Knjiga koja razotkriva sve: Čime to Zuckerberg izaziva ovisnost o društvenim mrežama i što se krije iza ‘metaverzuma’?

knjiga
Foto: Montaža: Narod.hr; izvor: Fah, Istock, snimka zaslona

U listopadu 2021. Mark Zuckerberg je promijenio ime grupe tvrtke Facebook Inc. u Meta Platforms Inc. kako bi signalizirao smjer u kojem će ići njegovo carstvo društvenih mreža. Tada je javnosti predstavio svoj novi proizvod ”metaverzum” koji podrazumijeva neki oblik ”virtualne stvarnosti”.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Korak je to dalje od onoga što nam je Zuckenberg do sada nudio putem društvenih mreža. A da je riječ o opasnom koraku razotkriva nova, revolucionarna knjiga autora Seamusa Brunera, koja razotkriva i što je u pozadini ovisnosti o Metinim društvenim mrežama.

Brunerova Knjiga, Controligarchs: Exposing the Billionaire Class, Their Secret Deals, and the Globalist Plot to Dominate Your Life, otkriva Metin obrazac namjernog korištenja štetnih i agresivnih taktika kako bi korisnici postali ovisni o društvenim mrežama kao što su Facebook i Instagram, te dokumentira šokantan porast depresije i samoubojstava, koje su neki znanstvenici povezali upravo s korištenjem društvenih mreža. Knjiga je u prodaji od 14. studenoga.

>Facebook mijenja ime: Zuckerberg Odsada je naša kompanija Meta

”Svjesno osmišljene značajke u svrhu izazivanja ovisnosti”

Knjiga je izašla nekoliko tjedana nakon što su deseci državnih odvjetnika podnijeli tužbu protiv matične tvrtke Facebooka i Instagrama, Meta Platforms Inc. (Meta) i tri njezine podružnice, zbog nanošenja štete djeci time što su uzrokovali da postanu ovisni o društvenim mrežama. Četrdeset i dvije savezne države, uključujući Kaliforniju i New York, tvrde da je tvrtka milijardera Marka Zuckerberga “svjesno osmislila i postavila štetne značajke na Instagram i Facebook kako bi namjerno učinila djecu i tinejdžere ovisnima”.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Ranije je zviždačica na Facebooku, Frances Haugen tvrdila da je Meta ciljala djecu i tinejdžere iz monetarnih razloga, a dokument koji je procurio pokazao je da je populacija mladih bila ”vrijedna, ali nedovoljno iskorištena publika”.

>Zuckerberg priznao da je Facebook cenzurirao informacije o COVID-u za koje se na kraju pokazalo da su istinite

Facebook Horizon – proizvod koji izaziva najveću ovisnost dosada

Samo nekoliko tjedana nakon što je Haugen raskrinkao Facebookovu taktiku, Zuckerberg je otkrio svoj plan za plasiranje novog Metinog proizvoda, koji izaziva najveću ovisnost dosada: Facebook Horizon. U listopadu 2021. Zuckerberg je virtualno prikazao ovaj proizvod kao nešto zabavno, iako je prema ocjeni drugih više kao nešto “super čudno”.  Riječ je o “metaverzumu”, digitalnom svijetu u kojem korisnici mogu živjeti i kojemu mogu pristupiti putem virtualnih reality (VR) slušalica kao što je Facebookov Oculus Quest.

Zuckerbergovo lansiranje metaverzuma bilo je prikladno tempirano i slabo prikriveno rebrandiranje, kako bi se odvratila pozornost od dokumenata i tvrdnji zviždača koji, prema Associated Pressu, pokazuju da je “Facebook ignorirao ili umanjio interna upozorenja o negativnim i često štetnim posljedicama koje su njegovi algoritmi izazvali diljem svijeta.”

Tekst se nastavlja ispod oglasa

U listopadu 2021. Zuckerberg je promijenio ime grupe kompanija Facebook Inc. u Meta Platforms Inc. kako bi signalizirao smjer u kojem će ići njegovo carstvo društvenih mreža. Uložio je više od 36 milijardi dolara u ostvarenje svojih metaverzalnih ambicija.

>LaFrance za The Atlantic: Facebook je najveća samovlada na svijetu

Fizičke i biotehnološke nadogradnje za ljudsko tijelo

Knjiga Conntroligarchs otkriva da su Zuckerbergovi metaverzumi vrijedni 36 milijardi i više dolara, tek početak. Knjiga dokumentira Zuckerbergove stalne napore da napravi proizvod koji izaziva najveću ovisnost u povijesti: metaverzum.

Jedna od prvih virtualnih trgovina u metaverzumu bila je trgovina kanabisom. Ali opipljive droge nisu ono što je najopasnije u Metinoj ponudi. Metaverzum donosi nove ponude potrošačkih proizvoda—uključujući fizičke i biotehnološke nadogradnje za ljudsko tijelo.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Meta je već podnijela patent za bioničke očne jabučice, kako bi korisnici svoju virtualnu stvarnost mogli nositi svuda sa sobom i ne napuštati je. Zuckerberg petlja i s drugim, potpuno novim tehnologijama, uključujući prototip sintetičke kože nazvan ReSkin i pneumatske “haptičke rukavice”, kako bi korisnici mogli doslovno osjetiti i shvatiti metaverzum.

>EU traži objašnjenje od Zuckerberga: Zašto kodeks o zaštiti djece ne funkcionira na Instagramu?

