Crnogorska policija uhitila urednike koji su širili lažne vijesti: O čemu se u Hrvatskoj najviše lažno izvješćuje?

Foto: GettyImages

Crnogorska policija uhitila je u nedjelju urednike prosrpskih portala u Crnoj Gori, in4s.net i borba.me, Gojka Raičevića i Dražena Živkovića zbog sumnje da su izvršili kaznena djela izazivanje panike i nereda, priopćeno je u ponedjeljak.

Ta dva portala u nedjelju su kako je priopćeno iz crnogorske policije, objavili lažnu informaciju da je došlo do eksplozije u Vili Gorica, zdanju koje crnogorski predsjednik i premijer koriste za prijam visokih uzvanika, navodi depo.ba.

Odmah nakon njenog objavljivanja na navedenim portalima, ovu su informaciju prenijeli mediji u Srbiji s tendencioznim naslovima poput: “Kaos u Vili Gorica”, “Otkriven uzrok eksplozije u Milovoj rezidenciji, službe sumnjaju da se radi o eksploziji”.

Crnogorska Vlada odmah je demantirala te informacije.

“Netočno je da je u Vili Gorica odjeknula eksplozija. Riječ je o manjem elektro-kvaru koji je ubrzo saniran. Eksplozije nije bilo kako prenose pojedini mediji s ciljem širenja panike”, upozoreno je iz crnogorske vlade.

Zbog istog je kaznenog djela crnogorska policija, uoči pravoslavnog Božića, uhitila glavnu urednicu crnogorskog portala Fos Media, Anđelu Đikanović, koja je objavila lažnu informaciju da će 250 pripadnika specijalne policijske jedinice Kosova ROSU, pomagati crnogorskim kolegama u osiguravanju reda i mira u Crnoj Gori na Badnjak.

Tenzije u Crnoj Gori podignute su nakon usvajanja Zakona o slobodi vjeroispovijesti u posljednjim danima 2019. prema kojem bi u državnu imovinu bili upisani svi vjerski objekti za koje vjerske zajednice ne mogu dokazati privatno vlasništvo. Uglavnom je riječ o crkvama i manastirima koje je SPC (formalno utemeljena tek 1920.) prigrabila od autokefalne crnogorske pravoslavne metropolije, koja je svoju nezavisnost izgubila u isto vrijeme kad i sama Crna Gora.

> Mitropolit crnogorski Mihailo: ‘Srpskoj pravoslavnoj crkvi trebalo je suditi u Haagu, sudjelovala je u agresiji na Hrvatsku i Bosnu’

> Crnogorski književnik Popović: ‘SPC je u Crnoj Gori gotovo paradržavna, paravojna i ideološka utvrda velikosrpstva’

Lažne vijesti o SPC-u

Jedan od mitova i lažnih vijesti koja se širila iz Srbije jesenas bila je proslava 800 godina navodne autokefalnosti Srpske pravoslavne crkve.

Čak se i u Hrvatskoj (Vukovaru, Rijeci) obilježavalo “800 godina samostalnosti SPC-a”. Mitropolit zagrebačko-ljubljanski Porfirije na tribini “800 godina autokefalnosti Srpske pravoslavne Crkve” u prostorijama “Privrednika” u Zagrebu uz netočne interpretacije o osnivanju SPC-a iskoristio je i za napad na Crnu Goru ustvrdivši da u “Crnoj Gori nema nikakve Crnogorske pravoslavne Crkve, nego se radi o skupini ljudi koju vodi samozvani raspop”.

Crnogorska je pravoslavna crkva bila autokefalna, odnosno samostalna, sve do 1918., a obnovljena je 1993. godine. Danas ima poglavara, trojicu episkopa i dvadeset svećenika i đakona. Parohije ima u Crnoj Gori, Latinskoj Americi, Italiji, Austriji i Belgiji. Nakon uspostavljanja autokefalne Ukrajinske pravoslavne Crkve, očekivano slijedi priznanje obnovljene Crnogorske pravoslavne Crkve kao autokefalne.

Koje teme mainstream mediji najčešće prikazuju lažno?

Internetski portali, društvene mreže, mainstream mediji, ali i javne izvještajne agencije, televizije, postali su danas, na žalost, sredstva preko kojih se plasira neki vid propagande, pod utjecajem politike, korporacija ili moćnih pojedinaca.

U Hrvatskoj postoje teme o kojima se laže – vrlo sustavno. Najčešće je riječ o hrvatskim braniteljima, životu u Hrvatskoj, rodnoj ideologiji, temama vezanim uz komunističku prošlost, Jugoslaviju.

