Tarantino i teologija: Možemo li njegove filmove nazvati religioznima?

Tarantino
epa08188537 Quentin Tarantino attends the 73rd annual British Academy Film Award at the Royal Albert Hall in London, Britain, 02 February 2020. The ceremony is hosted by the British Academy of Film and Television Arts (BAFTA). EPA/NEIL HALL *** Local Caption *** 54975994

Quentin Tarantino redatelj je poznat po scenama koje obiluju neograničenim i besmislenim nasiljem.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Filmski kritičari rijetko odobravaju njegove filmove ili o njima kritički razmišljaju. Ipak, kako piše Bitno.net, nedavno je objavljena zbirka eseja “Tarantino i teologija” (urednici su Jonathan Walls i Jerry Walls) u kojoj se tvrdi da postoje dodirne točke između Tarantinovih likova i kršćanske teologije. Zbirka nastoji pokazati “kako različiti kutovi kršćanske teologije izgledaju gledani kroz oko Tarantinove kamere”. Promatrajući Tarantinove filmove onakvima kakvi jesu – prljavi, grubi i opaki – tih 13 eseja daje neke intrigantne pristupe kršćanskoj teologiji gledanoj kroz Tarantinovu kameru.

Transformacija motiva

U eseju Stari zavjet i Kill Bill Lawson Stone uspoređuje Beatrix iz Kill Billa s nekim junacima klasične književnosti kao što su primjerice Jošua i Beowulf. Stone nas podsjeća da nasilje nije uvijek i apsolutno zlo, te zaključuje da “transformacija motiva” prema sve krjeposnijem objektu stavlja priču u novi okvir. Nasilje tako čini “bremenitijim značenjem, ako ne potpuno opravdanim”. Na sličan način Josh Corman analizira narav Tarantinove umjetnosti što se okreće oko pravde. No s pravom ističe da Tarantinova tipična, nestrpljiva i nedovoljna pravda nije “prava pravda, koja obnavlja”. Prava pravda se “ne može postići pištoljima”.

Tarantino i humor

U eseju Nije smiješno Kevin Kinghorn izlaže studiju “suprotstavljanja humora i nasilja”. Kinghorn ne odobrava Tarantinovo nasilje. Ali tvrdi da nas njegovi filmovi mogu podsjetiti na troslojnost našeg smrtnog života. Iako nije uvjeren da Tarantinovo korištenje humora uspješno prenosi tu poruku.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

U tim je analizama prisutna neporeciva i važna ambivalentnost prema Tarantinovim filmovima. Poput sjena koje ukazuju na prisutnost svjetla, tako nam tama i nasilje njegovih filmova pomažu vidjeti stvarnost istine u Kristu. Ali mi te sjene prepoznajemo kao sjene samo ako smo svjesni svjetla.

Narativna dvosmislenost

Studija Johna McAteera o narativnoj dvosmislenosti uz dijaloge Phila Tallona između tri fikcionalna lika na Tarantinovom setu dobro ilustrira tu ambivalentnost.  Jeff Green u eseju Ljubav i meksički okršaji precizira kako je kod Tarantina problem jer se “postavljaju važna pitanja… ali odgovori se daju bez mnogo teološke preciznosti”.

U knjizi se od redatelja ne očekuje da dadne konkretne teološke odgovore. Ali neki eseji daju naslutiti da Tarantinovi filmovi mogu učiniti i više od sugeriranja istine. U tim se esejima traži nešto što Rebecca Ver Straten-McSparran zove “Pietom na Tarantinov način”. Na primjer, Brett McCracken bavi se “utjeloviteljskim” elementima u Tarantinovom filmskom opusu, što naziva “onime što pȕt čini pȕti”.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Digitalizirani suvremeni svijet

Bilo da se radi o mučenju, naglasku na prostoru i mjestu ili kućanskim i intenzivnim prikazima ljudi kako jedu i piju – Tarantino voli prikazivati tjelesnost ljudske egzistencije. To nas izaziva da se od “obestjelovljenog, digitaliziranog svijeta” suvremene zapadne kulture okrenemo k sve utjeloviteljskijem gledanju.
Emma Hinds-Greenaway analizira ulogu zvuka i glazbe u Tarantinovim filmovima. Zaključuje da nas “sjedinjenje slike i zvuka” u filmu može približiti složenom djelovanju dobroćudnoga Boga u nasilnome svijetu.

Mračno gledanje na svijet

Slično, u eseju Vidjeti crveno Rebecca Ver Straten-McSparran propituje uobičajenu pretpostavku da je krv “prazna pop-ikona” koja pljuska po ekranu bez ikakvog transcendentnog značenja. Uvjerljivo pokazuje da Tarantino u svojim filmovima predstavlja krv kao složen simbol, koji predstavlja život i smrt, patnju i otkupljenje, mržnju neprijatelja i ljubav majke.

Iako Tarantino nikad ne prestaje mračno gledati na svijet, eseji poput gore navedenoga argumentiraju da redatelj vidi stvari o kojima bi kršćani trebali pažljivije razmišljati. Esej Jonathana Wallsa Prepun metaka podsjeća nas “da su našem grješnom svijetu jako potrebna čuda”, potičući nas da razmatramo o Božjoj blizini i njegovim zahvatima u svijetu. Ogled Russella Hematija Kao muškarac, govori o važnosti dinamike skupine u naravi grijeha.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Važnost obitelji

Kao cjelina, knjiga Tarantino i teologija je novo promišljanje o tom redatelju. Kao neslužbeni zaključak, esej Abernathyja McGrawa Pouke za život iz Kill Billa usmjerava čitatelje na pet tema Tarantinovih filmova: svijet kao pozornica, reakcija na nepravdu, važnost obitelji, granice osvete i cijena spasenja. Svaka od njih, uz ostale teme obrađene u ovoj zbirci, zaslužuje daljnju analizu. Tarantino je jednom rekao: “Filmovi su moja religija, a Bog je moj gledatelj”.

Ako su Tarantinu filmovi religija, onda se dokazao kao veliki vjernik, stvorivši nagrađivane filmove s kinematografski odličnim zapletima, likovima i dijalozima. Kako nas McGraw podsjeća, “film nije vozački priručnik za cestu života”. Knjiga Tarantino i teologija svojim je čitateljima ukazala na nekoliko konkretnih načina za prosudbu o Tarantinovoj specifičnoj religioznosti, piše u tekstu na portalu First Things, koji je za Bitno.net prevela Ana Naletilić

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.