Djeca predškolske dobi su mali istraživači i za njih nije prirodno sjediti satima ispred monitora, tv-prijemnika, tableta, mobitela…
Djetetu predškolske dobi uopće ne treba ni kompjuter ni tablet, a pogotovo mobitel ako mu posvetite vrijeme i dobro se organizirate.
Često čujemo kako ljudi primjećuju da su današnja djeca puno inteligentnija od prijašnjih generacija. Ne, nisu, samo su bolje informirana jer im je dostupan internet od najranije dobi pa otkriju mnoštvo informacija, često nepotrebnih za tu dob. Dijete najbolje uči iskustveno. Ono otkriva svijet oko sebe i zapaža promjene u svojoj okolini kako u svom domu tako i izvan njega. Neka iskustva dijete će steći spontano u svakodnevnim aktivnostima: u šetnji parkom, igranjem u pijesku, skakanjem po lokvama, skupljanjem lišća… Nama, možda, te neke aktivnosti ne će imati smisla, ali dijete ipak nešto iz toga nauči.
Neke aktivnosti možete započeti vi s djetetom tako da ga dovedete u situaciju u kojoj će nešto naučiti. Ako ste u dvorištu, neka vam pomogne čupati travu, posaditi neku biljku, u trgovini pronaći određeni proizvod, nahraniti obiteljskog ljubimca, zaliti cvijeće.
Svakodnevno se susrećemo s vrlo malom djecom koja znaju uključiti tablet, a ne znaju listati slikovnicu. Znaju aktivirati igricu na mobitelu, a ne znaju se samostalno odjenuti. Znaju više engleskih riječi nego hrvatskih jer previše vremena provode pred tv prijemnikom i gledaju strane programe za djecu, a roditelji s njima vrlo malo razgovaraju i to, uglavnom, vode monologe i ne očekuju odgovor djeteta.
Ono što će u toj dobi naučiti putem interneta je manje kvalitetno od iskustvenog učenja u prirodi, kroz razgovor s odraslim osobama ili drugom djecom. Radije mu dajte društvene igre nego igre na tabletu. Djeca uče iskustvom dodira. Maria Montessori je rekla: „od hvatanja do shvaćanja“. Manipuliranjem određenim materijalima djeca će naučiti njihova svojstva: miris, okus, oblik, zvuk.
Dopustite im da se penju, puno hodaju, trče. Nemojte ih nositi kao torbe.
Dvogodišnjaci znaju spremiti igračke u označene kutije. Razvrstati kocke, modele životinja, lutke, automobile.
Djeca budu pred izazovom tehnike jer vide od drugih. Pokušajte im objasniti da je puno zabavnije sam stvarati. Zaposlite ih. Dajte im likovni materijal da izrađuje neke predmete: ogrlicu od kuglica, plastelin, kolaž papir, škare, ljepilo, razne vrpce…
Neka dječja dosada i vaša zaposlenost ne budu razlog zbog kojeg će dijete posegnuti za čudima tehnike. Organizirajte se tako da u isto vrijeme radite vi svoj posao, a dijete svoj, ukoliko nije moguće da skupa provodite neku aktivnost. Dijete će biti zadovoljnije, a time i vi zajedno s njim.
Vaša pitanja šaljite na pitanjazaklementinusuljug@narod.hr
* Klementina Šuljug je odgojiteljica s međunarodnom MEPI diplomom i 15 godina rada u Montessori vrtiću, a stručno se usavršavala po Montessori metodi za djecu s poteškoćama. Iza nje je dugogodišnji rad s djecom s poteškoćama. Ima međunarodnu diplomu za vjerski odgoj djece predškolske dobi po načelima Montessori pedagogije te je završila doškolovanje za župne suradnike i katehezu djece na KBF-u u Đakovu.
Tekst se nastavlja ispod oglasaIzvor: narod.hr