Ustavni sud ukinuo 18 odredbi Obiteljskog zakona: Prisjetimo se kad su počeli problemi oko istoga

Foto: fah, Thinkstock, montaža Narod.hr

Ustavni sud je od 148 osporenih članaka Obiteljskog zakona ili pojedinih točaka utvrdio nesuglasnost s Ustavom kod njih 18 te ih je ukinuo, izvijestio je u utorak nakon sjednice taj sud. Nije prihvatio prijedloge za pokretanje postupka za ocjenu ustavnosti Obiteljskog zakona (OZ) u cijelosti te je obustavio postupak ocjene ustavnosti Obiteljskog zakona u odnosu na Centar za posebno skrbništvo. Problem s Obiteljskim zakonom traje već godinama, pa podsjetimo što se sve događalo.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Što kaže Ustavni sud?

Iako ističu kako su ukinuli one odredbe OZ-a za koje su utvrdili da doista utječu na vladavinu prava i pravnu sigurnost, zasad nije poznato o kojih 18 točaka je riječ. Protiv te odluke i rješenja glasovali su suci Lovorka Kušan i Goran Selanec.

Ukinute odredbe ili dijelovi odredaba OZ-a prestaju važiti 31. prosinca 2023. do kada je Hrvatski sabor dužan donijeti zakon o izmjenama i dopunama Obiteljskog zakona iz 2015. godine ili novi zakon, ističe Ustavi sud.

Podsjećaju da je prijedlog za ocjenu ustavnosti zakona podnijelo 11 fizičkih i pravnih osoba kao predlagatelja, od kojih su gotovo svi osporili ustavnost OZ-a u cijelosti, dok su pojedini predlagatelji posebno osporili i suglasnost pojedinih odredaba s Ustavom.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Ustavni sud je izvijestio da su prigovori predlagatelja bili usmjereni na gotovo sva područja koja su predmet uređenja OZ-a, odnosno brak i izvanbračnu zajednicu žene i muškarca, odnose roditelja i djece, mjere za zaštitu prava i dobrobiti djeteta, skrbništvo, posvajanje, uzdržavanje, obvezno savjetovanje i obiteljsku medijaciju te postupke u vezi s obiteljskim odnosima i skrbništvom.

> Dr. sc. Hrabar o Obiteljskom zakonu i tragediji na Pagu: ‘Bila sam užasnuta odlukom nekadašnje ministrice da ukine Obiteljske centre’

Ustavni sud precizira da se prigovori svode na tvrdnje od nedopustivoj manjkavosti zakonskog teksta koji ga čini nejasnim, neodređenim i nedosljednim, što može imati izravne posljedice na njegovu primjenu u praksi, bilo u pogledu njegove neujednačene primjene, bilo u pogledu opće neprimjenjivosti pojedinih dijelova ili pak zbog nepripremljenosti institucionalnih mehanizama za njegovu djelotvornu provedbu u praksi.

Ustavni sud precizira da se prigovori svode na tvrdnje od nedopustivoj manjkavosti zakonskog teksta koji ga čini nejasnim, neodređenim i nedosljednim, što može imati izravne posljedice na njegovu primjenu u praksi, bilo u pogledu njegove neujednačene primjene, bilo u pogledu opće neprimjenjivosti pojedinih dijelova ili pak zbog nepripremljenosti institucionalnih mehanizama za njegovu djelotvornu provedbu u praksi, objavio je Ustavni sud.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Riječ je o ozbiljnim nedostacima, ali su nedostatni za nesuglasje s Ustavom u cijelosti

Sud je dodao kako je nakon temeljite analize zakona, prijedloga predlagatelja i dostavljenih stručnih mišljenja zaključio da u pojedinim odredbama postoje nedostaci koji dovode do konačne ocjene o njihovoj disfunkcionalnosti do mjere koja se mora ocijeniti neustavnom.

Ustavni sud upozorava da isključivanjem ukinutih odredaba iz pravnog postupka postoji mogućnost pojave pravnih praznina na pojedinim mjestima u zakonu te primjećuje da OZ u cijelosti obiluje nomotehničkim nedostacima i nesistematično raspoređenim normama, što otežava njegovo čitanje, a samim time i primjenu.

Naglašavaju kako takvi nedostaci, iako ozbiljni, nisu dostatni da bi Ustavni sud osporeni zakon u cijelosti ocijenio nesuglasnim s Ustavom.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Ističu kako su kod donošenja odluke imali u vidu činjenicu da je od donošenja OZ-a proteklo više od sedam godina pa je na neke dvojbe iznesene u prijedlozima predlagatelja, tijekom njegove primjene praksa već dala odgovor, a neke su s protekom vremena postale bespredmetne.

