Diljem Hrvatske proslavljena Cvjetnica: ‘U Isusovoj sudbini oslikava se i sudbina čovjeka pravednika’

Foto: ika.hkm.hr

Blagdan Cvjetnice i ulazak u Veliki tjedan svečanim je misama i blagoslovom maslinovih i palminih grančica obilježen i diljem naše zemlje.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Što za vjernike znači Cvjetnica i Veliki tjedan?

Nedjeljom Muke Gospodnje vjernici su zakoračili u Veliki tjedan.

HRT je donio izjave vjernika:

– Cvjetnica je jedan prekrasan blagdan duboko duhovni u kojem slavimo ulazak Isusa u Jeruzalem i to dočekivanje njega s velikim očekivanjem naroda, da će doć’ kralj.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

– To je muka Gospodnja koju ne preskačem, to je ulazak u Veliki tjedan.

Kojemu je prethodio duhovni rad na sebi.

– Pripremamo se pokorom, dobrim djelima kao i kroz čitavu korizmu, a danas posebno.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

– Razdoblje u kojem se moramo pripremiti, bit puni razumijevanja, opraštanja.

– Uskrs je slika velika, slika ljubavi, smisao života.

– Poruka je da je Isus za nas trpio na križu, zbog nas je svih podnio muku i da mi moramo u životu imati i trpljenja i svoje križeve koje moramo hrabro i strpljivo nositi.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Strpljivo su vjernici dočekali i vraćanje u staro normalno. Blagoslovljena voda na ulazu u crkve, mise bez distance i maski, pružanje mira.

Na pitanje kako je sad bez maski, vjernici kažu:

– Malo čudno, ali normalno.

– Baš Cvjetnica, skidanje maske sve je to Božje djelo, samo treba vjerovati.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

– Ljudi su nekako malo druželjubivi i prisniji i tako i u obitelji, distanca bila malo predugačka.

Pred vjernicima je vazmeno trodnevlje čija je kruna proslava Uskrsa.

Kardinal Bozanić: “Župa Majke Božje Lurdske u Zagrebu danas je sveto mjesto”

Zagrebački nadbiskup kardinal Josip Bozanić predvodio je euharistijsko slavlje Nedjelje Muke Gospodnje – Cvjetnice, 10. travnja 2022., u Župi Majke Božje Lurdske u Zagrebu u zajedništvu s domaćim župnikom fra Tinom Labrovićem, OFM; gvardijanom samostana fra Ivanom Maletićem, OFM; i subraćom svećenicima iz samostana Majke Božje Lurdske, Franjevačke provincije Presvetog Otkupitelja Split.

Misno slavlje započelo je blagoslovom maslinovih i palminih grana, a u uvodu kardinal Bozanić rekao je kako smo se pokorom i djelima ljubavi tijekom cijele korizme pripremali za slavlje Kristova vazmenog otajstva. “Danas smo okupljeni da s čitavom Crkvom budemo dionici Kristova slavnoga ulaska u grad Jeruzalem, gdje je on, predan u volju Očevu, htio za nas trpjeti i umrijeti da bi nas po svome uskrsnuću obdario darom novoga života u slavi Očevoj.”

Istaknuo je kako je Župa Majke Božje Lurdske u Zagrebu danas sveto mjesto na kojem ovo slavlje postaje znak povezanosti cijele Crkve zagrebačke, “znak naše pripadnosti istoj zajednici Kristove Crkve, znak sjedinjenosti u nakanama i molitvama za naš narod, za našu nadbiskupiju, za naše obitelji, za sve koji trpe, osobito za one koji prolaze kroz bolno iskustvo rata i progonstva.” Kardinal je podsjetio kako je ovu zagrebačku župu osnovao bl. Alojzije Stepinac 1942. te ona ove godine obilježava 80 godina postojanja.

“Odlučimo zauvijek ostati Isusovi učenici”

U homiliji kardinal Bozanić naglasio je kako je Cvjetnica prag ulaska u najsvetiji tjedan crkvene godine – Veliki tjedan. Ona također predstavlja protuslovlje koje se ne smije previdjeti: “protuslovlje mnoštva koje iz sveg glasa hvali Boga za silna djela što ih vidješe, radosno kličući: „Blagoslovljen Kralj, Onaj koji dolazi u Ime Gospodnje! Na nebu mir! Slava na visinama!“ Ali to će mnoštvo za nekoliko dana vikati i tražiti od Pilata da Isusa dade raspeti na križu.”