Neistine o udruzi U ime obitelji

Predsjednica udruge U ime obitelji dr. Željka Markić upozorila je prošli tjedan da ono što CNN ne može u SAD-u, RTL može u Hrvatskoj podsjećajući na nagodbu CNN-a i učenika koji je pretrpio lažne optužbe i medijsku harangu, a zatim ih tužio za 250 milijuna dolara.

“Za usporedbu – nakon prvog Hoda za život u Zagrebu, u svibnju 2016. godine – Danka Derifaj, novinarka RTL-a objavila je u Šprajcovoj emisiji Direktno prilog u kojem je, komentirajući Hod za život, o meni iznijela laž. Ustvrdila je da “kad je netko protiv pobačaja, onda je vrlo neobično da zarađuje od tableta koje sprječavaju začeće…”. Njezinu klevetu prenijeli su i drugi mediji te ju se i dan danas može čuti. Tužila sam ju za klevetu, podastrla Sudu dokaze da je to laž – ali niti nakon 3,5 godine – presude nema”, istaknula je dr. Markić.

Hrvatska izvještajna novinska agencija (HINA) – javni medij i jedina nacionalna novinska agencija u Hrvatskoj čiji su korisnici gotovo svi važniji elektronički i tiskani mediji u zemlji – nije jednom prenijela lažnu vijest, pa čak i na štetu Hrvatske.

Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 50, 100, 200 ili više kuna. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Tim Marka Perkovića Thompsona zapitao se da nije HINA podružnica srpskih ekstremnih medija, a o udruzi U ime obitelji više se puta lažno izvijestilo. Podsjetit ćemo samo na neke od primjera.

> Dr. Željka Markić: ‘Ono što CNN ne može u SAD-u, RTL može u Hrvatskoj – niti nakon 3,5 godine presude nema’

> Hinino plasiranje lažnih vijesti o U ime obitelji: Zatraženo ispitivanje postupaka i sankcioniranje odgovornih

> Culej o kampanji blaćenja i Hini, Beus Richembergh odgovorio uvredama

> Marko Curać: Kako je HINA pratila predsjedničku kampanju?

> Thompsonov tim: Je li HINA podružnica srpskih ekstremnih medija?

> Kako HINA svakodnevno pristrano oblikuje medijski prostor – hoće li Sabor reagirati?

> Hrvatska izvještajna novinska agencija – HINA opet širi neistine o GI Narod odlučuje

Tekst hrvatskog novinara Danijela Majića, objavljen u Frankfurter-Rundschau u ožujku 2017. HINA je, iako je pun očitih laži, prenijela i stavila mu lažni naslov, umjesto naslova izvornika. Udruga U ime obitelji 16. ožujka, kad je HINA i objavila tekst, inzistirala je na njegovom micanju. Na reagiranje udruge U ime obitelji i demanti te vijesti, uredništvo Hine nije reagiralo satima pa je udruga U ime obitelji zaključila da se radi o namjerno plasiranoj laži.

Godine 2018. u članku “Udruga Domino podnijela kaznenu prijavu protiv udruge U ime obitelji i Željke Markić” kojime je Hina, ne provjeravajući dostupne činjenice, prenijela priopćenje udruge Domino koje sadrži neistinitu (lažnu) vijest o tome kako je institucionalnu potporu Nacionalne zaklade za razvoj civilnog društva udruga U ime obitelji dobila na temelju prijevare jer, navodno, nije zadovoljila uvjet javnog natječaja koji propisuje da se protiv osobe ovlaštene za zastupanje udruge ne smije voditi kazneni postupak po službenoj dužnosti.

Hina je tako, bez provjere istinitosti teških kvalifikacija o U ime obitelji i osobi ovlaštenoj za zastupanje – gđi Željki Markić, plasirala lažnu vijest, koju su potom prenijeli svi mediji, premda je vrlo jednostavno mogla saznati istinitu informaciju – da se protiv gđe Željke Markić ne vodi kazneni postupak po službenoj dužnosti, o čemu potvrdu izdaje općinski kazneni sud, a ta potvrda je dostavljena Zakladi.

Plasiranjem vijesti bez intencije provjere činjenica koje iznosi, Hina je počinila nedopustivu profesionalnu pogrešku koja je protivna osnovnim načelima novinarske prakse, posebice javne novinske izvještajne agencije, te ozbiljno naštetila ugledu i časti udruge U ime obitelji i njene predsjednice.

HINA je također objavila i netočnu vijest pod naslovom „Divjak: Skandalozna tužba U ime obitelji, Hrvatska posljednja u Europi uvodi informatiku kao obvezni predmet”. Udruga U ime obitelji odmah je uputila demanti u kojemu se navodi da ustavnu tužbu nije podnijela udruga U ime obitelji, a podnositelj tužbe ni na koji način nije povezan s udrugom.