Kemiski blasteri koji ispaljuju kemisku maglu

Inovatori čak razvijaju mirisne blastere koji ispaljuju kemijsku maglu u korisnikov nos kako bi mu omogućili da “nanjuši” metaverzum. Uz osnovne mirise kao što su čokolada i jagoda (pa čak i “plaža”), postoje i nijansiraniji mirisi kao što su očarati, uništiti i tulumariti.

I dok se čini da Meta VR nastojanja ne uspijevaju kod potrošača, Zuckerbergova opsjednutost metaverzumom ne pokazuje znakove odustajanja, što dokazuje i njegovo stalno partnerstvo s popularnom Ray-Ban franšizom sunčanih naočala. Prije dva tjedna Meta je najavila i novo strateško partnerstvo s kineskim Tencentom kako bi slušalice učinili jeftinijima i dostupnijima.

>Facebook uvodi moralno-političku podobnost: stavio na crnu listu konzervativne novinare i aktiviste

Ekonomski giganti u službi ”metaverzuma”

Kao što Controligarchs dokumentira, Metini gubici su kratkoročni, dok njezini metaverzumski planovi ostaju. Više od pet stotina velikih korporacija također pomaže u izgradnji metaverzuma. Coca-Cola je izdala novu “gaziranu vodu s okusom piksela” koja je “rođena u metaverzumu”. Druga tvrtka pod nazivom Taste the TV osmislila je metodu za korisnike da doslovno ližu svoje ekrane kako bi “okusili” metaverzum. Kritičari vjeruju da Metini gubici znače da je metaverzum osuđen na propast, ali ne tako brzo. Proizvođač iPhonea trebao bi izdati vlastiti set naočala za proširenu stvarnost pod nazivom Apple Vision Pro, a metaverse ima veliku podršku i Svjetskog ekonomskog foruma (WEF).

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Web stranica WEF ima tisuće priloga o metaverzumu i novoj inicijativi pod nazivom ”Definiranje i izgradnja metaverzuma”. Prezentiraju pozitivne naslove, kao što su: ”71% rukovoditelja kaže da će Metaverse biti dobar za poslovanje. Evo zašto”, ”Mlađe generacije očekuju da će provoditi puno više vremena u Metaverzumu” i ”Tko će upravljati Metaverzumom”. WEF se pozicionirao kao arbitar “najboljih praksi” za ovaj novi digitalni svijet.

Depresija i suicidalne sklonosti u porastu među tinejdžerima

Knjiga pokazuje da je Zuckerberg omalovažavao korisnike svojih proizvoda još prije nego što je Facebook (u sadašnjem obliku) uopće osnovan. Na pitanje zašto ljudi dijele osobne podatke s njim, osnivač Facebooka je rekao: ”Ljudi su to samo podijelili. Ne znam zašto. Oni mi ‘vjeruju’. Glupi kreteni”. Zuckerberg je taj komentar izjavio dok je još studirao na Harvardu, međutim od tada se distancirao od njega, navodeći da “apsolutno” žali zbog komentara te misli da je međuvremenu “sazreo i puno toga naučio”.

Prema Controligarchsu, Facebook je uvijek iskorištavao svoje korisnike tako što je stvarao ovisnost, kao što je priznao i jedan od osnivača Facebooka Sean Parker koji je to nazvao “social-validation feedback loop”. Svaki put kad korisnik Facebooka (ili Instagrama) čuje zvuk obavijesti, mozak emitira “mali dopaminski udar”, nakon čega korisnik odmah pojuri, rekao je Parker.

Controligarchs je također otkrio da je arhitekt metaverzuma, Vishal Shah, prethodno radio kao programer za Instagram i da je bio uključen u napore da se pokrene ”Instagram za djecu”. Studija iz 2019. pokazala je da su depresija i suicidalne sklonosti u porastu među tinejdžerima, a kao mogući krivac ukazali su na korištenje društvenih mreža.

>Britansko pravosuđe objavilo mailove koji teško kompromitiraju Facebook: krađa podataka, profit pod svaku cijenu i uništenje konkurencije

Ovisnost kao poslovni model

“Facebook se vraća svojim starim trikovima, nudeći još jedan proizvod koji je osmišljen kako bi privukao djecu u trenucima kada su najranjivija” , rekao je čelnik organizacije Common Sense. ”Kampanja za djetinjstvo bez reklama” citirala je nekoliko studija kako bi zaključila da je “pretjerana upotreba digitalnih uređaja i društvenih mreža povezana s brojnim rizicima za djecu i adolescente, uključujući pretilost, slabije psihološko stanje, povećani rizik od depresije i povećanje suicidnih misli.”

Zuckerbergov rebrand Meta kritiziran je kao “taktika” ili potencijalno ”odvraćanje pažnje” od činjenice da se njegove tvrtke oslanjaju na ovisnost kao poslovni model. No istina je da Metini novi VR proizvodi mogu imati još veći potencijal ovisnosti za korisnike. Nedavne tužbe državnih odvjetnika diljem Sjedinjenih Država imaju zadatak otkriti suštinu Metinih nastojanja oko izazivanja ovisnosti, što je jednako kontroli uma, te pozvati Zuckerberga i njegove tvrtke na odgovornost, piše Breitbart.

>Zuckerberg u Kongresu bez odgovora na pitanja o cenzuri i monopolu

 

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.