3. rujna sveti Grgur Veliki – jeste li znali da veliki papa smatrao glazbu vrlo važnim dijelom liturgije i duhovnosti uopće?

Foto: wikimedia commons

Sveti Grgur Veliki tradicionalno se spominje, odmah nakon svete Cecilije, kao zaštitnik crkvene glazbe i glazbenika. To čašćenje proizlazi iz činjenice da je Grgur Veliki bio veliki obnovitelj katoličkog bogoslužja, odnosno liturgije, a time i liturgijskoga pjevanja.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

 

Zahvaljujući prijašnjem iskustvu u poslovima uprave i vlasti, papa Grgur je ostvarivao i osnaživao veze Svete Stolice s ostalim narodima, prvenstveno s germanskim narodima i Britancima, a misionarsko djelovanje u tim narodima osjećao je kao svoju veliku misiju. Nikada se nije umarao u dužnostima brige za interese svoga naroda i uvijek je predano odgovarao njegovim duhovnim i fizičkim potrebama. Uz izraženi asketski i pokornički život, papa Grgur I. odlikovao se kvalitetama izvrsnog upravitelja posjedima i financijama. Papa emeritus Benedikt XVI. istaknuo ga je kao primjer ne samo crkvenim pastirima, već i upraviteljima javnih dobara, piše laudato.hr

Unatoč brojnim papinskim obavezama, Grgur Veliki je ostavio bogatu pisanu ostavštinu. Sačuvano je više od 800 njegovih pisama, egzegetski spisi Moralno tumačenje Joba, Homilije o Ezekielu, Homilije o Evanđeljima te Dijalozi, a najpoznatije djelo nosi naslov Pastoralno pravilo. To djelo, koje je postiglo veliku popularnost i neočekivano brze prijevode na grčki i anglosaksonski, nastoji opisati lik idealnog biskupa i pastira naroda, upozoravajući na svu zahtjevnost te službe. U svim svojim djelima Grgur Veliki prenosio je tradicionalno naslijeđe i nauk Crkve. U poniznosti koju je gajio prvi je za sebe upotrijebio naslov servus servorum Dei (sluga slugu Božjih), koji će mnogi Petrovi nasljednici nakon njega preuzeti kako bi opisali bit svoje službe.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Sveti Grgur Veliki tradicionalno se spominje, odmah nakon svete Cecilije, i kao zaštitnik crkvene glazbe i glazbenika. To čašćenje proizlazi iz činjenice da je Grgur Veliki bio veliki obnovitelj katoličkog bogoslužja, odnosno liturgije, a time i liturgijskoga pjevanja. Crkvenu glazbu i pjevanje stavio je u žarište svoga zanimanja. Sastavio je Antifonar, odnosno knjigu u kojoj se nalaze napjevi korišteni u liturgiji i praktične upute za liturgiju, a pripisuje mu se i osnivanje rimske škole pjevanja Schola Cantorum. Unatoč povijesnim osporavanjima, smatra se da je gregorijansko pjevanje, na čijoj se obnovi i oživljavanju danas radi, dobilo ime po Grguru Velikome. Njegovim nastojanjima duguje se također bogatstvo rimskoga obreda i rimskoga pjevanja te se smatra da je razvoj rimskoga obreda započeo s njim. Pripisuje mu se također skladanje nekoliko liturgijskih himana te uvođenje tada novih stilova napjeva u crkvenu glazbu koji će se zadržati kao naljepši tijekom duge povijesti crkve sve do danas. Umjetnost ga često prikazuje kako diktira melodije glazbenicima pod nadahnućem Duha Svetoga prikazanog kraj njega u simbolu golubice.

Nakon dugotrajnoga plodonosnog pontifikata i inspirativnoga asketskog života obilježenoga i narušenim zdravljem, Grgur Veliki preminuo je 12. ožujka 604. godine i pokopan je u Bazilici svetoga Petra u Rimu.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.