Španjolski Muzej kraljice Sofije u travnju će predstaviti veliku izložbu pod nazivom “Put prema Guernici”, kojom će se obilježiti osamdeseta godišnjica nastanka Picassova remek djela “Guernice”, univerzalnog simbola ratnih razaranja i stradanja nevinih.
Izložba u glavnome španjolskom gradu za javnost će biti otvorena od 4. travnja do 4. rujna.
Bit će to “velika izložba kojom će se obilježiti osamdeseta godišnjica nastanka Picassove “Guernice” i 25 godina od premještaja slike u Muzej kraljice Sofije”, stoji u priopćenju te institucije.
Na izložbi će se moći “razgledati oko 150 umjetnikovih remek djela koja će stići iz raznih svjetskih muzeja i više od 30 institucija iz cijeloga svijeta”, kaže se u priopćenju nacionalnog muzeja moderne i suvremene umjetnosti.
Bit će to veliki posao jer će neka platna stići iz pariškoga Picassova muzeja i Centra Georges Pompidou, iz londonskoga Tate Moderna, iz njujorške MoMA-e i muzeja Metropolitan, potom iz zaklade Beyeler blizu švicarskog Balea te iz mnogih privatnih umjetničkih kolekcija.
“Guernica” je jedno od najznačajniji Picassovih djela. Od 1981. slika se nalazi u Španjolskoj. Ondje je stigla nakon završetka dugogodišnje Francove vladavine (1939. – 1975.)
Nekoliko godina prije smrti Picasso je zatražio da se “Guernica” vrati u njegovu rodnu zemlju tek nakon što se ondje ponovno uspostave javne slobode.
“Guernicu” čini devet figura – četiri žene, jedno dijete, kip ratnika, bika, konja i ptice. Brojne su interpretacije slike, osobito one vezane za središnju prisutnost bika i konja, kao značajnih simbola španjolske kulture. No Rudolf Arnheim, njemačko-američki psiholog, filozof, likovni i filmski kritičar u svom tekstu o nastanku platna ističe sljedeću simboliku: “Radnju nose žene. Jedini muškarac – pola skulptura, pola čovjek – samo je odlomak, nepomična osnova. Podjednako nepokretan je i bik – prije spomenik nego sudionik radnje. Za to vrijeme žene zapomažu, navaljuju, trče i padaju. (…) Žene od Guernice čine lik nevinoga bespomoćnog čovječanstva pretvorenog u žrtvu. (…) Napad na žene i djecu je, prema Picassovu shvaćanju, uperen protiv samoga bića čovječanstva.”
Sam Picasso odbijao je objasniti simboliku svoje slike: “Nije na slikaru da definira simbole. U suprotnom bi bilo bolje da ih ispiše riječima. Oni koji gledaju sliku trebaju interpretirati simbole onako kako ih sami shvaćaju.”
Iz Muzeja kraljice Sofije kažu kako se raduju što je prošle godine ovo mjesto posjetilo više od 3,6 milijuna posjetitelja, što je povećanje za 12 posto u odnosu na 2015.