrola pogreške, estetika, … Također Marija Montessori naglašava da su materijali za razvoj i oplemenjivanje osjetila ključ za spoznaju svijeta. Možemo se pitati: Kojom podrškom dijete dobiva informacije u ovom području ? Odgovor je kroz lekciju u tri stupnja.

1. stupanj – imenovati predmet ili njegovo svojstvo
2. stupanj – ponovno prepoznavanje imena i predmeta / utvrđivanje naziva
3. stupanj – aktivno razumjevanje riječi – provjera kroz pitanje

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Matematika

Ako se odnos s matematičkim zakonitostima stekne na vrijeme i na prirodan način , to može pospješiti kasnije razumijevanje matematike. U Dječjoj kući (vrtiću) nastavlja se upoznavanje s osnovnim matematičkim priborom neposredno kroz bavljenje senzomotoričkim materijalima. Montessori materijali osvjetljavaju npr. povezanost aritmetike i geometrije. Zlatne perle pri tome pomažu djetetu ne samo kod brojanja i operacija s brojevima, nego daju također jasnu predođžbu o jedinici kao točki , desetici kao liniji, stotici kao površini, te konačno tisućici kao volumenu u dekadskom sistemu. Dijete stječe predodžbu o brojevima, počinje brojati i uči o decimalnoj strukturi brojeva kao i o osnovnim računskim operacijama preko perlica. Jedinstvo matematike postaje tako dostupno i prihvatljivo.

Jezik

Maria Montessori kaže : Jezik je tajna u koju je nemoguće proniknuti. Ljudi se moraju razumijeti, a da bi to činili služe se jezikom , najapstraktnijim sredstvom koje im stoji na raspolaganju. Direktna pomoć govoru i jeziku se pruža djetetu već od samog dolaska u vrtić, što ona naziva područje govora i jezika. Dijete se direktno uvodi u govor kroz univerzalne nomenklature koje obuhvaćaju sve u odnosu na čovjeka, biljke i životinje. Pisanje je također vještina koja predhodi čitanju, jer kod pisanja prevladava psihomotorički mehanizam. To je pisanje pomoću slova od brusnog papira, pokretne abecede i slično. Čitanje je intelektualni rad.

M. Montessori također naglašava: Čitanje je tumačenje jedne ideje na osnovu grafičkih znakova, a u svrhu stjecanja vještine čitanja primjenjuju se razni mali predmeti, kao na primjer knjižica nomenklatura, slika – riječ, slika – rečenica, te razne vrste riječi.

Kozmički odgoj

Ako se djetetu prikaže kozmos na pravi način tada će to kod njega izazvati interes. Bit će to divljenje i čuđenje, jedan uzvišeni i ispunjujući doživljaj. Od pet poznatih priča o kozmičkom odgoju najpoznatija je o ona o postanku svijeta. Originalni naziv u prijevodu je : Kako je Bog stvorio svijet bez ruku . Prikaz rada se mora također oslanjati na dječju maštu, jer samo kroz njihovu maštu moguće je dati sliku stvarnosti. Imaginacija je važna sposobnost u djetetovom razvoju. Budući da djeci ne možemo pružiti cjelinu, ono ju mora u svojoj mašti konstruirati.

Dakle, kozmički odgoj mora prvenstveno raditi na poticanju mašte i sposobnosti apstrahiranja. Također, postavljaju se pitanja: Tko sam ja ? Što sam ja ? Koja je moja kozmička zadaća? Premda su to općenito fundamentalna filozofska pitanja, ona se pojavljuju već i kod djece predškolske dobi, a kozmički odgoj nam daje naslutiti odgovor.

Odgoj u vjeri – Kateheza Dobroga Pastira

“Da bismo djetetu pružili pomoć moramo najprije upoznati njegov religiozni potencijal i njegovu specifičnost. Dječja osobnost je drugačija od naše. Oni su živi duhovni impulsi koji su ponekad u odraslom atrofirani, izumrli. Dr. Montessori je primijetila da osjetljivost djeteta dolazi iz srca. Ona potvrđuje da je religija životni element za razvoj djeteta i da ono treba imati religiozno iskustvo već od samog rođenja. Religiozno iskustvo djeteta ima snagu prirodnosti i spontanosti”, rekla je s. Jelica Đuzel u ranijem razgovoru za Narod.hr. Sestra Jelica kao voditeljica edukacije za odgojiteljice i suradnike pri Montessori vrtići koji Milosrdne sestre svetoga Križa vode u Đakovu, radi s djecom od 2,5 do 9 godina.

“Najvažnije je promatrati dijete, to jest život i na najbolji mogući način odgovoriti na taj život. Jedan od takvih odgovora je Kateheza Dobroga Pastira. Religiozni odgoj djece, prema Montessori načelima, je službeno nazvan Kateheza Dobroga Pastira.”

“Katehetsko-didaktička sredstva idu za tim da budu pomoć djetetu kako bi postalo neovisno o odgojitelju u vjeri. Nisu tek pomoć za učenje, nego pomoć za vjerski život. Sastoje se od konkretnih predmeta koji su uvijek na dostupnom i stalnom mjestu, kako bi ih dijete uzimalo kada i koliko želi. Vrlo su jednostavna i usko povezana s biblijskim i liturgijskim izvorima. Omogućuju mu da se samo zaustavi nad onim što mu je odgojitelj u vjeri posredovao, to jest da pounutrašnji ono što mu je bilo naviješteno. Potiču ga na osobnu aktivnost koja može postati meditacija i kontemplacija”, kazala nam je s. Jelica.

* Ovaj tekst sufinanciran je sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.