“Kada slušamo i čitamo navještaj Muke Gospodina našega Isusa Krista, ne tražimo prvotno dobre i zle, nego pokušajmo naći i raspoznati u nama samima svijetle i tamne sjene te izaberimo stranu na kojoj želimo biti. Odlučimo zauvijek ostati Isusovi učenici. Ali i kao učenici spoznajmo i pred sobom prihvatimo da smo i mi toliko puta pobjegli, izdali i stali na stranu onih, koji su suglasni s Pilatom i Herodom predali Isusa da ga razapnu izvan grada Jeruzalema. Stavili smo Isusa izvan našeg životnog prostora”, naglasio je Kardinal i poručio: “Nastojmo se uvijek probiti do istine, pravde i mira te služiti ljubavi, pa i uz cijenu vlastita gubitka.”

Na kraju homilije kardinal Bozanić kazao je kako Veliki tjedan sadrži slavlje neuspjeha – smrt na križu, ali i pobjedu uskrsnoga jutra. “To je prijelaz prema onome što je neprolazno, što ostaje, što pobjeđuje. To je prijelaz prema Uskrsu. Želim da svatko od nas krene od vlastitih neuspjeha i promašaja, da svjetlom Duha Svetoga prihvatimo vlastiti križ, kako bismo mogli doživjeti veliku radost neprolazne pobjede, radost Uskrsnuća”, zaključio je Kardinal.

Biskup Glasnović u Dubrovniku: S cijelom Crkvom slavimo ulazak Spasitelja u naš grad

Na Nedjelju Muke Gospodnje – Cvjetnicu 10. travnja dubrovački biskup mons. Roko Glasnović predslavio je pontifikalno misno slavlje u katedrali Gospe Velike u Dubrovniku. Slavlje je započelo ispred zborne crkve sv. Vlaha blagoslovom maslinovih i palminih grančica u obredu kojim se prisjećalo Isusovog ulaska u Jeruzalem, a potom su sudionici slavlja u procesiji pošli prema katedrali gdje je misa nastavljena. U procesiji su u svojim odorama sudjelovali i članovi Bratstva Presvetog Sakramenta, piše Angelina Tadić na stranicama Dubrovačke biskupije.

Pjevala se Muka po Luki, a uz Mješoviti katedralni zbor pod vodstvom Petre Potrebice, glavne dijelove muke pjevali su katedralni župnik don Marin Lučić i pjevač Zvonimir Cetinić.

Promišljajući o Isusovom ulasku u Jeruzalem i radosti onih koji su ga dočekali biskup je kazao kako i mi danas s cijelom Crkvom slavimo ulazak istog Spasitelja Isusa Krista u naš grad. Trebamo li mi danas doista da Isus dođe u naš grad, naša sela, domovinu, u ovaj naš svijet? – potaknuo je dubrovački biskup na promišljanje.

Opisujući nadalje vrijeme u kojem živimo, zaokupljenost, potrebe i očekivanja ljudi kao da izgleda da nema mjesta za evanđeoskog Krista, njegov primjer i poruke o životu i kvaliteti življenja, a posebice poruke o Bogu u kojem se nalazi puni smisao života na zemlji. „Kao da mu je mjesto tek negdje u ponekim malim grupama ili župama koje se brane i zatvaraju pred svijetom u svoju malu duhovnu sigurnost usred nesigurnosti i bezboštva svijeta“, primijetio je mons. Glasnović. Potom je biskup predočio svijet koji sebe želi urediti bez Boga i kao da time poručuje Kristu da ne ulazi dublje u taj svijet, a osobito da ne ulazi „u naš osobni Jeruzalem“, u našu nutrinu i privatnost.

