Ekspresionistička jednočinka “Kristofor Kolumbo” Miroslava Krleže, u režiji Renea Medvešeka, premijerno je izvedena u subotu u Zagrebačkom kazalištu mladih (ZKM) prikazavši današnju aktualnost tog djela napisanog 1918. o posljednjoj olujnoj noći prije otkrića novog kopna prema kojem plovi admiralska lađa Santa Marija.
ZKM se ovom premijerom nadovezao na temu stogodišnjice početka Prvog svjetskog rata, koja se u ovoj godini obilježava diljem Europe.
“Kolumbo”, kojega je Krleža pisao za vrijeme rata, u izvedbi ZKM-ova ansambla dočarao je trenutak iščekivanja velikog preokreta i nečeg “novog”, ali i slutnju da to neće biti u skladu s očekivanjem, odnosno da će se u novo preseliti i puno staroga.
Komad ne teži biti povijesno vjerodostojan, a povijesni predložak iskorišten je samo kao metafora potrage za novim, za promjenom, za svijetom u kojem bi ljudi bili drugačiji. Kolumbo je u tom kontekstu simbol odbacivanja staroga i težnje novome, vizija nadčovjeka koji je spreman odvesti čovječanstvo u novu budućnost.
Strastvenost Krležina ekspresionističkog predloška Medvešek je na sceni uprizorio uz pomoć recitativnosti i ritmičnosti glazbe, koju potpisuje Matija Antolek. Olujna noć na brodu na putu prema novom kopnu na sceni je pak prikazana kao početni plitki reljef iz kojega se polako odvajaju sve plastičniji likovi i slike.
Dramaturginja Jelena Kovačić u prilagodbi teksta scenskom izvođenju smanjila je broj izvođača na 12 u odnosu na izvorni Krležin tekst s 40-ak glumaca.
Publika je dugotrajnim pljeskom nagradila glumački ansambl predvođen Krešimirom Mikićem u naslovnoj ulozi.
U predstavi još glume Zoran Čubrilo, Sreten Mokrović i Maro Martinović (admiralska falanga), Pjer Meničanin, Filip Nola, Damir Šaban i Kristijan Ugrina (mornari), te Danijel Ljuboja, Frano Mašković, Petar Leventić i Jasmin Telalović (robovi).
Scenografkinja je Tanja Lacko, kostimografkinja Doris Kristić, a svjetlo je oblikovao Aleksandar Čavlek.
Redatelj Rene Medvešek u najavi predstave kao njezinu poruku istaknuo je upozorenje da je “put prema promjenama put kojim se svatko mora uputiti sam i za to platiti određenu cijenu”.
“Hrabrim ljudima koji imaju to nadahnuće i poziv, ta cijena nije previsoka niti im je taj put pretežak jer su u konačnici svijesni da zapravo drugog izbora niti nemaju”, smatra redatelj.
Tekst se nastavlja ispod oglasa