Građanin Petar Marija Radelj ponovo upozorava na nedopustivo kršenje zakonske procedure u Ministarstvu socijalne politike i mladih. Radelj ističe kako druga potpredsjednica Vlade i ministrica Milanka Opačić, „nije usvojila metodologiju rada demokratskoga političkoga sustava u kojem su procedura, njezina pravila i svrha temelj svake javne djelatnosti.“
Dodatna otežavajuća okolnost je ta da se radi o Nacrtu obiteljskog zakona, jednog od temeljnih pravnih akata, koji se tiče svih državljana Republike Hrvatske. Hrvatski Ustavni sud već ima ustaljenu praksu ukidanja propisa u kojima se pri donošenju ne uzimaju u obzir primjedbe zainteresirane i stručne javnosti.
Javna rasprava o KONAČNOM prijedlogu zakona?
Ministarstvo socijalne politike i mladih otvorilo je 10. veljače 2015. „Savjetovanje o Nacrtu prijedloga iskaza o procjeni učinaka propisa za Nacrt prijedloga obiteljskoga zakona i javnu raspravu o Nacrtu prijedloga obiteljskoga zakona s konačnim prijedlogom zakona“.
Građanin Petar Marija Radelj Ministarstvu je na to 19. veljače 2015. dostavio očitovanje u kojem ističe:
„Javna rasprava o Nacrtu obiteljskoga zakona prema zakonu nije moguća dok se ne utvrdi Iskaz procjene učinaka toga propisa.
Savjetovanje o tezama i Prijedlogu iskaza u stvarnosti nije moguće dok se ono niječe, onemogućuje, obezvrjeđuje i prejudicira raspravom o nacrtu konačnoga prijedloga zakona.
Primjedbe na konkretne akte nije moguće dati dok se ne stvore pretpostavke da se savjetovanje odvija u skladu sa zakonom i svojom svrhom.
Savjetovanje o tezama (Prijedlogu iskaza) ni javna rasprava o Nacrtu obiteljskoga zakona, suprotno zakonu, nisu uvrštene u Plan savjetovanja Ministarstva socijalne politike i mladih.
Sastav savjeta, radne skupine ili stručnoga povjerenstva koje je sastavilo akte dane u savjetovanje i javnu raspravu i dalje je, protivno zakonu, nepoznat javnosti, iako je sastavljanje propisa društveno odgovoran i koristan posao i nije ga moguće ni dopustivo obavljati iz anonimnosti.
Sve to ukazuje na ozbiljne nedostatke u demokratičnosti, transparentnosti i javnosti rada u Ministarstvu socijalne politike i mladih. U strukturama Ministarstva postoji nerazumijevanje same biti internetskoga savjetovanja.
Druga potpredsjednica Vlade Milanka Opačić nije usvojila metodologiju rada demokratskoga političkoga sustava u kojem su procedura, njezina pravila i svrha temelj svake javne djelatnosti.“
Radelj predlaže:
1. da se javna rasprava o Nacrtu obiteljskoga zakona obustavi (opozove), a savjetovanje o tezama (iskazu procjene učinaka propisa) produlji ili ponovno otvori na novih 30 dana kako bi se moglo krenuti iz početka,
2. da pristup javnim izlaganjima materije doista bude javan i slobodan, bez prethodnoga probira publike od strane Ministarstva,
3. da se objavi odluka o osnivanju savjeta, radne skupine ili stručnoga povjerenstva radi izrade novoga obiteljskoga zakona.
4. da se sukladno zakonskoj obvezi Ministarstva, održavanje svakoga savjetovanja i javne rasprave unaprijed najavi u Planu savjetovanja Ministarstva.
Detaljno obrazloženje Radeljevih tvrdnji i prijedloga možete pročitati ovdje.
U nastavku dajemo shematski prikaz zakonodavnog postupka iz kojeg je vidljiva linearnost postupka, tj. kako se pojedini koraci ne mogu i ne smiju preskakati ili provoditi paralelno.
Tekst se nastavlja ispod oglasa