Boris Beck: Kako autentično biti neautentičan

mulu
Foto: Narod.hr

Boris Beck o tome kako mediji i internet izvrću značenja riječi naopako. Kako to neki influenser može biti autentičan ili neautentičan? Navodno, može.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Izbor za riječ godine u Oxfordu je ovog prosinca pao na „rizz“, modernu skraćenicu riječi „karizma“. Kako su objasnili njihovi jezični stručnjaci, 2023. bila je godina osobnog i profesionalnog PR-a. A što vam treba da privučete nekoga stilom ili šarmom? Treba vam karizma, to jest rizz!

Riječ godine

Osim oksfordskog postoje i drugi izbori za riječ godine, a meni je upao u oči konkurentski, koji su poduzeli autori rječnika Merriam-Webster. Oni su za najvažniju riječ 2023. izabrali „autentičnost“. To me začudilo jer su u tim i drugim izborima istaknute obično nove riječi koje su se naglo pojavile da bi objasnile nešto neobično, zanimljivo ili sporno.

Riječi godine bile su, recimo, lockdown, pandemija, NFT, lažna vijest, post-istina, toksično, vape, selfie ili sudoku, kako bi se već koji fenomen pojavio, pa su ljudi te izraze tijekom godine iznimno često koristili ili googlali.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Odakle uopće interes za autentičnost? Nisu li mediji puni laži, društvene mreže virtualne, politika licemjerna, hrana procesuirana, odjeća i obuća hiperdizajnirane, međuljudski odnosi neiskreni, zabava usiljena, umjetnost plagirana, potraga za srećom dirigirana, žudnje prefabricirane, pustolovine organizirane, a inteligencija umjetna?

I nisam li baš neki dan pročitao u native oglasu zagrebačke turističke zajednice da našim glavnim gradom “vojska orašara danomice neumorno pleše za male i velike“, u bijednom pokušaju da nešto što nije pokažu kao nešto što je? Kako su se ljudi baš ove nesretne godine, dok se ledenjaci tope, pustinje šire, planet zagrijava i topovi ne gase, sjetili autentičnosti?

Autentičnost

Iz Merriam-Webstera javili su da su jedan od okidača za rasprave o autentičnosti 2023. bile izjave američke country pjevačice Lainey Wilson, britanskog pjevača u haljinicama Sama Smitha i posebno Taylor Swift o tome kako traže “autentični glas“ i „autentičnog sebe“. K tome je i Elon Musk dospio na naslovnice kada je rekao da bi ljudi trebali biti “autentičniji” na društvenim mrežama. Jedna je od posljedica žudnje za autentičnošću uspjeh francuske aplikacije za društvene mreže BeReal koja korisnike potiče da se snimaju u najobičnijim situacijama, bez glamura i režiranja, i kojoj je broj korisnika 2023. skočio s 10 na 50 milijuna.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Autentično je ono stvarno i zbiljsko, što nije ni lažno ni imitacija, a autentičan je onaj koji je vjeran svojoj osobnosti, duhu ili karakteru.

Fikcija suvremene autentičnosti

No iz navedenog vidimo da je ta autentičnost iz 2023. isto fikcija, jer je samo još jedan mamac slavnih, nova cigla u imidžu, maska bogatog manipulatora ili trik društvene mreže koja vas potiče da se snimate s više lukavosti i više novaca. Kako kaže Rebecca Jennings s američkog portala Vox, influenceri se pretvaraju da su autentični na internetu kako bi namlatili još više love – i kako bi, možemo dodati, osnažili svoj rizz. A u ove božićne dane ima osobito malo autentičnosti, sa svim marketinškim besmislicama o blagdanskom ozračju, obiteljskoj sreći i konzumentskim zadovoljstvima.

Tako izgleda kada ljudi žele u paklu stvoriti svoj umjetni raj, kako glasi stih francuske šansonjerke Françoise Hardy. A ništa od toga ne treba jer je Božić baš autentični mali raj, minijaturna oaza istinske sreće, i početak novog stvarnog svijeta. U golotinji novorođenog Djeteta ima više rizza nego u svim PR-ovima svijeta. Autentičnost se neće naći na internetu, nećemo je kupiti od influencera, nećemo je postići montiranjem svakodnevice. Za nju treba osobnost, duh i karakter.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

* Mišljenja iznesena u komentarima osobna su mišljenja njihovih autora i ne odražavaju nužno stajališta uredništva portala Narod.hr.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.