Ministar pomorstva prometa i infrastrukture Siniša Hajdaš-Dončić izjavio je u utorak u Belišću kako će se novac prikupljen inicijalnom javnom ponudom dionica (IPO) HAC-ONC-a iskoristiti isključivo za vraćanje dugova Hrvatskih autocesta (HAC) i Auto-ceste Rijeka-Zagreb.
Nakon sastanka s osječko-baranjskim županom Vladimirom Šišljagićem i belišćanskim gradonačelnikom Dinkom Burićem, ministar Hajdaš-Dončić je na upit novinara hoće li se prikupljeni novac plasirati u državni proračun ili koristiti za vraćanje dugova, kazao da će zakon o tome postupku biti u saborskoj proceduri do 15. srpnja, a u zakonu će stajati da novac ide isključivo za vraćanje dugova HAC-a i Auto-ceste Rijeka-Zagreb.
“Htio bih da jednom svi prekinemo s tom pričom o tome gdje će se novac trošiti, jer novac jedino može biti potrošen za vraćanje dugova”, poručio je ministar.
Do srijede, 10. lipnja traje javna rasprava o zakonskom prijedlogu koji bi omogućio monetizaciju više od 30 milijardi kuna dugovanja koja imaju HAC i ARZ-a putem inicijalne javne ponude dionica (IPO).
Kako se navodi u uvodu zakonskog prijedloga, cilj ovoga zakona je razduživanje HAC-a i ARZ-a, koji nisu u mogućnosti uredno podmirivati svoje kreditne obveze, a koje su lani postale dio javnog duga.
Pod pretpostavkom uspješno provedenog IPO-a 60 posto dionica HAC-ONC-a, procjenjuje se u zakonskom prijedlogu, vlasnici toga društva, odnosno HAC i Republika Hrvatska, kao pravni sljednik ARZ-a, trebali bi imati neto primitak u iznosu od 1,5 milijardi eura. Tada bi država, slijedom raskida Ugovora o koncesiji i prestanka postojanja ARZ-a, trebala kreditorima isplatiti 458 milijuna eura, dok bi preostalih 1,04 milijarde eura koristio HAC za pregovore s kreditorima i otplatu najnepovoljnijih kredita, primarno komercijalnih banaka. Na taj bi se način dug HAC-a smanjio na 2,06 milijardi eura, a državi bi preostalo 454 milijuna eura ARZ-ovog duga.
Po trenutnim projekcijama, ovom transakcijom javni dug bi se smanjio za otprilike 4 postotna poena, navodi se u zakonskom prijedlogu. Javni dug Hrvatske iznosio je na kraju prošle godine oko 279 milijardi kuna ili 85 posto bruto domaćeg proizvoda (BDP).
Zamoljen da komentira prosvjed radnika “Jadrolinije”, koji prijete štrajkom u srpnju i kolovozu te hoće li biti pregovora, ministar Hajdaš-Dončić kazao je kako radnici te tvrtke mogu svaki dan pregovarati s Upravom, a da on nije predsjednik Uprave niti jednog poduzeća. Dodao je kako je najvažnije da promet ne trpi te da trajekti danas normalno voze, a da će njegov stav prema tome, unatoč izbornoj godini, ostati isti.
Ispred upravne zgrade u Rijeci danas je održan mirni prosvjed zaposlenika Jadrolinije, predstavnika Sindikata pomoraca Hrvatske i Nezavisnog sindikata pomoraca putničkih brodova Hrvatske, kojim su upozorili na male plaće zaposlenika, odgađanje kolektivnih pregovora i neodgovarajuće uvjete rada na brodovima.
Među ostalim, traže i da započnu pregovori za kolektivne ugovore za radnike na kopnu i pomorce. Ako se ništa u međuvremenu ne dogodi, sljedeći im je korak, najavili su, pravi štrajk, vjerojatno krajem srpnja i početkom kolovoza.