Kosovska kinematografija predstavila je danas na 20. Sarajevo Film Festivalu (SFF) prvi put jedno svoje ostvarenje u okviru natjecateljskog programa u kategoriji igranog filma i za to dobila iznimno pozitivnu reakciju publike i novinara.
“Tri prozora i vješanje” koji je režirao filmski veteran Isa Qosja predstavlja izvrsno ostvarenje koje je na novi način obradilo problem žena silovanih u ratu.
Gotovo bez ikakvog nasilja film je na uvjerljiv način predstavio dramu žena na Kosovu koje su to pretrpjele pri čemu ih društvo dodatno kažnjava neprestanom i brutalnom stigmatizacijom.
Sam Qosja nije mogao sudjelovati na sarajevskoj i ujedno svjetskoj premijeri svog filma no organizatori su pročitali njegovo pismo u kojemu je istaknuo kako su “Tri prozora i vješanje” posvećeni svim ženama silovanim tijekom ratova na prostoru bivše Jugoslavije.
Upozorio je i kako su žene na Kosovu kao konzervativnoj i zatvorenoj sredini dodatno zlostavljane samo zbog toga što su jednom pretrpjele poniženje pa ih se umjesto žrtava tretira kao nekoga tko je sramota za okružje u kojemu živi.
Luan Jaha je u glavnoj muškoj ulozi na izvanredan način portretirao muškarca koji nije u stanju suočiti se s istinskim patnjama silovanih žena a glumica Irena Cahani vjerno je dočarala patnje kroz kakve naknadno prolaze žene koje su jednom pretrpjele seksualno nasilje.
Cahani je novinarima kazala kako je ovaj problem takav tabu u kosovskom društvu da joj je bilo veoma teško pripremiti se za ulogu jer su brojne žrtve silovanja jednostavno odbijale govoriti o svojim osjećajima i pretrpljenim strahotama.
Onim što je ponudio, film “Tri prozora i vješanje” nametnuo se kao do sada najozbiljniji kandidat za nagradu “Srce Sarajeva” u kategoriji igranog filma no valja pričekati što će ponuditi preostali filmovi koji su u uvršteni u tu konkurenciju.
Publika 20. SFF-a u utorak je u okviru natjecateljskog programa dokumentarnog filma u imala priliku pogledati ostvarenje “Mitch – dnevnik jednog šizofreničara” hrvatskog redatelja Damira Čučića te mađarski dokumentarac “Muškarčine” Kristofa Kovacsa kao i bosanski “Geto 59” Ines Tanović i bugarski “Striček Toni, tri budale i tajna služba” redateljica Mine Milevske i Vesele Kazakove.
Izvan natjecateljskih programa četvrti dan 20. SFF-a obilježila je “Potraga” Michaela Haznavicusa koji je donio priču o drugom čečenskom ratu iz 1999. godine.
Snažna i u biti antiratna priča, kako je kazao sam redatelj, bila je potaknuta njegovom potrebom da još osvijetli svu tragediju i dubinu tog gotovo već zaboravljenog sukoba u kojemu su mnogi stradali a da su mediji o svemu jedva izvještavali
Tekst se nastavlja ispod oglasa