GREVIO u nadzoru: Kako je Plenković obmanjivao Hrvate interpretativnom izjavom koja nema nikakav učinak?

plenković istanbulska grevio
Foto: Fah, Narod.hr, www.coe.int; fotomontaža: Narod.hr

Zahvaljujući HDZ-ovoj Vladi Andreja Plenkovića uz podršku SDP-a Hrvatskoj je nametnuta ratifikacija Istanbulske konvencije (IK) i obaveza koje ona nameće Hrvatskoj, a jedna od njih je i dopuštanje nadzora međunarodnog tijela GREVIO-a koje ovih dana češlja hrvatske institucije.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
> GREVIO u nadzoru hrvatskih institucija: Posljedica ratifikacije kontroverzne Istanbulske konvencije
> U ime obitelji: Analiza koristi i šteta ne opravdava ratifikaciju IK
> Pročitajte što piše u interpretativnoj izjavi koju Plenković namjerava usvojiti uz ratifikaciju IK!

Naime, potpisivanjem kontroverzne konvencije, prepustili smo nadnacionalnom tijelu GREVIO-u praćenje provedbe IK, koje je ovlašteno izdavati preporuke za provedbu Konvencije shodno općim i svojim partikularnim utvrđenjima njezinog sadržaja.

Plenković je 2018. obmanjivao hrvatsku javnost tvrdnjama da će Vlada uz ratifikaciju Istanbulske konvencije priložiti tzv. interpretativnu izjavu na neke njezine odredbe, kojom će “staviti ‘osigurače’ koji će na vrlo jasan način spriječiti bilo kakvo krivo tumačenje eventualno pojedinih dijelova Konvencije”.

Podsjećamo, Istanbulskom konvencijom nameće se uvođenje rodne ideologije (odvajanje roda od spola) u obrazovni sustav, nameće se financiranje udruga koje uglavnom funkcioniraju kao parapolitičke organizacije, i uz sve to dopušta se proizvoljni nadzor odbora GREVIO nad Vladom i državom koja konvenciju ratificira, ukratko, uplitanje u hrvatsku politiku.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Plenkovićevo ignoriranje i obmanjivanje javnosti

Plenković je 2018. u potpunosti ignorirao velike masovne prosvjede diljem Hrvatske protiv nametanja kontroverzne “Konvencije Vijeća Europe o sprečavanju i borbi protiv nasilja nad ženama i nasilja u obitelji”.

Svojim je tvrdnjama i obmanjivao javnost tvrdeći da će interpretativna izjava nešto onemogućiti te da predstavlja najširi konsenzus da se suzbije nasilje nad ženama i nasilje u obitelji.

“To je sama bit i svrha konvencije. S pažnjom smo čuli signale određenoga dijela našega društva u kojem postoje zabrinutosti za svjetonazorska pitanja koja se postavljaju u kontekstu Konvencije. Stoga smo u interpretativnoj izjavi, u dogovoru s pravnom službom Vijeća Europe usuglasili tekst koji na pravi način otklanja te strahove i zabrinutosti. Smatram da je Konvencija u skladu s Ustavom i odredbama koje se odnose na ljudska prava i temeljna prava i zato ćemo o svemu tome voditi računa u provedbi konvencije. Porazna statistika u nasilju nad ženama nam govori da moramo ići naprijed i jačati institucionalni, pravni i financijski okvir zaštite žena. To je moj jedini cilj i moja politička volja“, ustvrdio je Plenković u ožujku 2018. godine.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
> (VIDEO) Dr. Željka Markić: ‘Plenković je pokazao žar za nametanje IK kakav nismo vidjeli u borbi protiv korupcije i odlaska mladih’
> (VIDEO) Dr. Željka Markić: ‘Interpretativna izjava uz IK je samo dimna zavjesa za birače, ali svi su je prozreli’

I brojni intelektualci pobunili su se protiv ratifikacije IK, a Plenković je naredio izdavanje pravno irelevantne izjave. Tada je prva reagirala udruga U ime obitelji iz koje su poručili kako taj postupak neće i ne može spriječiti da Republika Hrvatska, ako ratificira Konvenciju, mora provoditi sve obveze sadržane u Konvenciji – odredbe o “rodu”, unijeti koncept “roda” i rodnu ideologiju u obrazovni sustav, obavezati se na financiranje i konzultiranja udruga civilnog društva i na proizvoljni nadzor komisije GREVIO.

Zašto interpretativna izjava ne može ukloniti obveze iz Istanbulske konvencije?

Ta interpretativna izjava, koju je premijer Plenković u ime Vlade priložio Konvenciji, a koja tumači što Vlada smatra da odredbe Konvencije znače ili ne znače – nema nikakvu pravnu težinu, poglavito imajući u vidu da Istanbulska konvencija ne predviđa mogućnost ni rezerve na svoj sadržaj, a kamoli bi dopuštala drugačije tumačenje njezinih bitnih odredaba.

Uz to ona je u međunarodnom smislu beznačajna, jer je jednostrana. Također, kao akt Vlade interpretativna izjava ne može djelovati na druga tijela državne vlasti, poglavito ne na sudbenu vlast, jer bi u suprotnom narušavala načelo trodiobe vlasti kao jednog od osnovnih načela ustavnopravnog poretka Republike Hrvatske.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
> Unatoč rastu slučajeva nasilja nad ženama, pravobraniteljica i dalje propagira Istanbulsku konvenciju
> Plenković priznao da Istanbulskom konvencijom ne može spriječiti nasilje nad ženama: Zašto ju je onda nametnuo?

Sve ključne obveze koje je Hrvatska preuzela ratifikacijom ostaju nepromijenjene. Država koja ratificira Konvenciju ne može rezervama, interpretativnim izjavama i sličnim „ogradama“ mijenjati ili ograničavati obveze koje se nalaze u Istanbulskoj konvenciji. Dakle, interpretativna izjava ne mijenja pravni učinak ratifikacije.

U članku 78. Konvencije jasno piše da su rezerve moguće samo za točno pobrojane članke, pa tako nisu dopuštene za ideološke odredbe o “rodu“ kao društvenom konstruktu odvojenom od spola, obvezu financiranja organizacija civilnog društva ili proizvoljni nadzor odbora GREVIO nad Vladom i državom koja konvenciju ratificira.

Ratifikacijom Istanbulske konvencije 2018. godine Hrvatska obveze koje proizlaze iz tih odredaba mora provoditi u potpunosti, bez obzira na tekst interpretativne izjave koji nema nikakvu pravnu snagu, niti može mijenjati ili ograničiti obveze koje za državu proizlaze iz sadržaja Konvencije.

* Ovaj tekst sufinanciran je sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.