> U izdanju Profila Klett: Tko su, uz Hajdarovića, autori i recenzenti ostalih udžbenika povijesti?
Otvorili važne teme prema izdavaču Klett
Portal Narod.hr Klett je pitao:
Činjenice pokazuju kako je očito upitna kvaliteta ovog udžbenika kao Vašeg proizvoda. Odabir autora udžbenika je na Vama kao izdavaču, kao i odabir recenzenata, koji očigledno nisu imali potrebne kompetencije.
Jedan od autora, Nikica Torbica, aktivističkim ideološkim pamfletima, priručnicima, izložbama i radionicama o „ratovima devedesetih“ gotovo su jedina referenca temeljem koje se Torbica može smatrati „kompetentnim“ za razdoblje i teme o kojima je pisao udžbenik (https://narod.hr/hrvatska/
Na koji način birate autore udžbenika? Kako se biraju recenzenti u Profil Kletti? Kako je moguće da se dogodila tolika neprofesionalnost Vašoj podružnici kao izdavaču – da ni odabrani autori, ni recenzenti nisu odradili svoj posao kako su trebali?
> Dossier(1/4): Razotkrivamo ideološko-interesnu mrežu oko povučenog udžbenika povijesti
2. Povlačenje udžbenika uzrokovalo je gubitak poslovnog ugleda, ne samo zagrebačkog dijela Klett-a, nego i čitave njemačke grupe Klett. U hrvatskom obrazovnom ugled je izgubljen među nastavnicima, učenicima, povjesničarima, ustanovama, ministarstvu i drugim institucijama koje se bave obrazovanjem, ali i građanima, roditeljima te čitavoj hrvatskoj javnosti. Time ste izgubili i konkurentnost na hrvatskom tržištu udžbenika.
Koliko će ovakav niz događaja utjecati na Vaše poslovanje u Hrvatskoj? Koliki su Vaši financijski gubici zbog povlačenja udžbenika iz uporabe?
3. Zagrebačka podružnica, Profil Klett, u svojoj reakciji na povlačenje udžbenika nije na poslovni i odgovorni način priznala pogrešku i vjerodostojno ustvrdila kako se takve stvari neće više događati. S obzirom na renome i ugled čitave kompanije time bi doprinijeli povratak poljuljanog povjerenja(https://www.
Smatrate li da je reakcija Vaše podružnice Profila Klett bila primjerena? Kako planirate vratiti ugled i povjerenja u obrazovnom sustavu i hrvatskoj javnosti?
>Dossier (2/4): Kako je nekompetentni Torbica postao autor udžbenika o povijesti 20. stoljeća?
4. Evidentno je kako autori nisu dorasli zadatku izrade udžbenika. Pokazali su temeljno nepoznavanje didaktičko-metodičkih kriterija u radu s povijesnim izvorima, u prvom redu nepridržavanje profesionalnog i etičkog načela evaluacije u odabiru izvora, a koja je nužna da bi se mogli zadovoljiti i ostvariti odgojno- obrazovni ciljevi i ishodi učenja koji su propisani kurikulom nastavnog predmeta Povijest.
Prema priručniku Roberta Stradlinga “Teaching 20th-century European history”, stranica 233., potreban je kritički pristup u odabiru povijesnih izvora, a to su autori povučenog udžbenika potpuno zanemarili. Kritički pristup vidljiv je kroz pitanja: tko je napisao izvor i zašto; koliko je autor pouzdan izvor; može li biti pristran i postoje li jasni dokazi pristranosti i iskrivljavanja; za koga je dokument napisan i zašto; odakle su došle informacije i kako su dobivene; slaže li se s drugim dokumentima o istoj temi…
Autori povučenog udžbenika, između ostaloga, kao izvor koriste priručnik jednog od autora Miljenka Hajdarovića, zatim podatke Documente – centra za suočavanje s prošlošću koji nisu prihvaćeni kao točni na Haškom sudu, te se stoga ne nalaze ni u konačnim presudama (primjerice da su pripadnici hrvatskih snaga ubili „najmanje 410 civila tijekom i nakon Oluje“ te „zapalili više od 22.000 kuća“), udžbenik Snježane Koren (koja je među prvima reagirala na povlačenje udžbenika, a s autorima je povezana preko Hrvatske udruge nastavnika povijesti i radu na kurikulu povijesti 2017. godine).
Kako je Profilu Klett promakao ovakav neprofesionalan pristup autora kod izbora izvora za udžbenik?
> Dossier (3/4): Kako je Hrvatska udruga nastavnika povijesti povezana s manipulacijama u povučenom udžbeniku?
5. Udžbenički standard, (NN 116/2018.), kojeg su se autori i uredništvo udžbenika također morali pridržavati, navodi da “udžbenici moraju biti primjereni dobi i razvojnim mogućnostima učenika te koncipirani tako da pridonose boljem razumijevanju sadržaja te funkcionalni i točni“.
Osim zakonske regulative i znanstvena literatura svaki udžbenik definira kao knjigu u “kojoj se znanstveni i stručni sadržaji prerađuju na poseban način, prema određenim pedagoškim, psihološkim i didaktičko-metodičkim načelima” (Malić, 1986: 7).
Prema tome, kako je udžbenik koji ne ispunjava ove kriterije uopće prijavljen za Katalog udžbenika?
> Dossier (4/4): Hajdarovićeva samoviktimizacija i neodgovorena pitanja
6. Povučeni udžbenik je napisan suprotno Zakonu o udžbenicima i drugim obrazovnim materijalima za osnovnu i srednju školu, donesenog 2018. godine u Hrvatskom saboru. Naime taj Zakon tvrdi da hrvatski udžbenici trebaju štititi temeljne vrijednosti i baštinu Republike Hrvatske, kao i promicati nacionalni identitet, što u povučenom udžbeniku nije vidljivo.
Važna društvena uloga Kletti
Zanimljivo je primijetiti i kako neki veći nakladnici, poput međunarodno prisutnog Ernst Klett Verlag i sami uzimaju u vlasništvo privatne odgojno obrazovne institucije.
Primjerice, hrvatska podružnica njemačke tvrtke, Profil Klett u veljači 2023., kako prenosi Poslovni.hr, preuzela je privatni privatni dječji vrtić Čigra. On posluje na tri lokacije u Zagrebu. Tom je prilikom direktor Profila Klett-a Dalibor Greganić istakao:
”Godinama smo tražili najbolju priliku i napokon je pronašli u Dječjem vrtiću Čigra i njegovom timu. Pri tome kvalitetni edukativni sadržaji i institucije daju najbolji sinergijski učinak. U Hrvatskoj su građani sve svjesniji vrijednosti kvalitetnog obrazovanja, a budući da obrazovanje počinje već u vrtiću, s te smo razine krenuli u gradnju naše mreže obrazovnih institucija u Hrvatskoj”.
Na taj način nakladnik preuzima stanovitu društvenu ulogu, odnosno počinje aktivno oblikovati odgojno-obrazovni proces, o kojem je ovisna i njegova primarna djelatnost.