Turbulentna povijest građevine: Izložba ‘Meštrovićev znak u Zagrebu – arhitektura: 80 godina Meštrovićeva paviljona’

Foto: Fah

Izložbom “Meštrovićev znak u Zagrebu – arhitektura: 80 godina Meštrovićeva paviljona”, koja se u utorak 18. prosinca otvara u Atelijeru Meštrović, Muzeji Ivana Meštrovića obilježavaju osamdesetu obljetnicu podizanja i otvorenja Doma hrvatskih likovnih umjetnika – Meštrovićeva paviljona.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Na izložbi će se prikazati sve faze u kojima je Meštrovićev paviljon doživio različite prenamjene i promjene, kao Dom hrvatskih likovnih umjetnika od 1938. do 1941., kao džamija od 1941. do 1945., kao Muzej narodnog oslobođenja/Muzej revolucije naroda Hrvatske od 1949. do 1991.) te ponovno kao Dom Hrvatskoga društva likovnih umjetnika, od 1993. do danas.

Turbulentna povijest građevine predočit će se na izložbi i uz vizualne instalacije u izvedbi umjetnika Ivana Marušića Klifa.

Instalacijama utemeljenima na bogatoj fotografskoj i arhivskoj građi, sakupljenoj iz zagrebačkih muzeja i privatnih arhiva, pridružit će se originalna maketa Meštrovićeva paviljona iz fundusa Atelijera Meštrović.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Izložbu je osmislila viša kustosica Atelijera Meštrović Barbara Vujanović, kao nastavak istraživanja započetoga knjigom “Meštrovićev znak u Zagrebu”, objavljenom prošle godine, u kojoj je obradila Meštrovićevu zagrebačku spomeničku i arhitektonsku baštinu, te njegova djela u muzejima i crkvama.

Po njezinim riječima, izložba želi upozoriti na slojevitost značenja te zgrade koju se prisvajalo i prilagođavalo potrebi političkih sistema, kao i cjelokupnu Meštrovićevu ostavštinu koja je učestalo razlog prijepora i različitih aproprijacija.

“U ovom slučaju Meštrovićev paviljon paradigmatski je znak zagrebačkoga prostora, te vremena, shvaćenoga u pluralnom značenju. Ovaj je Meštrovićev znak odraz (ne)razumijevanja grada i logike njegova rasta i funkcioniranja, on je mjerna jedinica (ne)tolerancije i (ne)brige o kulturnoj baštini, ali i zalog promišljanja odgovornosti spram njezine i naše budućnosti.”, ustvrdila je Vujanović u tekstu za katalog naslovljenom “Meštrovićev paviljon i paviljoni: mijene građevine kao odrazi vremena i prostora”.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Češka povjesničarka arhitekture Vendula Hnídková, s Instituta za povijest umjetnosti Češke akademije znanosti iz Praga smatra kako je Meštrović odredio “smion građevinski program kao rafiniranu sintezu tradicionalne tipologije i suvremene tehnologije, a to dvoje primijenio je u izgradnji izložbene dvorane.”

Hnídková se u svom tekstu “Hram hrvatskih umjetnika u kontekstu teških vremena” bavi kontekstom nastanka Paviljona, te donosi analizu tog paradigmatskog ostvarenja Ivana Meštrovića i njegovih suradnika kroz komparaciju s njegovim ostalim arhitektonskim ostvarenjima.

Izložbu će popratiti promocija kataloga te predavanja autorica i drugih stručnjaka. Bit će otvorena do 3. ožujka iduće godine.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.