U Arheološkom muzeju predavanje ‘Bolesti zagrebačkih mumija’

Fah

Dr. Mislav Čavka s Medicinskog fakulteta održao je u Arheološkom muzeju u Zagrebu predavanje pod nazivom ‘Bolesti zagrebačkih mumija’, priopćeno je u petak iz zagrebačkog Arheološkog muzeja, u čijoj je ‘Egipatskoj zbirci’ 19 mumificiranih uzoraka, od kojih pet cijelih egipatskih mumija, tri mumificirane glave, tri šake i dva stopala.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

U predavanju održanom u četvrtak navečer, prezentirati su najbitniji paleopatološki nalazi koji uključuju tumorozna oboljena, degenerativne i metaboličke bolesti kao i frakture te razna oštećenja tijela nakon mumifikacije.

Svi su uzorci obrađeni radiološkim metodama a neke su metodu učinjene prvi put u svijetu; endoskopija pod kontrolom kompjuterizirane tomografije (CT) te je magnetska reznonancija prvi put upotrijebljena u diferencijalnoj dijagnozi, navela je Slađana Latinović  iz zagrebačkog Arheološkog muzeja, voditeljica izložbenog projekta Anamneza – povijest bolesti u antičkom svijetu.

Predavanje je održano kao drugo u seriji predavanja pripremljenih u sklopu izložbe ‘Anamneza – povijest bolesti u antičkom svijetu’, kojima se povezuje arheologija i medicina.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Novi set predavanja kao i popratna događanja posvećena tajnama zdravlja zagrebački Arheološki muzej priredio je za 18. svibanj, u povodu Međunarodnog dana muzeja.

 Nalazi mumija datiraju iz svih razdoblja, najproučavanije staroegipatske mumije

Iz Arheološkog muzeja podsjećaju da hrvatska riječ mumija dolazi od perzijske riječi mūm koja je označavala vosak, ali i bitumen.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Prah mumija se koristio kao terapeutsko sredstvo gotovo 2000 godina. Dugo vremena pojam mumija je označavao balzamirana tijela s očuvanim mekim tkivima koja su nađena u Egiptu no danas se pojam rabi u širem smislu te označava bilo životinjsko ili ljudsko tijelo koje se nije raspalo nakon smrti, prirodnim ili umjetnim (antropogenim) putem i bez obzira na mjesto pronalaska.

Prirodne mumije nastaju u sredini koja sprječava raspad mrtvih tijela bez ljudskog utjecaja: u pustinji, močvari, ledu, pećinama, soli, smoli, ali i „umjetnim” prostorima (kriptama crkvi i katakombama). Umjetna ili antropogena mumifikacija je nastala iz želje za zaustavljanjem procesa raspadanja tijela nakon smrti a ukratko se može opisati kao metoda umjetnog sušenja (zaustavljanja prirodnog procesa raspadanja) tijela oblikovana složenim vjerskim vjerovanjima.

Nalazi mumija datiraju iz svih vremenskih razdoblja; od najstarijih prapovijesnih čileanskih mumija iz kulture Chinchorro koje su stare oko 9000 godina preko najistraživanije mumije ledenog čovjeka, tzv. Oetzija, mumija iz sjevernoeuropskih močvara, oceanijskih mumija, kineskih mumija, skitskih mumija, japanskih mumija, mumija s Kanarskog otočja, staroegipatskih mumija sve do modernih mumija, bile one kapucinske mumije na Siciliji, balzamirani komunistički diktatori ili donirana tijela za kontroverzne izložbe balzamirane metodom „plastinacije” opisanu od von Hagensa i suradnika 1987.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

U modernoj su znanosti najproučavanije staroegipatske mumije, ističu iz Arheološkog muzeja.

Podsjećaju da ne postoji mnogo suvremenih pisanih izvora koji bi nam svjedočili o mumifikaciji, a najizravniji opis daje Herodot u svojoj „Povijesti”.

Najstarije se mumije u Egiptu datiraju u preddinastičko doba, a nastale su prirodnom mumifikacijom uslijed vrlo suhe klime u tadašnjem Egiptu nakon čega Egipćani počinju imitirati te procese te umjetno mumificirati pokojnike. Vrhunac umijeća se dostiže u 21. i 22. dinastiji te traje kroz cijeli period Starog Egiptske a islamskim osvjanjem u 7. stoljeću polako nestaje s povijesne scene.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.