Animafest: Retrospektiva majstora animacije Nedeljka Dragića

Foto: Fah

Animafest je ove godine jedan od svojih programa bloka Majstori animacije posvetio redatelju animatoru crtaču stripova, karikaturistu i ilustratoru Nedeljku Dragiću, priredivši mu za petak retrospektivu s deset filmova čije su teme i 50 godina od njihova nastanka podjednako aktualne.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Kao pripadnik ‘geg’ struje zagrebačkih autora, Dragić je u fokus stavljao malog čovjeka s velikim egzistencijalnim krizama u svakodnevnom životu.

Sredinom šezdesetih naslijedio je velika imena animacije, Vukotića, Kostelca i Mimice, a mnogi ga kritičari svrstavaju među najbolje i najoriginalnije autore Zagrebačke škole animiranog filma.

Filmovi su mu nagrađivani na svjetskim festivalima u Annecyju, Oberhausenu i Zagrebu, a njegov je “Tup-tup” iz 1972. bio nominiran za Oscara.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

“Dragić je za mene jedan od najjačih autora na ovim prostorima, imao je svoj stil, a iako je pripadao karikaturalnoj struji nije se zaustavio na jednostavnoj dosjetci, već je išao dalje, njegova je animacija drugačija i posebna”, ocijenio je umjetnički ravnatelj Animafesta, Daniel Šuljić.

Po njegovim riječima, Dragić je svojim jedinstvenim stilom, likovno jednostavnim, a zapravo vizualno i dramaturški ingenioznim, kao i slobodnim pristupom animiranju bio jedan od onih koji su nosili vrhunsku svjetsku reputaciju Studija za crtani fim u Zagreb filmu tijekom šezdesetih i sedamdesetih.

Animafestova retrospektiva prikazuje izbor filmova koji daju presjek njegova opusa i svojevrsni je pregled njegova kreativnog razvoja, počevši od prvih uradaka, “Elegija” iz 1965., preko “Krotitelja divljih konja” iz 1966. i filma “Možda Diogeneš” (1967). kojim je najavio zaokret u radu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

“Taj je film je skup međusobno labavo povezanih improviziranih djelomično surealnih epizoda, a njime započinje ono što ga odvaja od ostalih geg-mahera, ne zaustavlja se na prvoj ili drugoj dobroj ideji nego tjera dalje dok film ne pruži sve što u sebi ima”, ustvrdio je Šuljić.

U njegovo najkreativnije razdoblje ubrajaju mu se filmovi “Idu dani” (1969.), “Tup-tup” (1972.) i “Dnevnik” (1974.) koji i danas, napomenuo je, osvajaju svojom energijom, intenzitetom improvizatorskom vizijom i ritmom.

Za Šuljića je film “Tup-tup” apsolutni vrhunac Dragićevog opusa jer “u njemu do krajnosti razvoja svoj animatorski stil, liniju punu energije i nasumičnih odabira, nadrealnost ludila i improvizatorske snage.”

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Prikazat će se i njegovi filmovi “Per aspera ad astra” (1969.) o čovjeku koji pokušava izaći iz zahodske školjke, a s nebesa mu se pruža ruka spasa, “Dan kad sam prestao pušiti” (1982.) o usamljenosti, otuđenosti, strahu i nervozi suvremenog čovjeka, “Put k susjedu”, (1982.) autorov komentar tadašnje političke situacije te “Slike iz sjećanja” (1989.) u kojemu dinamičnom izmjenom slika donosi priču svoje obitelji kroz 20. stoljeće.

Kako je najavljeno, na retrospektivnoj projekciji bi trebao biti i sam autor koji će govoriti o svom radu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.