Podaci koje je nedavno objavio Hrvatski zavod za javno zdravstvo o izvršenim pobačajima u hrvatskim zdravstvenim ustanovama za 2021. godinu pokazuju kako je tek manji broj pobačaja u Hrvatskoj učinjen zbog ugroženog zdravlja majke ili utvrđene malformacije ploda. Upravo su to razlozi koje spominju pobornici pobačaja u svojim istupima. Razlozi poput silovanja ili incesta, koje pobornici pobačaja također često navode, u izvješću se niti ne spominju.
Što pokazuje statistika?
Velika većina prijavljenih legalno induciranih pobačaja (80,0%) učinjena je na zahtjev žene, 7,3% zbog ugroženog zdravlja majke, a 3,1% zbog prethodno utvrđene malformacije ploda, pokazuje izvješće koje je Hrvatski zavod za javno zdravstvo objavio o izvršenim pobačajima u hrvatskim zdravstvenim ustanovama za 2021. godinu.
>Selak Raspudić Bauku: ‘Ljevica ima stav da se osobom postaje tek rođenjem’
Prema podacima Svjetske zdravstvene organizacije i Statističkog ureda Europskih zajednica (Eurostat), RH ima nižu stopu prijavljenih legalno induciranih pobačaja na 1.000 živorođenih od susjednih zemalja i prosjeka Europske unije, iako se trend smanjenja stope uočava u većini europskih zemalja.
Inače, stopa prijavljenih legalno induciranih pobačaja na 1.000 živorođenih u žena dobi ispod 20 godina u RH je značajno niža negoli u većini susjednih zemalja i Europskoj uniji, te vrijednosti u posljednjih desetak godina variraju u rasponu 170 – 250/1.000 živorođenih u žena navedene dobne skupine.
Treba li se uopće pobačaj promatrati s aspekta zdravlja?
Prof.dr.sc. Tonči Matulić vodeći je moralni teolog i profesor bioetike na zagrebačkom KBF-u, a prije nekoliko godina u razgovoru za Narod.hr pobio je pokušaje argumentacije zagovornika pobačaja, a koji idu u smjeru da se o pobačaju treba raspravljati s aspekta zdravlja. U tom slučaju, trudnoća bi bila bolest, jasan je Matulić.
“Što bi to značilo raspravljati o pobačaju s aspekta zdravlja? To bi jedino bilo moguće kada bi medicina dokazala da je trudnoća bolest, onda bi takve teze imale smisla. Nema nikakve sumnje da postoje pobačaji koji kompromitiraju zdravlje žene, s druge strane postoje pobačaji koji se tiču teških malformacija ploda, koji ionako završavaju spontanim pobačajem, a ugrožavaju život žene, ali mi ne govorimo o tome! Što se toga tiče, medicina zna svoj posao”, raščlanjuje za Narod.hr.
Namjerni pobačaj koji se vrši u skladu sa zakonom koji ga dozvoljava nema veze sa zdravljem, objašnjava dalje.
“Mi ne trebamo donijeti zakon koji će soliti pamet liječnicima, nego govorimo o namjernom pobačaju koji se vrši u skladu sa zakonom koji to dozvoljava! Dakle, takav pobačaj nema veze sa zdravljem! A što se tiče ljudskih prava, apsolutno da se pobačaj treba gledati kroz prizmu ljudskih prava i to polazeći od onog najosnovnijeg koji je zaštićen Ustavom – pravo na život! Svako ljudsko biće ima pravo na život i to je ono što trebamo štititi. To je naša obaveza, naš elan i naše nadahnuće, da svakom ljudskom biću priznamo pravo na život, od začeća do prirodne smrti. Zahvaljujući pravu na život možemo konzumirati sva ostala stečena prava”, nastavlja moralni teolog.
‘Pravom na izbor’ nastoji se osporiti ‘pravo na život’
U ovom kontekstu Matulić objašnjava pojam ‘prava na izbor’ koji, u slučaju zagovornika pobačaja, nastoji osporiti temeljno pravo – pravo na život.
“Pravo na izbor počiva na slobodnoj volji, na čovjekovoj slobodi, ono je jedno od temeljnih prava i to nije upitno. Međutim, u kontekstu pobačaja, to bi značilo da je ženino pravo da prekine već započetu trudnoću, odnosno da plodu kojeg nosi u svom tijelu oduzme život! U tom kontekstu, to je nečuveno pravo! To pravo mora izdržati pred pravom na život nerođenog. Evidentno je da takvo proturječje samo po sebi govori da oduzimanje života nerođenom djetetu ne može biti pravo. Pravo izbora ne može biti takvo da nekome ospori pravo na život!”, upozorava Matulić.
Što zapravo smanjuje broj pobačaja?
Zagovornici pobačaja u raspravama se također pozivaju na tezu da legalizacija pobačaja smanjuje njihov broj, no to je bacanje prašine u oči, smatra naš vodeći moralni teolog.
“Kad gledamo statistike legalno induciranih pobačaja to je takav pad da bi čovjek pomislio da takvih pobačaja gotovo da nema. Osamdesetih godina u Hrvatskoj broj legalnih pobačaja bio je jedan na jedan, na jedno živo dijete jedan pobačaj, desetak godina kasnije broj je bio pet puta manji, a iz godine u godinu taj broj drastično pada. Radi li se tu o stvarnom smanjenju legalno induciranih pobačaja, o snažnijoj prisutnosti kontracepcije, radi li se o sazrijevanju društvene svijesti o pobačaju… Mislim da je posrijedi činjenica da smo za vrijeme socijalizma imali samo javno zdravstvo, da su se evidencije vodile pedantnije, dok danas imamo brojne ginekološke privatne klinike u kojima se obavljaju namjerni pobačaji koje niti ne vode takve evidencije. Mislim da smo u vremenu lova u mutnom, došlo je do jednog crnog tržišta na kojem se pobačaj radi diletantski, mimo kontrole”, zaključio je Matulić 2019. godine.
Tekst se nastavlja ispod oglasa Tekst se nastavlja ispod oglasaIzvor: narod.hr
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.