SDP-ova Vlada daje Tuđmanovo ime zračnoj luci koju je dala u koncesiju Francuzima na 30 godina i uz brojne rizike

Ministar pomorstva, prometa i infrastrukture Siniša Hajdaš Dončić potvrdio je da će nova zagrebačka zračna luka nositi ime po prvom hrvatskom predsjedniku Franji Tuđmanu. Lijepa je to priča, no znate li zapravo kome je Vlada dala Zračnu luku Zagreb u koncesiju, što to znači i koliko će trajati?

Tekst se nastavlja ispod oglasa

U čijoj je koncesiji Zračna luka Zagreb i koliko dugo će to trajati?

Od kraja 2013. godine Zagrebačka zračna luka (ZLZ) u koncesiji je pod francuskim ZAIC-om. U Ugovoru o koncesiji za izgradnju i upravljanje Zračnom lukom Zagreb između Hrvatske i Međunarodne zračne luke Zagreb d.d. na 210 stranica, detaljno su pobrojene obveze koncesionara i davatelja koncesije te utvrđena koncesijska naknada u razdoblju od 30 godina, koliko traje koncesija. Zbrajanjem se dođe do iznosa od oko 225 milijuna eura.

Inače, riječ je o izmjeni broj dva Ugovora o koncesiji za izgradnju i upravljanje Zračnom lukom Zagreb između Republike Hrvatske (RH) i Međunarodne zračne luke Zagrebu od 2. prosinca ove godine. Izvorno je ugovor potpisan 11. travnja prošle godine između društva ZAIC i RH, prenesen 28. rujna 2012. sa ZAIC-a na društvo Međunarodna zračna luka Zagreb, izmjenjen je 30. srpnja 2013. te se dodatno mijenja 2. prosinca.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Zračnu luku Zagreb (ZLZ) 5. prosinca preuzeo je novi koncesionar – tvrtka Međunarodna zračna luka Zagreb (MZLZ) – koji je najavio da će u tri godine sagraditi novi putnički terminal i druge sadržaje, povećati promet i zadržati sve sada zaposlene s istim pravima idućih pet godina.

Nevolje s francuskim koncesionarom?

Prošle godine pojavila se vijest kako je tri mjeseca nakon što su Francuzi preuzeli koncesiju nad zračnom lukom došlo do povećanja sigurnosne pristojbe zbog čega su povećane i cijene putničkih usluga.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

“Temeljem Zakona o zračnom prometu Zračna luka je dužna kroz postupak javne nabave osigurati zamjenu osoblja Ministarstva unutarnjih poslova na poslovima zaštitnog pregleda putnika i ručne prtljage, što je proces usklađivanja s Europskom regulativom,” pojašnjavaju iz Odjela za javnost Međunarodne zračne luke Zagreb(MZLZ).

Inače, francuski koncesionar je od 5. ožujka prošle godine povećao naknadu putnicima (za sigurnost, domaći i međunarodni promet), što u prosjeku poskupljuje kartu oko 70-ak kuna unatoč tomu što nije podigao kvalitetu usluge, već naprotiv, koristi staru pristanišnu zgradu koju su izgradili hrvatski građani.

Vlada je lagala?

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Prije nekoliko mjeseci Vlada je priznala kako će deficit državnog proračuna za prošlu godinu bit će veći od planiranog, među ostalim i zbog novog terminala Zračne luke Zagreb (ZLZ) koji grade privatni koncesionari predvođeni francuskim tvrtkama Bouygues i Aéroports de Paris.

Pokazalo se kako nije točno ono što su govorili u Vladi i Ministarstvu pomorstva, prometa i infrastrukture kad su dogovarali, i na kraju nakon puno natezanja dogovorili s Francuzima davanje Plesa u koncesiju, da je prednost te koncesije što neće biti dana državna jamstva za kredite pa se tako neće opteretiti javni dug i povećati proračunska rupa.

Usto, resorni ministar Siniša Hajdaš Dončić tvrdio je da je koncesijski ugovor za ZLZ najbolji koji je Hrvatska dosad potpisala jer nema primjerice rizika prometa. No, postoje drugi brojni rizici koje je država preuzela na sebe u tom ugovoru, a zbog čega će investicija od 331 milijun eura u novi terminal biti dio deficita proračuna.

Kako su objasnili u Državnom zavodu za statistiku (DZS), ugovor o koncesiji za ZLZ po svom je sadržaju javno-privatno partnerstvo (JPP). Prema Eurostatovoj metodologiji, ako je većina rizika tog JPP-a, a što jest u slučaju koncesije na Plesu, na javnom partneru, odnosno državi, onda se ta investicija, za koju je uzet kredit, vodi kao trošak države. U DZS-u su nam rekli da se to naziva implicitno jamstvo.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

No, neće odmah cjelokupna vrijednost te investicije ući u javni dug, nego samo njen realizirani dio u godini. Stoga je Lalovac i najavio da će u deficit za 2014. ući 400 milijuna kuna od investicije u novi terminal na Plesu. Rok za dovršetak tog terminala je kraj 2016. Rizici koje je država preuzela na sebe su, primjerice, odgoda plaćanja koncesijske naknade u slučaju više sile, ako Croatia Airlines ode u stečaj ili smanji broj letova…

U ugovoru stoji i to da će država, dođe li do njegova raskida, koncesionaru jednokratno platiti neotplaćeni iznos kredita s kamatama.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.