Lažne vijesti Hina je plasirala i o GI Narod odlučuje, a podsjećamo, udruga U ime obitelji dio je platforme ove referendumske inicijative.

Hina je između ostalog lažno tvrdila da je GI Narod odlučuje tražila da se “prekrajaju izborne jedinice”, te krivo prikazivala da je prijedlog GI Narod odlučuje bio usmjeren protiv nacionalnih manjina, čime je nanosila štetu ugledu GI Narod odlučuje.

Lažno prikazivanje hrvatskih branitelja

Hrvatski branitelji već su tradicionalno u Hrvatskoj najviše na udaru. Braniteljski prosvjed bio je medijski pokriven tako da se o veteranima izvješćivalo isključivo negativno, o policiji koja ih je premlaćivala isključivo pozitivno. Hrvatske se branitelje prikazuje kao borce za raznorazne privilegije, kao problematične, incidentne osobe. Branitelje se prikazivalo i prikazuje kao divljake i nasilnike, pogrdno ih se naziva “šatorašima”.

Nedavno izabrani hrvatski predsjednik Zoran Milanović kao SDP-ov premijer pridonio je stigmatizaciji hrvatskih branitelja, a sad je nastavio – nazivajući ih uličarima. “U Vukovaru je bio sukob zakona i uličara. Ljudi koji su mrtvi pijani dolazili razbijati ploče i kasnije se samoozljeđivali… E pa sad ćemo drukčije!“, poručio je u listopadu 2019. govoreći o dvojezičnim pločama. “A onda mi ulete šatoraši. To nisu branitelji… I dan danas ne znam što je ta militantna skupina veterana htjela, htjeli su rušiti vlast“, ustvrdio je tijekom televizijske debate krajem prosinca.

> HINA lažno optužila vojnike Hrvatskog vijeća obrane

> Žene u Domovinskom ratu upozoravaju: Documenta govori o ratnom zločinu seksualnog zlostavljanja izdvajajući nacionalnost

> Tanja Belobrajdić: Loru žele izjednačiti s Ovčarom i srpskim koncentracijskim logorima

> Književnica Belobrajdić dobila pravomoćnu presudu protiv H-altera zbog članka s neistinitim navodima

Književnica i umirovljena časnica HV-a Tanja Belobrajdić nedavno je dobila pravomoćni spor protiv H-altera zbog članka s neistinitim navodima. Zbog sličnih je navoda presuđeno u njezinu korist i u tužbi protiv Srpskog narodnog vijeća kao izdavača tjednika Novosti. Lažne vijesti o književnici prenosili su i mediji u susjedstvu. “Osobe koje se usude iznijeti svjedočenje u moju korist pokušava se diskreditirati na sve moguće načine, od socijalnih do društvenih pritisaka na njih i to pod dirigentskom palicom tzv. boraca za ljudska prava. Na žalost, oni koji kontaminiraju javnost takvim agitropovskim metodama izgradili su imidž neprikosnovenih autoriteta i ono što napišu gotovo se uopće kritički ne preispituje, posebno u nekim dokoličarskim krugovima koji su uvjereni u svoju nepogrješivost prosudbe i visoku osobnu moralnost.”, upozorila je književnica Belobrajdić.

Neistine o nasilju u Hrvatskoj

> (FOTO, VIDEO) Zašto Božinović broji samo neke javne skupove – i to krivo?

> Istraživanje: Zašto u Danskoj, Finskoj i Švedskoj ima više nasilja nad ženama nego u Hrvatskoj, Poljskoj i Austriji?

> Prof. Asenka Kramer: ‘Hrvatska je među tri zemlje u EU s najmanjom stopom nasilja nad ženama’

> HAZU: Rodna ideologija u Istanbulskoj konvenciji neprihvatljiva za odgojno-obrazovni sustav

Sredinom listopada hrvatsku su javnost zgrozili napisi nekih medija koji su objavili vijest o navodnom grupnom silovanju u mjestu pokraj Zadra, a u kojem su počinitelji i žrtva bili maloljetnici. Prema tadašnjim tvrdnjama medija govorilo se o tome kako je za silovanje 16-godišnje djevojčice osumnjičeno sedam mladića koji su je usput ucjenjivali snimkom s mobitela, a medijski je stvarana atmosfera da je Hrvatska država u kojoj se tolerira zlostavljanje žena, iako je Hrvatska prema relevantnim istraživanjima pri dnu što se tiče nasilja nad ženama.

Nakon pritiska aktivista i žalbe odvjetnika, mladićima u Zadru određen je pritvor, a žrtva je naknadno ispitana putem videolinka koje je uz pauze trajalo gotovo cijeli dan.

