Triler “Dobri momci” Martina Scorsesea filmsku je premijeru imao prije 25 godina. Mnogima je to do danas najbolji opis mafijaškog života na velikom ekranu, piše BBC.
O filmu se govori u superlativima. “Nikad dosad nije snimljen bolji film o organiziranom kriminalu”, napisao je pokojni kritičar Roger Ebert. “Briljantan je i ostavlja bez daha”, ustvrdio je kolega iz New York Timesa.
“Dobri momci” trijumfirali su i kod gledatelja i kod kritičara. Uspjeh na kino blagajnama bio je golem, film je dobio i šest nominacija za Oscara. Dvadeset i pet godina poslije univerzalno je priznat kao klasik. U nedjelju navečer bit će prikazan na Tribeca filmskom festivalu, a tom prilikom okupit će se cijela izvorna postava.
Film se temelji na bestselleru Wiseguy, pisca i scenarista Nicholasa Pileggija. U središtu je izvrsna izvedba Raya Liotte koji glumi mafijaša Henryja Hilla. Priča je to o tome na koji je način Hill, koji je umro 2012., kao mladić ušao u svijet organiziranog kriminala pa nastavio s raznim aktivnostima – od pljački, preprodaje ukradene robe, kamatarenja, otmica, iznuda i dilanja droge. S vremenom je postao doušnik FBI-ja i ušao u savezni program zaštite svjedoka. Nije samo Liotta briljirao u ulozi, svi glavni glumci u filmu bili su sjajni, od Lorraine Bracco kao Hillove supruge do Roberta De Nira, Joea Pescija i Paula Sorvina kao mafijaša.
Utjecaj “Dobrih momaka” bio je toliki i zbog toga jer je u filmu mafijaški život opisan prilično drugačije nego što je to bilo u ranije snimljenim filmova iste tematike. I dok je “Kum” romantizirao gangstere kao ljude koji ubijaju samo zbog časti, “Dobri momci” prikazali su ih onakvima kakvi stvarno jesu: kao nasilnike, ubojice, ljude koji su pucali drugima u koljena iz čiste zabave.
Film ocrtava i preciznu sliku onoga što se stvarno događalo mafiji osamdesetih. “Odgovara poplavi doušnika iz mafijaških radova, što je dovelo do pada nekih mafijaških obitelji”, kaže Robert Casillo, autor knjige “Gangster Priest: The Italian American Cinema of Martin Scorsese”.
Iznimna je i autentičnost likova te razvoj priče. Film je snimljen u poludokumentarnom stilu, a činjenice su se provjeravale i za vrijeme snimanja. De Niro se prisjetio kako je stalno bio u vezi sa stvarnim Henryjem Hillom. “S Hillom sam se čuo svakih nekoliko tjedana tijekom snimanja. Samo bih rekao – “moram razgovarati s Henryjem” i oni su ga našli ondje gdje je već bio”, kazao je. Hill je u to vrijeme bio u programu zaštite svjedoka.
“Dobri momci” nisu bili samo naizgled autentični. I onima koji su vodili mafijaški život, djelovali su stvarno. Henryju Hillu se, primjerice, jako svidio. Bio je u publici na svečanoj projekciji povodom dvadesete godišnjice filma.
Za mnoge filmofile “Dobri momci” najbolje su Scorseseovo djelo, posebno zbog načina na koji je spojio sliku s vrlo distinktivnim pop/rock soundtrackom kako bi potaknuo duboku reakciju gledatelja.
Stoga ne čudi što su “Dobri momci” ostavili trajno nasljeđe na filmu i televiziji.
“Rekao bih da su Dobri momci unijeli ideju brbljavog gangstera”, kaže kritičar Gary Susman. “Mafioze smo doživljavali kao ljude koje veže zakon šutnje i uglavnom ne govore o onom što rade. Ovdje imamo gangstera koji ne može začepiti. Od tada na ovamo imamo pričljive kriminalce i filozofe s pištoljima”, dodaje.
Taj se fenomen vidi u ranim filmovima Quentina Tarantina, kao i u “Privedite osumnjičene” i poslije u Sopranosima.
U nedjelju na festivalu Tribeca ljubitelji će se okupiti kako bi pogledali Scorseseovo djelo, mnogima savršen njujorški mafijaški film.
“Nikad se ne bih usudio reći da će to biti klasik. Na kraju snimanja nikad ne možete znati kako će film biti prihvaćen. Znam da je bilo posebno snimati ga”, rekao je De Niro.
Dvadeset i pet godina poslije “Dobri momci” nisu samo posebni, oni su remek-djelo, jedan od najboljih filmova devedesetih i možda najbolje što je Scorsese ikada snimio.
Tekst se nastavlja ispod oglasa