Njemački bulevarski list Express privukao je pozornost čitatelja fotografijom Dubrovnika s naslovom koji upozorava putnike u Hrvatsku na “prirodnu katastrofu”, a u tekstu je riječ o redovitoj ljetnoj borbi s komarcima u Osijeku i Vukovaru.
Express je iznad velike fotografije Dubrovnika s plažom u prvom planu stavio naslov: “‘Prirodna katastrofa’ – Hrvatsku pogodila pošast – putnici to sad moraju znati”.
U tekstu su tema komarci, i to stotine kilometara od onoga što sugerira naslov
Kad čitatelj otvori tekst, može kao prvo vidjeti da ispod spomenute slike Dubrovnika piše sitnim slovima: “Hrvatski gradovi Osijek i Vukovar bore se s pošasti komaraca. Fotografija iz svibnja 2020. prikazuje plažu u Dubrovniku u Hrvatskoj i nije ni na koji način povezana s tim događajem”.
Riječ je o tipičnoj “navlakuši”, kojom takva vrsta medija tradicionalno nastoji privući pozornost čitatelja. Naslovi i naslovna fotografija ciljano izazivaju određeni dojam, koji se sa sadržajem teksta može tek posredno dovesti u vezu.
Express u članku vjerno opisuje muke koje građani Osijeka i Vukovara imaju s komarcima, uključujući i mjere kojima se mjesne vlasti suprotstavljaju pošasti, jedino ne spominje da se to ponavlja svakog ljeta. S temom koja prosječnom njemačkom turistu pritom pada na pamet, morem i plažama, to naravno nema nikakve veze.
>Nijemci spašavaju hrvatski turizam: Samo prošli vikend došlo ih je 80 tisuća
Slične objave događale su se prijašnjih godina povremeno u talijanskim medijima, u pravilu negdje početkom sezone, što je svaki put upućivalo na zaključak kako autori žele time oslabiti konkurenciju u turizmu. Postavlja se pitanje, otkud takav naslov u njemačkom mediju, u zemlji koja od hrvatskog turizma ima samo koristi.
Zlonamjernost ili bezobzirnost
Riječ je očito samo o pokušaju privlačenja pozornosti, bez obzira na moguće posljedice. Ranije se takvim metodama bavio samo bulevarski tisak, danas je to trend koji je zahvatio i medije koji su ranije bili ozbiljniji i odgovorniji.
>Der Spiegel se uključio u hajku na MPT: Ponovno smo pitali veleposlanika u Njemačkoj kako će zaštititi ugled Hrvatske
Svaka negativna vijest o nekom turističkom odredištu može se negativno odraziti na uspjeh njegova poslovanja. Hrvatska je u tom pogledu prijašnjih godina bila ranjivija, ali je u posljednje vrijeme postala ugledna kao odredište i u njemačkoj javnosti ju se uglavnom stavlja u istu razinu s drugim, mnogo većim odredištima. Valja pretpostaviti da je razlog tome i izravni interes dijela njemačkog gospodarstva u hrvatskom turizmu.
Tim više čudi ovakav manipulativni naslov njemačkog lista, ali uzevši u obzir medijske trendove, takvi primjeri bezobzirnosti sve su češći.