(FOTO) Otvorena izložba baroknih oltara povodom 800. obljetnice posvećenja zagrebačke katedrale

Foto: Vedran Benović

Pomoćni biskup zagrebački mons. dr. sc. Ivan Šaško otvorio je u srijedu, 5. travnja 2017. godine u Nadbiskupijskom pastoralnom institutu u Zagrebu izložbu „Katedrala i Komersteiner. Barokni oltari 1686.-1690.“, postavljenu u Domitrovićevoj kuli na Kaptolu 31 uz 800. obljetnicu posvećenja zagrebačke katedrale 1217. godine.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Na otvaranju su, uz biskupa Šaška, govorili i mons. Nedjeljko Pintarić, predstojnik Ureda za kulturna dobra Zagrebačke nadbiskupije, Miroslav Gašparović, ravnatelj Muzeja za umjetnost i obrt, Jasmina Fučkan, kustosica izložbe i Vesna Kusin, zamjenica Gradonačelnika grada Zagreba, a otvorenje izložbe glazbeno je uveličala Klapa „Škrljaki“ iz Zagreba.

Izložbu u organizaciji Ureda za kulturna dobra Zagrebačke nadbiskupije i Muzeja za umjetnost i obrt može se razgledati od ponedjeljka do subote od 9 do 19 sati sve do 5. svibnja 2017. godine.

Pod naslovom Katedrala i Komersteiner / Barokni oltari 1686. – 1690. u Domitrovićevoj kuli na Kaptolu predstavljeno je treće, suženo izdanje izložbe kojom je dr. sc. Nela Tarbuk, dugogodišnja voditeljica zbirki skulpture, bjelokosti i glazbenih instrumenata Muzeja za umjetnost i obrt okrunila svoje višegodišnje istraživanje posvećeno Johannesu Komersteineru, kaptolskom Tirolcu, majstoru čije ime nalazimo na računima i u ugovorima za oltare zagrebačke katedrale u razdoblju od 1686. – 1690. koji je u naše krajeve donio elemente baroknog stila.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Izložba Figura i ornament / Barok – Johannes Komersteiner i njegov krug, održana u proljeće 2016. u Muzeju za umjetnost i obrt, a tijekom ljeta i u Narodnoj galeriji u Ljubljani, od nacionalne je važnosti i biti će zapamćena kao prva monografska izložba posvećena jednom baroknom kiparu u Hrvatskoj. Priprema i realizacija ovakvog projekta omogućena je suradnjom s nizom institucionalnih partnera i suradnika različitih struka, osobitim angažmanom kolega iz Hrvatskog restauratorskog zavoda te sklonošću Zagrebačke nadbiskupije. Zahvaljujući njima na izložbama su, uz kompozitni oltar Bl. Djevice Marije i sv. Ladislava kralja iz zagrebačke katedrale danas u fundusu Muzeja za umjetnost i obrt mogle biti prikazane i više nego dojmljive oltarne cjeline poput oltara sv. Marije Magdalene iz kapele sv. Petra u Gotalovcu ili oltara sv. Ivana Krstitelja iz kapele u Buševcu, ali je donesen i cjelovit interdisciplinarni uvid u konzervatorsko-restauratorsku problematiku i u specifičnosti obrade i očuvanja drvene polikromirane skulpture.

Dr. sc. Nela Tarbuk autorsku koncepciju izložbe upotpunila je i zaokružila monografskom knjigom, koja donosi rezultate istraživanja i analizu majstorovog kiparskog rukopisa i korpusa njegovih radova te oštrim, analitičkim okom razlikuje osobnosti njegovih sljedbenika, među kojima se ističe anonimni „Majstor širokih usta“. Dizajnerski tandem Bachrach & Krištofić uz Tessu Bachrach Krištofić povezali su likovni jezik dosadašnjih izložbi i knjige u jedinstveni vizualni identitet koji je postao prepoznatljivim, ujedno i stalnim zaštitnim znakom projekta, iako izložba zbog neumoljive potrebe za prilagodbom izložbenom prostoru i selekcijom izložaka mijenja svoje ruho. Na izložbi u MUO bilo je prikazano devedesetak kipova i segmenata nekadašnjih oltarnih cjelina, u Ljubljani četrdesetak. Kaptolska izložba u znatno skromnijoj mjeri predstavlja plodove rada kolegice Tarbuk i sa samo deset izdvojenih kipova daje tek naznaku autorske specifikacije Komersteinerovih vlastoručnih djela i djela njegovih suradnika, ali s obzirom na jedinstveno ozračje Domitrovićeve kule, ujedno i najviše približava izložena djela njihovom izvornom kontekstu.

