Barelu nafte cijena je u nekoliko mjeseci cijena pala sa 120 na samo 57 dolara. Ako mu je vrijednost na svjetskom tržištu prepolovljena, zašto smo na crpkama dočekali samo kozmetičku promjenu cijene goriva?
Na ova i druga pitanja vezana uz kvalitetu i cijenu goriva, odgovor su pokušali dati gostujući u HRT -ovoj emisiji Otvoreno, Davor Štern, Ismar Avdagić, Slavko Linić, Goran Šaravanja i Željko Marušić.
“Svo INA-ino gorivo ispunjava Euro V standarde. Cijena nafte pala je 46%, ali dolar je ojačao 11%. Vi ako proizvodite nabavljate unaprijed i treba tri mjeseca da se potroše zalihe koje su npr kupljene po 99 dolara”, objasnio je Šaravanja zašto ne pada naglo cijena goriva.
“Niska cijena nafte ovisi o nekoliko faktora: recesiji, većoj proizvodnji, manjoj potrošnji, nepostizanju dogovora OPEC-a o kvotama proizvodnje, iskorištavanju nafte iz uljnog škriljevca u SAD-u koje se širi u Europu, a i burze su prestale na temelju panike dizati cijene i stvarati ekstra profit. Ne bih to nazvao stagnacijom, cijena nafte vraća se na normalu”, kazao je Štern.
Linić je rekao da država treba ponovno kontrolirati i korigirati cijene goriva. Već sutra očekuje pad cijena goriva za 60-70 lipa. Smatra da se naftne kompanije neodgovorno ponašaju i da resorni ministar mora odrediti niske cijene jer oni rade što hoće. Dodao je da niske cijene za državni proračun znače oko 1 milijarde kuna manje od PDV-a. Država bi onda mogla razmišljati o podizanju trošarine koja je na donjoj granici, kazao je. No ipak se nada da do toga neće doći. Ponovio je da odmah očekuje pad cijene goriva za 60-70 lipa, a u idućih nekoliko tjedana još za dodatnih 50 lipa.
Štern: Zašto je država ukinula državni inspektorat i dnevnu kontrolu goriva?
“Akcija je bila pokazna vježba na nešto što se nekad radilo dnevno. Kad ne znate kad dolazi kontrola oprezniji ste, a ova je bila čak i najavljena. Zašto je država ukinula državni inspektorat koji je gorivo kontrolirao još u cisternama na granici. Često se dogodi da se ekipa s benzinske dogovori da neka cisterna, koja prevozi lošije gorivo, istanka to gorivo lošije kvalitete na crpku i to se događa kontinuirano”, smatra Štern.
“Kod goriva je pronađen problem s filtrabilnošću te kod dizelskih je utvrđena neadekvatna kvaliteta koja uzrokuje gašenje motora. Gorivo je moralo izdržati -15°C, a izdržalo je -13°C. Također kod jednog dizelskog goriva pronađen je niži cetanski broj, a kod benzinskog niži oktanski broj. To može uzrokovati oštećenja na motoru”, rekao je Ismar Avdagić analizirala kvalitetu goriva.
“Pun sam razumijevanja za interese potrošača. Nažalost svako imenovanje i proglašavanje krivim narušilo bi sudski postupak koji je u tijeku. Zakon o pravu na pristup informacijama zabrajnuje davanje informacije koji bi doveo u pitanje odluku suda. Cilj je bila specijalna prevencija, kazniti one koji varaju, i generalna prevencija, poslati poruku ostalima da se ne mogu tako ponašati. Još nije donijeta zabrana prodaje takvog goriva, možda bude već sutra kad dobijem svu dokumentaciju”, rekao je Avdagić.