Prvijenac Claudea Chabrola “Lijepi Serge” iz 1958., kojega mnogi smatraju ishodišnim filmom francuskog novog vala, otvorit će u ponedjeljak u kinu “Tuškanac” retrospektivu filmova tog velikog francuskog i svjetskog redatelja, u povodu 85. obljetnice njegova rođenja.
Ciklus, koji se održava u okviru Rendez-vous festivala, prikazat će do 27. lipnja niz filmova tog nagrađivanog francuskog autora.
“Naivne djevojke” (1960.) kroz niz intrigantnih događaja prikazuju snove četiriju mladih Parižanki, a “Košute” označavaju početak njegove suradnje s drugom suprugom Stephane Audran, ističe se u najavi retrospektive.
Ona je u njegovim uratcima utjelovila inteligentne i senzibilne žene sputane na različite načine konvencijama, stegama i licemjerjem buržujskog društva kojem pripadaju, a koje se sve zovu Helene – u jednom od filmova u zagrebačkom ciklusu, “Nevjernoj ženi”, ona tumači preljubnicu čiji će muž u nastupu ljubomore ubiti njezina ljubavnika te im tim očajničkim činom oboma uništiti živote, dodaje se.
Prikazat će se još film “Mesar” (1970.), koji je magazin Le Figaro svojedobno proglasio najuspjelijim francuskim filmom poslije Drugog svjetskog rata, zabavni krimić “Inspektor Lavardin” (1986.) te film “Betty” (1992.), što je adaptacija istoimenog Simenonova romana, sjetna i tjeskobna psihološka drama.
Film “Pakao” (1994.) najavljen je kao, iznimno sugestivna, uznemirujuća i beskompromisna studija psihopatoloških perverzija kojom se Chabrol potvrdio kao uvijek sjajan analitičar devijacija ljudske psihe, a sličnog je senzibiliteta i godinu kasnije snimljena “Ceremonija”, za ulogu u u kojoj je Isabelle Huppert dobila nagradu Cesar, a kasnije i na festivalu u Veneciji.
Ciklus završava triler-dramom “Cvijeće zla” iz 2003., njegovim pedesetim filmom, u kojem se bavi odnosima među članovima jedne buržujske obitelji pune tajni.
Claude Chabrol (1930.-2010.) francuski redatelj, scenarist, glumac i producent, smatra se začetnikom francuskog novog vala. U film je ušao pedesetih godina prošlog stoljeća, kada s prijateljima Ericom Rohmerom, Jean-Lucom Godardom i Jacquesom Rivetteom počinje pisati za časopis “Cahiers du cinema”, razvijajući teoriju o autorstvu na filmu koja je utjecajna i danas. Kratko je radio u odjelu za marketing u francuskom sjedištu tvrtke 20th Century Fox.
Debitirao je s “Lijepim Sergeom”, koji se pokazao financijski i kritički uspješnim, a uspjeh nastavlja i sa svojim idućim filmom, “Rođaci” s kojim osvaja Zlatnog medvjeda na berlinskom filmskom festivalu. Još tada uočljive su redateljeve kasnije karakteristike, utjecaj Hitchcocka, prikaz francuske buržoazije, likovi sa sumnjivim motivima i ubojstava.
Zahvaljujući financijskom uspjehu prva dva filma, osnovao je vlastitu produkcijsku kuću AJYM Films u sklopu koje financira prve filmove prijatelja zbog čega je prozvan “kumom francuskog novog vala”. Bogata filmografija trajno ga je upisala u povijest svjetske kinematografije, a za svoj rad dobio je, među ostalim, europsku filmsku nagradu za životno djelo, dok je za cjelokupno stvaralaštvo nagrađen i na festivalu u Berlinu.