Neposredan povod izložbi je činjenica da se u Nadbiskupskom dvoru u Zagrebu sada nalazi cjelina od pet, po kvaliteti oblikovanja i stupnju očuvanosti iznimnih Komersteinerovih kipova s nekadašnjeg oltara sv. Emerika i nekadašnjeg oltara Bl. Djevice Marije iz zagrebačke katedrale. Skulpture sv. Ladislava, sv. Emerika, sv. Stjepana prvomučenika i sv. Lovre s oltara sv. Emerika, koji su zajedno s kipom sv. Jurja s nekadašnjeg oltara Bl. Djevice Marije kasnije preneseni u kapelu sv. Fabijana i Sebastijana u Vurot, kraj Siska gdje su do početka Domovinskog rata stajali objedinjeni na oltaru promijenjenog titulara, predstavljaju okosnicu izložbe. Upotpunjeni fotografijama oltarne cjeline sastavljene od dijelova oltara Bl. Djevice Marije i sv. Ladislava kralja iz Muzeja za umjetnost i obrt jednostavno zorno svjedoče o katedrali ne samo kakva je bila prije potresa 1880. godine, već i o onoj starijoj koja još nije bila opremljena mramornim oltarima, katedrali iz Komersteinerovog doba iz posljednjih desetljeća 17. stoljeća. Otuda i poticaj da se odabere naslov Katedrala i Komersteiner / barokni oltari i da se odredi strog vremenski okvir od 1686. do 1690. godine povezan s vremenom nastanka spomenutih oltara.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Sadržaj vremensko – prostorne niše koju formiraju spomenuti kipovi međusobnim vezama, nadopunjen je s dva akcenta. Prvi je vezan za spoznavanje karakteristika Komersteinerovog majstorskog rukopisa i odnosi se na kronološku prethodnicu kipova i oltara za zagrebačku katedralu. Riječ je o kipovima sv. Stanislava Kostke i sv. Alojzije Gonzage s Komersteineru pripisanog oltara sv. Franje Borgije iz akademske crkve sv. Katarine iz 1680. godine., oltara koji je jedini u korpusu Komersteinerovih djela do danas ostao sačuvan in situ. Usporedbom svetačkih fizionomija s kipovima sv. Lovre i sv. Stjepana Prvomučenika s nekadašnjeg oltara sv. Emerika ukazuje se sličnost koja uvjerava u takvu atribuciju. Drugi akcent je vezan uz naznaku kvalitativnih dosega i oblikovnih karakteristika Komersteinerova anonimnog sljedbenika „Majstora širokih usta“, čiju tipologiju fizionomija na izložbi prezentiraju kipovi sv. Katarine i sv. Barbare iz crkve sv. Fabijana i Sebastijana, Kuče te kip sv. Stjepana kralja s glavnog oltara župne crkve sv. Barbare u Vrapču. Informativni uvid u najvažnija njegova djela poput oltara sv. Ivana Krstitelja iz kapele u Buševcu iz 1695., glavnog oltara i oltara Bezgrešnog začeća u župnoj crkvi sv. Barbare u Vrapču iz 1702. godine podastrt je kroz fotografije.

Domitrovićeva kula, dovršena 1612. godine i sama je suvremenica Komersteinerovog stoljeća, a s ovom izložbom pretvorena je u mnemotehnički dragulj, vremensku kapsulu koji nam pruža priliku za susret s jednim od mnogobrojnih povijesnih lica zagrebačke katedrale, koja ove godine navršava 800 obljetnicu svoje posvete (1217.).

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.