Primjerice, svi su predlagatelji osporavali osnivanje nove ustanove, Centra za posebno skrbništvo, jer nisu stvorene zakonodavne, institucionalne i materijalne pretpostavke za njegovo osnivanje.

Međutim, budući da Centar obavlja svoje Obiteljskim zakonom predviđene nadležnosti već sedam godina, a osobito nakon stupanja na snagu Zakona o Centru za posebno skrbništvo 2020. Ustavni sud, neovisno o uvjerljivosti argumenata predlagatelja, više ne nalazi razloge za ispitivanje ustavnosti koje su se odnosile na taj Centar.

Sažetak odluke možete pročitati ovdje:

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Loader Loading...
EAD Logo Taking too long?

Reload Reload document
| Open Open in new tab

Kronologija problema oko Obiteljskog zakona

Podsjetimo, Milanka Opačić jedna od nekad najbližih suradnica SDP-ovog Zorana Milanovića, nakon pobjede SDP-a na izborima 2011. postaje ministrica socijalne politike i mladih te potpredsjednica Kukuriku Vlade Zorana Milanovića.

Na samom početku mandata Milanka Opačić najavljuje velike promjene u Obiteljskom zakonu, tvrdeći da je cilj tih promjena zaštita djece i discipliniranje neodgovornih roditelja.

Upravo je ideja Milanke Opačić bila ukinuti sve obiteljske centre u Hrvatskoj, te da se obiteljski centri pripoje centrima za socijalnu skrb s tim da tada ne bi postojali defektolozi, psiholozi, pravnici i ostali stručni djelatnici.

Obiteljski zakon Kukuriku koalicije suspendiran

1. rujna 2014. na snagu je stupio novi Obiteljski zakon, izrađen u mandatu Kukuriku Vlade, a isti je 12. siječnja 2015. suspendiran u cijelosti bog većeg broja pristiglih zahtjeva za ocjenu ustavnost. Odlukom Ustavnog suda na snazi je ponovno Obiteljski zakon iz 2003. godine od siječnja do studenog 2015. godine. Zatim 1. studenog 2015. godine stupa na snagu novi Obiteljski zakon, gotovo identičan onome iz 2014. godine.

> (VIDEO) Milanka Opačić – primjer profesionalnog zastupnika stranke, a ne građana

>Dr. sc. Hrabar: ‘Pokušaj jasnog definiranja obitelji propao je zbog nespremnosti ministarstva i zbog pritiska lijevo-liberalnih lobija i medija’

U siječnju 2016. godine Ustavni sud upućuje upit Vladi Tihomira Oreškovića namjerava li intervenirati ili mijenjati Obiteljski zakon, na što je stigao pozitivan odgovor. Tadašnja resorna ministrica Bernardica Juretić osnovala je radnu skupinu za izradu zakona na čelu s dr. Dubravkom Hrabar. Prof. Hrabar je izradila teze za novi zakon, koje su, među ostalim, predviđale i obavezno predbračno savjetovanje, no nikad nisu pretočene u zakonski tekst jer je Oreškovićeva Vlada prije toga pala.

U rujnu 2017. godine Plenkovićeva Vlada uputila je u javnu raspravu svoj prijedlog Obiteljskog zakona, koji je povučen iz procedure nakon 24 sata, najviše zbog sporne definicije obitelji. Na kraju, u listopadu 2018. godine Ustavni sud pokreće postupak ocjene ustavnosti Obiteljskog zakona iz 2015. godine.

Prof. Hrabar: Bila sam užasnuta odlukom nekadašnje ministrice da ukine Obiteljske centre

Prof. dr. sc. Dubravka Hrabar još je 2019. godine komentirala je problem s Obiteljskim zakonom:

“Nacrt novoga Obiteljskog zakona, koji je i dalje u ladici ministrice, izvorno je predvidio postojanje obiteljskih centara, jer smo kao radna skupina znali koja je njihova važnost. Veseli čuti da će ministarstvo predložiti Zakon o obiteljskim centrima… Treba djelovati još aktivnije u smislu osviještenja koliko su nam obitelj i dijete važni, te dati početni impuls za promjenu društva i percepciju obitelji kao uistinu temeljne društvene jedinice.”

Također je tada rekla i da je “bila užasnuta odlukom nekadašnje ministrice da ukine obiteljske centre. Očekivala je zbog toga porast disfunkcionalnih obitelji.”

 

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.