Veliki petak za katolika znači dan posta i nemrsa. Mnogi katolici su zbunjeni pravim značenjem te crkvene zapovijedi, što zahtijeva dodatno kratko i jasno objašnjenje.
Post za katolika znači uzeti samo jedan puni obrok u danu. Nemrs znači redovito jesti (uobičajena tri obroka dnevno), ali da to ne bude meso (a može biti masno).
Post je uzdržavanje od jela na taj način da se ujutro i na večer uzme samo malo hrane, a na podne se uzme normalan obrok (ručak). Post može biti i stroži, pa je najstroži post onda kada se posti o kruhu i vodi. Često katolici u Hrvatskoj prihvaćaju takav hvale vrijedan post po preporukama Kraljice mira uz Međugorja.
Nemrs je uzdržavanje od mesa i masnih jela. I kod nemrsa ima raznih shvaćanja. Najstrože shvaćanje je ono koje isključuje, ne samo meso i masna jela, nego i jaja, mlijeko i sir.
Uočiti treba ovo: u dva dana “strogog posta” (Čista srijeda i Veliki petak) nije samo post, nego, zajedno, i post i nemrs! Znači: vjernik toga dana jede samo jedan puni obrok jer je post i ne jede meso jer je nemrs. U ostale petke uzima redovite obroke, ali se odriče mesa. Više od toga nije zapovjeđeno, ali je vrijedno i mnogi poste više i češće (na primjer na Badnjak, uoči Velike Gospe) i strože: “o kruhu i vodi”.
Prema sadašnjoj crkvenoj disciplini post je obvezatan za katolike od navršene 18. do započete 60. godine života: na Pepelnicu i na Veliki petak. Dragovoljno ga mogu činiti i mlađi i stariji od ovih dobnih odrednica. Za nemrs (običnim petkom) crkveni zakonik je sažet i kratak: “Zakon nemrsa obvezuje one koji su navršili 14. godinu života, osim ako je u petak svetkovina.”
Dijelovi intervjua sa dr. fra Antom Vučkovićem, profesorom filozofije na splitskom KBF-u raščlanjuju pravi smisao posta:
Post nije u prvom redu zaokupljenost tijelom, nije dijeta, niti štrajk glađu, nego je, iznad svega, davanje prigode duhu, put prema Bogu. Post je, na neki način, približavanje k Bogu. Čini se kako onaj tko drži dijetu i onaj tko posti čine isto. No, onaj tko drži dijetu, zaokupljen je sobom, suvišnim kilogramima, zdravljem što je nekad nužno i potrebno i što ne treba dovoditi u pitanje – ali, u prvom sam planu “ja”, moj odnos prema samom sebi, prema svom tijelu. Onaj tko posti, međutim, stavlja Boga na prvo mjesto.
Treba odvojiti post od onog što se prividno čini postom, posebno u korizmeno vrijeme, kao odricanje od kave, cigareta, alkohola, gledanja televizije, ogovaranja i tome slično. To je sve dobro i poželjno, no to još uvijek nije post. Post nije u prvom redu odricanje. U prvom planu stoji davanje vremena sebi, duhu da se bez opterećenja tijela približi Bogu.
Post bi i od nas htio da se susretnemo s onim što je u nama negativno i da to pobijedimo. Post bi, dakle, u prvom redu bio put k Bogu na kojemu najprije susrećem ono što stoji između mene i Boga. Kad to uočim, a post pomaže otvaranju očiju, tada post može poslužiti i kao način uklanjanja zapreka na beskonačnom putu prema samoj Beskonačnosti.
Post je vrlo snažno duhovno iskustvo. Naime, ljudsko tijelo može živjeti bez hrane određeno vrijeme. Kad se započne post, tijelo se prebacuje, recimo to suvremenim rječnikom, na drugi program u kojemu se energija više ne troši na probavu, te odjednom dobijete mnogo vremena. Nakon prva dva dana nestaje i osjećaj gladi, tijelo je olakšano, a duh postaje bistriji. Post je vrijeme intenzivne molitve, iznimno jako iskustvo molitve, približavanja Bogu.
Danas živimo bez osjećaja da je post lijek. Imamo iskrivljenu sliku kako je to samo odricanje. Tako se iskrivljuje i slika Boga. Postim, tj. žrtvujem se i očekujem da me Bog nagradi. To je dobrim dijelom poganska slika Boga kojemu treba nešto žrtvovati kako bismo ga umilostivili. To nije kršćanstvo. Kršćanstvo smatra post lijekom duše, putovanjem prema Bogu, vremenom boravka s njim.
Post ne želi da na koncu nađem sebe sa svojom taštinom, već bi htio da se moja volja pretvori u vršenje Božje volje, da se pretvori u religiozni način hoda u kojem će Bog u mom životu imati glavnu riječ, u kojemu će on biti na prvom mjestu.
To je na koncu put u ispunjeni život.
Cijeli intervju možete pročitati ovdje:
http://www.franjevci-split.hr/pdf/Post-GK.pdf