Registracija vozila: Znate li što sve plaćamo i što je skuplje od 1. siječnja – u korist monopolističkih privatnih tvrtki?

Foto: Fah

Iako MUP poručuje da su tvrdnje o monopolu i poskupljenju registracija vozila neutemeljene, neki su iznosi u registraciji vozila ipak viši, a građani, neovisno o kojem je postotku onih koji su tu mogućnost koristili, više nemaju izbora ako žele uštedjeti.

Privatne će tvrtke zahvaljujući ministru Božinoviću u konačnici više zaraditi?

Najveća je novost to da pri izdavanju tablica, registraciji i promjeni vlasništva više nećete morati na policiju, već će taj posao odrađivati stanice za tehnički pregled. Troškovi prilikom registracije zbunjuju mnoge građane jer često ne znaju što točno plaćaju, navodi tportal.

> MUP poručuje da su tvrdnje o monopolu i poskupljenju registracija vozila – neutemeljene!

Prilikom svakog tehničkog u stanici za pregled plaća se i 115 kuna za produljenje prometne i ostale dokumentacije, što se prije na policiji moglo napraviti za pet kuna, a zbog čega dio građana već negoduje.

> Most: Ministar Božinović pomaže monopolističkom položaju Centra za vozila Hrvatske

No ovjera prometne samo je jedna od pet naknada koje se plaćaju prilikom tehničkog. U samom startu potrebno je platiti sam pregled, što u prosjeku košta oko 200 kuna, ovisno o stanici u kojoj registrirate.

>Registracija vozila: Kako posluje privatna tvrtka na koju je ministar Božinović prenio javne ovlasti i omogućio joj veću zaradu?

Idući dodatan trošak je ekotest koji primjerice za benzinca prosječne zapremnine motora i snage te starog pet godina košta oko 120 kuna, što trošak pregleda ispravnosti vozila diže na 320 kuna.

Nakon što se utvrdi da je vozilo spremno za promet kreću administrativne pristojbe. Prva je naknada za ceste od 374 kune. Na nju treba dodati i 38 kuna posebne naknade za okoliš, što ukupan trošak tehničkog, bez poreza i police obveznog autoosiguranja ili kaska, diže na 732 kune.

>Registracija vozila: Zahvaljujući Božinoviću više novaca za privatnu tvrtku – građanima neke usluge skuplje do 3 puta?

No postoji još jedan značajan trošak koji dolazi na samom kraju priče – porez na cestovna motorna vozila, koji na ovom primjeru posve uobičajenog benzinca od 1600 kubičnih centimetara zapremnine motora doseže i do 500 kuna, što trošak cijelog procesa podiže na 1232 kune.

U nekim stanicama za tehnički pregled cijena tehničkog pregleda i ekotesta može biti nešto niža ili viša u odnosu na konkurenciju, no u stvarnosti nema velikih cjenovnih razlika među glavnim igračima poput Centra za vozila Hrvatske i HAK-a.

Osim produljenja važenja i izdavanja prometnih dozvola, u stanicama za tehnički od Nove godine može se napraviti i promjena vlasništva nad vozilom, prva registracija i odjava vozila. Prijenos vozila u Hrvatskoj stoji 122 kune – 57,5 kuna za poslove koji prethode novoj registraciji i 54,5 kuna za izdavanje nove prometne.

Vlasnici novih automobila mogu biti posebno zadovoljni jer su oslobođeni nultog tehničkog pregleda. U Hrvatskoj se godišnje u prosjeku registrira oko 140.000 novih vozila, dogodi se oko 290.000 promjena vlasništva nad vozilima te oko 250.000 zamjena prometnih dozvola, zaključuje Tportal.

Učinkovitost i uštede?

Ministarstvo unutarnjih poslova u ponedjeljak je priopćilo da je djelatnost Centra za vozila Hrvatske (CVH) uređena u skladu s Ustavom i pravilima koje reguliraju tržište.

> Registracija vozila u policiji bila je jeftinija 110 kuna – zašto je Božinović ukinuo tu opciju?

U Hrvatskoj se prije ulaska u EU neprestano medijima provlačila kampanja o liberalizaciji tržišta i da se moraju primjerice liberalizirati sve komunalne usluge, te se najavljivalo da bi ulazak u EU mogao poljuljati HEP-ov monopol, a sada nas ministar uvjerava i da Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja nije ocijenila ništa spornoga. Uloga Agencije za zaštitu tržišnog natjecanja možda se najbolje zrcali u slučaju Agrokora i Tiska.

> Slučaj ‘Tisak’ – je li Todorić monopolističkim položajem vršio pritisak na medije i uništio brojne privatne kioske?

Transparency International Hrvatska (TIH) smatra da je odluka o prijenosu javnih ovlasti vezanih uz registraciju i prijenos vozila povjerena jednoj monopolističkoj privatnoj tvrtki privatiziranoj 1993. godine netransparentna i štetna.

U Hrvatskoj Stanica za tehnički pregled (STP) ima 159 i u vlasništvu su 41 različite privatne tvrtke. Centar za vozila Hrvatske (CVH) krovna je organizacija za tehničke preglede te tehničku i stručnu podršku svim STP-ovima, ali i sama je vlasnik ili suvlasnik brojnih STP-ova. Stručni nadzor nad STP-ovima, pak, obavlja Hrvatski autoklub (HAK)

>TIH o registraciji vozila: Koje će se uštede postići prijenosom javnih ovlasti na privatnu monopolističku tvrtku?

Sam prijepis vlasništva rabljenog auta na svoje ime se do Nove godine u policiji plaćao 50 kuna (35 kuna za izdavanje nove prometne dozvole i 15 kuna biljega), a od 2018. se to obavlja isključivo u STP-ima i ondje se plaća 122,3 kuna (izdavanje nove prometne dozvole 64,65 kuna i provjera dokumentacije koja se naplaćuje 57,65 kuna). Na policiji se ovjera prometne dozvole plaćala 5 kuna, a sada će djelatnik SDP-a naplatiti ukupno 115,3 kune za nekoliko minuta posla.

Stanice za tehnički pregled vozila koje su u vlasništvu privatne tvrtke imaju monopolističku poziciju, a kroz dodatne ovlasti naplate produljenja registracije ili prijenosa vlasništva osigurava im se dodatna zarada koja će postati novi prihod za nepoznate vlasnike ove tvrtke, upozorio je TIH, dodajući da na temelju podatka da se na godišnjoj razini obavi 290 tisuća promjena vlasništva ova tvrtka će uprihoditi 35 mil. kuna, a da građani neće osjetiti najavljenu učinkovitost i uštede.

Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 50, 100, 200 ili više kuna. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Izvor: narod.hr/Tportal