“Evanđelje Muke Gospodinove prisjeća na odvažni Kristov ulazak u ljudske muke”

Isus je tako ljubio svijet da je zbog toga ušao u ovaj naš svijet da nam otkrije pravu istinu o nama i potvrdi kako nije moguće ostvariti čovjeka na zemlji bez Stvoritelja, ustvrdio je biskup. „Upravo nas današnje evanđelje Muke Gospodinove prisjeća na odvažni Kristov ulazak u ljudske muke onoga vremena zato da bismo povjerovali da on jednako tako odvažno i spremno, velikodušno i darežljivo ulazi u sve ljudske muke ovoga našega vremena, u naše osobne muke, u muke naših obitelji, naših djece i mladih, u muke našega grad i vremena“, poručio je, uz ostalo, mons. Glasnović.

Poslije mise započelo je 40-satno klanjanje pred izloženim Presvetim.

Nakon dvije godine primjenjivanja restriktivnih mjera na misama zbog situacije koronavirusa, na misnim slavljima na Cvjetnu nedjelju vjernici su ponovno mogli jedni drugima pružiti znak mira, pričest se dijelila i na jezik i na ruke, milostinja se prikupljala kao i ranije za vrijeme mise, a maske su se mogle ne nositi.

Mons. Hranić u Osijeku: „U Isusovoj sudbini oslikava se i sudbina čovjeka pravednika“

Đakovačko-osječki nadbiskup Đuro Hranić je na Cvjetnicu – Nedjelju Muke Gospodnje, 10. travnja blagoslovio maslinove grančice ispred osječke konkatedrale Sv. Petra i Pavla, poveo procesiju Trgom sv. Ivana Pavla II. te slavio misu tijekom koje je pjevanjem naviješten evanđeoski izvještaj Muke po Luki.

Uz nadbiskupa koncelebrirali su domaći župnik mons. Adam Bernatović te tajnik Nadbiskupskog ordinarijata vlč. Domagoj Lacković, posluživao je đakon Nikola Klemen, a Muku je uz članove Mješovitog konkatedralnog zbora pjevao vlč. Stjepan Matezović.

Započinjući svečano liturgijsko slavlje Cvjetnice te podsjećajući na Isusov ulazak u Jeruzalem, čime započinje i vrijeme njegove muke, mons. Hranić je rekao: „U Isusovoj sudbini oslikava se i sudbina čovjeka pravednika. Stavovi i raspoloženja mijenjaju se brzo, prema potrebi, prema političkom trenutku, trenutačnoj koristi ili pak iz površnosti i neznanja“, a zatim naglasio: „Isus je tako ne samo slika pravednika po životu, propovijedanju i djelovanju, nego i po vlastitoj životnoj sudbini: htio je ljudima dobro, zauzimao se za njih, bio uz njih, da bi na koncu bio ostavljen od svih, pa čak i od onih svojih najbližih s kojima je dijelio život.

Narod, koji mu je klicao, bez vidljiva se razloga okrenuo protiv njega. Učenici koji su ga slijedili i bili s njime te gledali njegova djela i slušali njegovu pouku, potpuno su ga ostavili sama. Isus je umro napušten od svih. S jedne strane, nevjerojatna nepravda, a s druge, još sramotnije ponašanje njegovih učenika od kojih ga je jedan čak i izdao. Nevjerojatna sudbina, nevjerojatno ponašanje učenika i nevjerojatna bešćutnost progonitelja!“

Istinski stavovi i uvjerenja očituju se u vatri vlastitog pročišćavanja

Cvjetnica je događaj koji se često može sresti u životu, kazao je đakovačko-osječki nadbiskup i uputio da je ona opomena i poziv. „Pokazuje kako je masa često u svojim stavovima nepouzdana, lako zapaljiva i u jednu i u drugu stranu. Jedan dan netko te može uzdizati u nebesa, a već drugi dan može se okrenuti protiv tebe sve do potpunog uništenja. S druge strane, Cvjetnica istodobno pokazuje kako se istinski stavovi i uvjerenja očituju u vatri vlastitog pročišćavanja, kroz osobnu patnju i nevolje, pa čak i kroz smrt“.

