Ristić o aferi Zambija: Je li nas politička korektnost gurnula s one strane dobra i zla?

Foto: Borislav Ristić, snimka zaslona, montaža narod.hr

Svi pratimo ovu užasnu priču s trgovinom djecom iz Konga, koja je bizarna i mučna na toliko razina da ju je gotovo nemoguće prepričati. Točnije, normalnom je čovjeku nemoguće sasvim ni shvatiti kako je takvo što moguće, jer je sve u toj priči toliko izvan svih standarda temeljnih moralnih osjećaja da kod ljudi može proizvesti samo odvratnost koja odbija prihvatiti bilo kakva objašnjenja za takvu praksu, piše Borislav Ristić u kolumni za Večernji list koju djelomično prenosimo.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Prije svega, radi se o djeci, maloj, nevinoj dječici, koja ničim nisu skrivila bezmjernu patnju koja se sručila na njih zbog okrutnosti odraslih. Prvo su rođena u vihoru građanskog rata, a na svu tu nesreću sada su odvojena i od svojih bioloških roditelja i postala puki predmet neljudske manipulacije. Nije to trgovina ljudima, već nešto puno gore. Sam jezik se opire artikulirati tu odvratnu praksu. To je nešto što se jednostavno ne radi.

>Donosimo sve o udruzi koja je nositelj transrodne agende u Hrvatskoj, a iza koje stoji Noah Kraljević iz afere Zambija

Zato može samo izazvati indignaciju kada se u javnosti krenulo pričati o motivima koji su neke osobe uvukli u krijumčarski lanac trgovine djecom. Čak su se ti motivi u par navrata nazivali i “plemenitim”. Koja to “plemenitost” može navesti nekoga da pogazi sve moralne instinkte i načela i uhvati se u kolo s onima koji trguju djecom? Prije će biti da se ovdje traži jeftino opravdanje za nešto za što opravdanja ne može biti.

(…)

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Jesu li naše pravne institucije uvučene u ovaj skandal?

Nema nikakve potrebe izražavati nepovjerenje prema legalnim institucijama Zambije i graditi sliku u javnosti kako se tu radi o pravno neuređenoj državi. Zašto bismo uopće sumnjali da bi zambijske institucije u nečemu mogle pogriješiti ili napraviti nekakav propust? Prije bi nas trebalo interesirati jesu li naše pravne institucije uvučene u ovaj skandal. Recimo, koliko ima značaja to što je jedna od optuženih službenica Ustavnog suda?

>Prof. Hlača: Zakon DR Kongo homoseksualcima i transseksualcima zabranjuje posvajanje
> Starešina: Srećom, postoji Zambija. Da rasvijetli trulež hrvatskih institucija

Umjesto toga mi slušamo o tome kako su zambijski zatvori neuvjetni i prenatrpani, valjda kako bi od nas izvukli neki tračak empatije za ljude optužene za trgovinu djecom? Pa onda imamo ekstenzivne intervjue s osobama koje su već posvojile djecu iz Konga, u kojem se kupovina djece o roditelja predstavlja kao normalna i uhodana praksa, a takav gnjusan čin kao nešto moralno uzvišeno, plemenito i čak poželjno.

Ne postoji jača emocija od potrebe da se zaštiti dijete

Koga uopće mogu zanimati eventualne nedaće odraslih usred afere u kojima su žrtve djeca? Ono na što ljudi prirodno reagiraju s empatijom su djeca koja su izložena brutalnoj manipulaciji od strane odraslih. Ne postoji jača emocija od potrebe da se zaštiti dijete. Moralna je perverzija u takvoj situaciji stavljati u fokus patnje odraslih, i to onih koji su optuženi kako su krivci u užasnoj patnji te djece.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Kada se u krupnom planu pogleda način izvještavanja hrvatske javnosti o čitavom slučaju, čovjek lako dođe u iskušenje pomisliti kako iza takvog unisonom udaranju takta samo po jednoj žici moguće stoji i nekakva namjera – namjera da se čitav slučaj zataška, odnosno, da se zataška nešto veće i moguće još morbidnije? Ulagati toliki napor da bi se izazvalo empatiju prema trgovcima djecom teško da može biti spontana ljudska reakcija.

> Ekskluzivno doznajemo: Trans-vijećnik Možemo iz afere Zambija sklopio vjerski brak u Evangeličkoj crkvi

Ima li u tome kakvu ulogu to što su neki od aktera ove afere članovi nekih stranaka, javne osobe i osobe iz samog hrvatskog pravnog sustava, nije još jasno, ali bi i taj aspekt trebalo svakako istražiti. Umjesto toga stvara se atmosfera u kojoj je moralno problematično postavljati neka od tih pitanja koja se sama nameću i koja svakako više zanimaju javnost od uvjeta u afričkim zatvorima.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

> Politička korektnost: Traže zabranu pjesme ‘Do they know it’s Christmas?’ Boba Geldofa iz 1984.

U kojim se moralnim okvirima krećemo?

A stvaranje te atmosfere u kojoj je moralno problematično postavljati normalna pitanja jest ono što najviše zabrinjava. Ako smo doista postali društvo u kojem su važniji moralni osjećaji nekoga tko je umislio da ima penis i da želi postati tata od patnji male djece, onda je pitanje u kojim se to moralnim okvirima mi krećemo.

Slika koja se kreirala oko ovog slučaja veliki je budilnik da se zapitamo je li nas politička korektnost gurnula s one strane litice dobra i zla? Jer ako više nismo sposobni za normalnu ljudsku reakciju kada pred sobom imamo slučaj trgovine djecom, postoje li onda uopće granice? Onda to više nije problem vaganja činjenica i racionalnih argumenata, već problem našeg opstanka kao moralnih ljudskih bića, zaključuje Ristić u kolumni za Večernji list.

* Mišljenja iznesena u komentarima osobna su mišljenja njihovih autora i ne odražavaju nužno stajališta uredništva portala Narod.hr.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.