Glasnogovornik Županijskoga suda u Zadru Hrvoje Visković otvoreno je rekao da dokaza nema i ukazao na diskrepanciju između percepcije javnosti o samome događaju stvorene na temelju bombastičnih novinskih naslova i samoga činjeničnoga opisa u predmetu.

Marin Mrčela, zamjenik predsjednika Vrhovnog suda upozorio je zašto aktivističko-politički prosvjedi ‘Pravda za djevojčice’ čija su zaštitna lica bile Sanja Sarnavka i Jelena Veljača nisu dobri.

“Ti prosvjedi nisu dobri iz tri razloga. Jedan je zaštita žrtve. Kada je sve objavljeno, novinari su otišli u to mjesto i pokušali stupiti u kontakt sa žrtvom te njenom rodbinom. Rodbina je molila da prestanu medijski napisi. Uzalud. Drugi razlog je kršenje pretpostavke nedužnosti jer je svatko nedužan dok ga se ne proglasi krivim. Treće, izlaskom tih informacija u medije prekršen je zakon, a time se gubi na vjerodostojnosti zakona i onih koji ga primjenjuju.”, ističe Mrčela i dodaje da on do sada nije nikad dobio prijetnje, ali zna da su neki suci vezano uz zadarski slučaj dobili prijetnje.

Istraživanje OECD-a potvrdilo je da je stopa nasilja nad ženama u Hrvatskoj niska, kao i istraživanje Agencije EU za temeljna prava.

Naime, Agencija Europske unije za temeljna prava provela je dvogodišnje istraživanje s početkom u 2010. godini iz kojega je vidljivo da je Hrvatska po stopi nasilja (psihičkog i/li seksualnog) na samom dnu Europske unije i to zajedno s Austrijom i Poljskom, dok su primjerice na samom vrhu Švedska, Finska i Danska.

Kada je u pitanju ugnjetavanje radi ekonomske ovisnosti, ni tu Hrvatska nije pokazala iznadprosječnu stopu nasilja. Najveća stopa ugnjetavanja radi ekonomske ovisnosti zabilježena je u zemljama poput Bugarske, Češke i Slovačke, a najmanja u Portugalu, Irskoj i Španjolskoj. Hrvatska je pak ispod prosječne stope ugnjetavanja na razini EU.

Rodna ideologija i manipulacije statistikama

Još jedno područje gdje se šire dezinformacije je “rodna ideologija”, no tu se prije svega manipulira brojevima i statistikama, pored toga što se proizvode, sličnom metodom kao i kod ilegalnih migranata, “nedužne žrtve zlih opresora”.

Skrivaju se statistike o nasilju u istospolnim zajednicama, dok se tradicionalna obitelj predstavlja kao izvor nasilja i svega zla na svijetu. Inače, u stvarnosti istraživanja pokazuju, nasilje je najčešće upravo u homoseksualnim zajednicama. A i razvodi su daleko, daleko, češći među osobama koje su sklopile “istospolni brak” tamo gdje je to zakonski moguće. Tu su svakako i “istraživanja o homoseksualnosti” i transrodnosti koja “dokazuju” kako je djeci jednako dobro ako su odgajana u takvim “obiteljima” i u tradicionalnim obiteljima s dvije osobe različitog spola.

> UIO: Djeca nisu poklon pa da ih država stavlja pod bor homoseksualnim parovima

> (VIDEO) Dubravka Šuica obećala podršku progresivnim politikama: ‘Nemam ništa protiv da se obitelj definira na puno liberalniji način’

> Tko je sve bio na meti izrugivanja Indexovog novinara i LGBT aktivista Gordana Duhačeka?

U Hrvatskoj se pod višegodišnjim pritiskom LGBT lobija i interesnih skupina nastoji istospolnim parovima omogućiti udomljavanje djece iako posvajanje i udomljavanje djece od istospolnih parova nije u najboljem interesu djece.

Riječ je o nizu pokušaja LGBT i interesnih lobija da se, suprotno interesima djece, Ustavu Republike Hrvatske i volji hrvatskih građana jasno izraženoj prije pet godina na narodnom referendumu o braku, otvori put udomljavanju i zatim posvajanju djece od strane istospolnih parova.

Istraživanja na koja se često pozivaju LGBT aktivisti kada žele argumentirati da ne postoji razlika u ishodima kod djece koju podižu muškarac i žena, otac i majka i one koju odgajaju istospolni parovi – većinom su provođena na malim skupinama aktivista i dobrostojećih američkih homoseksualaca, zbog čega dobiveni rezultati nisu statistički relevantni i reprezentativni.

Izvor: narod.hr