Da u školama postoji problem nestručno pokrivene nastave – nije novost. Da nedostaje nastavničkog kadra, posebice za neke predmete – ni to nije novost. Ali zato je novost da se razmišlja o promjeni studijskih programa i obrazovanja na učiteljskim fakultetima. Za sada samo za nastavu u osnovnim školama.
Ni u snu nismo mogli pomisliti da ćemo slušati ovakve izjave ravnatelja osnovnih škola:
– Mislim da smo jedina ustanova u kojoj može raditi i nestručna osoba, to nije dobro za naš odgojno obrazovni sustav jer prenosimo znanje na druge, rekao je ravnatelj OŠ Đurđevac Danijel Domišljanović.
– Mi ravnatelji se snalazimo svi na isti način imamo jednu odličnu ravnateljsku grupu i pomažemo jedni drugima pronaći zamjenu bez obzira bila ona nestručna ili stručna, kazala je ravnateljica OŠ Matije Gupca, Zagreb, Ljiljana Klinger.
– To su momenti u kojima koristimo sva raspoloživa sredstva informiranja, interneta, telefona kako bi došli do neke osobe koja je eventualno zainteresirana za rad u školstvu, dodao je Domišljanović.
– Glazbena kultura, informatika, matematika, fizika, a sada u zadnje vrijeme imamo poteškoća i s razrednom nastavom, poručila je Klinger.
Utješno je da nedostatak nastavničkog kadra, posebice nekih predmeta, nije hrvatska posebnost, problem je to u svim europskim državama. Svatko traži svoje rješenje, pa i mi. Naše je u budućem Zakonu.
– Mislim da bi se matematika, fizika i kemija bar kada je riječ o osnovnoj školi mogli studirati u okviru Učiteljskih fakulteta, sada se to odvija na PMF-u, naglasio je ministar znanosti i obrazovanja Radovan Fuchs.
Još bi se jedno moguće rješenje moglo regulirati zakonom: zapošljavanje umirovljenih profesora
I dodaje – hoće li to i biti, odlučit će Sveučilišta. Nadamo se, jer se o tome već dva puta razgovaralo na rektorskom zboru. Učiteljski fakultet očekuje suradnju svih nastavničkih fakulteta, jer sad je već sasvim izvjesno, a i stanje u školstvu pokazuje da za nastavnički smjer na tim fakultetima studenti nisu baš pokazali interes.
– Kad akreditiramo nove studijske programe za izvođenje nastave do osmog razreda tada je kvaliteta neupitna. Štoviše tko je kompetentniji da predaje pogotovo u osnovnoj školi od učitelja, naglasio je dekan Učiteljskog fakulteta, Zagreb, Siniša Opić.
I još bi se jedno moguće rješenje moglo regulirati zakonom: zapošljavanje umirovljenih profesora.
– Mislim da je to jedno od mogućih rješenja, ne osnovno i krucijalno, ali može pomoći da zastupljenost nestručne nastave bude manja, dodao je ministar znanosti i obrazovanja.
U osnovnim se školama nadaju da se sada neće javiti brojni kritičari koji smatraju da učitelji nisu sposobni nakon takvog novog studija predavati matematiku, kemiju ili fiziku.
Pa tko nas je, nastavljaju, pitao kako se snalazimo dok smo se sami dodatno educirali da djeca ne bi bila zakinuta za nastavu?