Pozivajući vjernike da se priključe procesiji rekao je: „Procesija koja će sada uslijediti želi biti izričaj našega životnoga hoda s Isusom, gdje se i mi susrećemo s različitim raspoloženjima ljudi prema nama – od bezrezervne podrške do potpunog odbacivanja, ovisno o tome koliko će im to biti korisno ili otežavajuće u danim okolnostima. Ta procesija želi nas istodobno učvrstiti u našem zajedništvu s Isusom i u našoj vjernosti Božjoj riječi, bez obzira na cijenu i izvanjske okolnosti, sve do smrti zbog vjernosti njemu i onome što je časno, istinito i pošteno“.

U homiliji, mons. Hranić rekao je kako „u ovome svijetu, u većem ili manjem obliku, postoji logika pravednika prema kojoj se pojedinci ne žele prodati ni za vlast, ni za čast, ni za vlastitu ugodu, nego ostaju vjerni svojim stavovima i idealima – i to ne pitajući za cijenu, bez obzira kolika ona bila. Cijena takve opredijeljenosti može često doista biti drastično visoka i sudbinski teška, ali ti ljudi takvim stavovima i hrabrošću pokazuju da nije umrlo ono što je trajno, neprolazno i zato sveto u ovome životu…

“Dopustimo Bogu da uđe u naš život”

Posljedice takvog njihovog opredjeljenja vode ih do osamljenosti i napuštenosti. Zapravo na kraju u pravilu ostanu sami ili čak bivaju ubijeni“. Uputio je da postoje i oni koji će za malo novca, za malo bolji položaj, za mali ugled u svome okruženju, u pravom smislu te riječi prodati sami sebe, svoje ljudsko dostojanstvo, svoje stavove i uvjerenja te prijeći na stranu moćnika ili većine oko njih te urlati protiv pravednika, tražeći njihovu osudu.

„Na početku ovoga Svetog, Velikog tjedna, susret s Isusom stavlja nas pred pitanje: Što je sa mnom? Kako se ja ponašam i koliko sam vjeran Bogu te postojan na vjetrometini različitih utjecaja, pritisaka i interesa? Jesam li dio prevrtljive mase i razapinjem li ponovno Isusa? Ili se snagom vjere suobličavam Njemu i umirem s Njime?“, pitao je mons. Hranić zaključujući homiliju i rekao: „Savjest je ona na koju ne možemo utjecati. Htjeli mi to ili ne ona nam iznutra odgovara na ova pitanja, ona nas iznutra poziva da doista budemo ljudi, da budemo više Isusovi, poziva nas na obraćenje…

Savjest je ona kojoj ne mogu pobjeći, ne mogu je prevariti. Ona je nutarnji glas koji me vodi k Bogu. Dopustimo Bogu, Isusu Kristu, da uđe u naš život, da određuje naše životne korake, ponekad i protiv naše volje, ali svjesni – ako smo vjerni Bogu i Njegovoj riječi, nećemo biti pošteđeni poteškoća, možda ćemo ih imati čak i više baš zbog vjernosti Bogu, sebi i svom identitetu, ali jedino tako se spašava ovaj svijet, jedino tako mogu imati nutarnji mir“.

Nadbiskup Barišić na Cvjetnicu predvodio misu u splitskoj prvostolnici

Na Cvjetnicu, odnosno Nedjelju muke Gospodnje, koja uvodi u Veliki tjedan i pripremu za najveći kršćanski blagdan Uskrs, 10. travnja splitsko-makarski nadbiskup Marin Barišić predvodio je procesiju i misno slavlje u splitskoj katedrali Sv. Dujma.

Koncelebrirali su mons. Nediljko Ante Ančić, pastoralni vikar i prepozit Metropolitanskog kaptola u Splitu, katedralni župnik mons. Ante Mateljan, rektor Centralnoga bogoslovnog sjemeništa u Splitu vlč. Đuliano Trdić i ostali svećenici.

Na Peristilu je nadbiskup blagoslovio maslinove graničice i poškropio puk Božji. Tom je prigodom kazao: „Nadam se da smo se pripremili dobrim djelima za slavlje Vazma, Isusova uskrsnuća. Danas ulazimo u Veliki tjedan, u veliko otajstvo našega spasenja. Slaveći Cvjetnicu sjećamo se svečanog Gospodinova ulaska u Jeruzalem. Svečano su ga dočekali, ali nisu svi bili oduševljeni. Različiti su bili stavovi“.

