28. lipnja sveti Irenej – prvi teolog Katoličke crkve

Foto: wikipedia

Posljednji apostolski učenik i prvi teolog, „otac kršćanske dogmatike”, rodom je iz Smirne (Mala Azija), helenistički obrazovan, učenik svetog Polikarpa, doselio je u današnji Lyon (Francuska) kao đakon, misionar i propovjednik. Nakon mučeničke smrti svetog Potina (+ 177.) postaje biskup i „primas Galije”, taj titul i danas nose lionski biskupi, Irenejevi nasljednici.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Čim je došao u Galiju, učio je dva domaća jezika (latinski i keltski) iako su to za njega bili „barbarski” jezici. Shvatio je kako nema evangelizacije bez približavanja narodu koji treba evangelizirati. Gale nije trebalo učiniti Grcima, kako bi mogli primiti kršćanstvo. Ta­ko je Irenej u prvim počecima Crkve našao pravi ključ za misionarske nastupe. „Udomio” se u svojoj novoj domovini i nije se okretao natrag. (Lk 9,62).

Kad je papa Viktor (189.-198.) zatražio od nekih istočnih Crkava neka prihvate zajedničko slavljenje Uskrsa pa i pod cijenu jedinstva Crkve. Irenej je ustao u ime svih biskupa Galije u obranu jedinstva, ili još bolje, protiv centralizma u nebitnim pitanjima. Već u to vrijeme Irenej je tražio zdrav pluralizam i slobodu kako bi svaki narod na svoj način hvaliti Boga.

Iako se u tom pitanju Irenej usprotivio papi Viktoru, kao apostol Pavao Petru (usp. Gal 2,11-19),  ipak  je  u svemu stajao čvrsto uz Petrovu Stolicu. Tako je u jednom spisu ustvrdio kako se sve druge Crkve i svi vjernici moraju u nauku vjere slagati s Rimskom crkvom radi njezina posebnog ugleda: osnovali su je Petar i Pavao, prvaci apostolski.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Ovaj je junački biskup ubrzo shvatio kako su borbe, razdori i hereze pojave protiv kojih treba ustati prvenstveno uzornim životom, a zatim i pisanom riječi. Već u počecima kršćanstva prorekao je dekret Drugoga vatikanskog sabora „Inter mirifica”. Osim propovijedanja, prihvatio se i pisanja protiv ondašnjih heretika (montanisti i gnostici). U raspravama „Protiv hereza”, i „Tumačenje apostolskog propovjedanja” nije sistematičan, ali je vjerni prenositelj (tradicija) nauk apostola i vjere Pracrkve. Snažno napada herezu kao nauk, ali je pun ljubavi prema ljudima koji drukčije misle. U svemu tome pokazao je puno ljubavi, dobrote i čovjekoljublja (usp. Tit 3,4). Ostvario je značenje svoga imena (Irenej-Mirko) u svakidašnjem životu i nastupa (uči domaće jezike i predano misionarski radi),. U teološkim raspravama (knjige) i na planu opće Crkve (spor pape Viktora s maloazijskim Crkvama). Nije sigurno je li bio mučenik.

Umro je u Lyonu 202. godine. Bogoslužje ističe kako je bio borac za pravi nauk vjere i mir Crkve (Molitva) i život mu je odgovarao imenu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.