Novi muzejski izložak – repni dio riječkog torpeda, broj 146 s motorom, koji je Grad Rijeka otkupio od norveškog ponuditelja za potrebe oplemenjivanja Tehničke zbirke Muzeja Grada Rijeke, predstavljen je u ponedjeljak na konferenciji za novinare.
O novom izlošku govorili su gradonačelnik Vojko Obersnel, ravnateljica gradske Direkcije za očuvanje i zaštitu kulturnih dobara Nikolina Radić Štivić, ravnatelj Muzeja Grada Rijeke Ervin Dubrović, voditeljica Tehničke zbirke tog muzeja Deborah Pustišek Antić i stručni suradnik Muzeja Grada Rijeke satnik Goran Pernjek.
Repni dio riječkog torpeda broj 146 dio je prve serije torpeda namijenjene prodaji, koja je proizvedena 1875. u Rijeci i s unapređenjima prodavana do 1888.. Prema podacima iz nekadašnje riječke podružnice, tvornice torpeda WASS u Livornu, kraljevine Norveška i Švedska naručile su 1875. pedeset riječkih torpeda, koja su im isporučena 12. srpnja 1876.. Torpeda su Norvežani koristili u pomorskoj bitki kod tvrđave Oscarsborg.
Riječka gradska uprava otkupila je repni dio torpeda broj 146 s motorom za potrebe oplemenjivanja Tehničke zbirke Muzeja Grada Rijeke i očuvanja riječkog izuma torpeda. Riječ je o jedinstvenom primjerku torpeda koji je, iako je stariji od 140 godina, iznimno dobro očuvan. U kompletu s torpedom je i tehnička knjiga iz 1900. u kojoj su prikazani dijelovi torpeda i lansirne cijevi.
Ideja torpeda, koji je izazvao revoluciju u mornaričkoj strategiji i taktici, pripada Riječaninu Giovanniju Biagiju Luppisu, časniku Austrijske ratne mornarice, koji se nakon umirovljenja vratio u rodni grad i pokušao realizirati svoju zamisao. Cilj mu je bio razviti malo plovilo, kojim se upravljalo konopima s kopna i koji je bio pogonjen mehanizmom na navijanje, u novo pomorsko oružje.
Ideja je zaživjela nakon što se u projekt razvoja uključio brodograđevni stručnjak i rukovoditelj Riječkog tehničkog zavoda Robert Whitehead. On je uz pomoć suradnika dvije godine radio na usavršavanju prototipa te je 1866. predstavio novo autonomno podvodno oružje nazvano torpedo. Whitehead je pronašao originalno rješenje – da pogonski stroj na stlačeni zrak može raditi i ispod površine mora te je izumio dubinsku spravu koja održava unaprijed određenu dubinu.