“‘Hosana’ je vapaj Gospodinu da pomogne i spasi”

U nastavku je naglasio da Jeruzalem danas poprima simbolično značenje. Jeruzalem je naše srce, naša obitelj i naš grad. „Vjerujem da nećemo biti indiferentni prema dolasku ove dobrote koja ne dolazi nasilno osvajati. To izražava simbolikom jašući na magarcu kao mirotvorac koji ne osvaja prostore, terene nego oslobađa ljudska srca“, kazao je nadbiskup dodavši da su Isusu izražavali dobrodošlicu riječima: „Blagoslovljen Onaj koji dolazi u ime Gospodnje. Hosana u visinama!“ Tim ga se riječima pozdravlja u procesiji na Cvjetnicu. U tom je svjetlu naglasio da je „hosana“ svečani pozdrav dobrodošlice i dobrih želja, ali i vapaj Gospodinu da pomogne i spasi. Te su riječi posebno aktualne danas dok molimo za prestanak rata u Ukrajini.

Svećenici, pjevači Mješovitog prvostolnog zbora sv. Dujma pod vodstvom Šime Marovića, bogoslovi i ostali vjernici u procesiji su s palminim i maslinovim grančicama ušli u prvostolnicu. Nakon što je otpjevana Muka Gospodinova, nadbiskup je u homiliji kazao da ima događaja, prizora i vijesti koje mogu biti uznemirujuće i opasne i za koje je na to potrebno unaprijed upozoriti one koji će ih slušati i gledati.

„To je potrebno upozorenje kad čitamo i razmatramo Muku Gospodinovu jer bičevanje i razapinjanje sigurno uznemiruje gledati i slušati. Mislimo na fizičku bol, ali i na poniženje, psihičko maltretiranje, mobing. Ali ima i nešto drugo u Gospodinovoj muci što nas treba uznemiriti, pogoditi, zahvatiti: izdaja, nijekanje, grijeh, udaljenost i ostavljenost, gdje ljudskost popusti, gdje je ljudskost slaba. Kod Gospodina je drukčije“, istaknuo je mons. Barišić. U tom vidu podsjetio je na Isusove susrete s vojnikom koji ga je htio zarobiti, s učenikom Petrom koji ga je zatajio, s razbojnikom na križu i s rimskim satnikom.

“Promatranje Isusove muke nije opasno već spasonosno”

„Isus liječi vojnika koji ga je krenuo zarobiti. Isusov pogled prema Petru nakon njegova grijeha nije ukor, prijetnja ili prezir nego dobronamjeran snimak koji ide do ljudskoga srca, do dubine, ulazi u ljudsku slabost i ljudsku narav razumije. Taj pogled ne pita Petra: ‘Kaješ li se’ nego ‘Ljubiš li?’ Isusov pogled je pogled umirenja, opraštanja i ljubavi“, kazao je nadbiskup dodavši da Isus daje nadu razbojniku na križu u njegovom najtežem trenutku, uskrisava ga.

Rimskoga satnika, koji je pratio sve ove događaje, pogodili su Isusovi postupci, uznemirili ga i zahvatili te je rekao: „Zaista, ovaj čovjek bijaše Sin Božji!“ Rimski satnik drži do Zakona, nastavio je mons. Barišić, „ali u Isusu vidi nekoga tko nadilazi norme i propise. To ga je pogodilo. No to nije opasno nego spasonosno“.

Nadbiskup je zaključio homiliju tvrdnjom da promatranje Isusove muke nije opasno već spasonosno, „spasonosan je način reagiranja milosrdne ljubavi koja oprašta a oprostiti može samo onaj koji iskreno ljubi. Bez ljubavi oproštenje je više opravdanje sebe, traženje argumenata da se opravdamo i optužimo drugoga. Onaj koji ljubi jedino može oprostiti. I to je ono pravo oproštenje. Gospodin ga svjedoči. Gospodin ga daje. Neka nas doista uznemiri. Neka nas pogodi. Neka nas zahvati“.

Nakon euharistijskoga slavlja započelo je četrdesetsatno klanjanje koje završava na Veliku srijedu, 13. travnja, kada će nadbiskup Marin Barišić u katedrali predvoditi misno slavlje u 11 sati.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.