Vukić: ‘Srpski politički pamflet Dara iz Jasenovca – horor s elementima SF-a’

igor vukić dara iz jasenovca
Foto: Snimka zaslona; Fotomontaža: Narod.hr

Novinar i publicist Igor Vukić pogledao je i ekskluzivno za Bujicu analizirao propali Vučićev oskarovski projekt: “Promašili su ‘ceo fudbal’, to su dva sata čistih laži!“

> Dara iz Jasenovca ispala iz utrke za Oscar: ‘Da je ostala Jugoslavija ovo se Srbima ne bi dogodilo’

> TVOR: Objavljen znanstveni članak o matematičkoj metodi koja jasenovački popis dovodi u sumnju

Ne bi me iznenadilo da HRT u nekoj varijanti emitira i ‘Daru iz Jasenovca’, kao što je emitirao ‘Dnevnik Diane Budisavljević’ – izjavio je u Bujici, na Z1 televiziji Igor Vukić, uz napomenu: – U ‘Dnevniku Diane Budisavljević’ protuhrvatska propaganda je ipak donekle prikrivena i nije tako sirova i gruba, kao u ‘Dari iz Jasenovca’.

Ideja za scenarij došla od Jergovića?!

“Ideju da ovaj pamflet bude ispričan kroz priču o djevojčici s Kozare, scenaristici je dao Miljenko Jergović,“ tvrdi Igor Vukić i dodaje: “Nataša Drakulić rodom je iz Korenice, djetinjstvo je provela u Lici, a Hrvatsku napustila za vrijeme Oluje… Ona ovim filmom želi poslati poruku Hrvatskoj i osvetiti se!”

> Dok američki mediji nižu kritike na film Dara iz Jasenovca – u pomoć srpskom redatelju priskače – Slobodna Dalmacija

> Srpski redatelj tužio bi LA Times zbog kritike filma ‘Dara iz Jasenovca’

“Film ima samo jednu manu, a ta je da naprosto ne valja” – rekao je odmah na početku emisije Vukić, koji je zajedno s voditeljem, prethodno pogledao ‘Daru iz Jasenovca’: “Ne valja ništa! Ne valja kao umjetničko djelo, a ne valja ni kao politički projekt jer je, očito, doživio pravi fijasko već u prvoj rundi, u pokušaju da ga se nametne i uz veliki novac progura, kao velikosrpsku propagandu”.

“Film koji bi trebao ispričati priču o ratnom stradanju jedne djevojčice od desetak godina, stavlja njezinu priču u drugi plan, dok se u prvome planu, nizom “atrakcija” i izmišljenih događaja, želi pokazati kako je Jasenovac bio jedan strašan logor” – prepričava Vukić svoje dojmove o ‘Dari iz Jasenovca’: “Naravno, film poručuje da se sve to tamo, tim ljudima događalo samo zato što su Srbi… Zamislite scenu; imate desetak stolica, a oko njih hoda grupa zatočenika Srba, dok svira glazba… To je ona poznata dječja igra, kada glazba stane pa svi moraju sjesti na stolice… Onaj koji ne uspije, jer uvijek ima jedna stolica manje, toga Vrban, Luburić ili neki drugi ustaša odmah zakolju! To je jedna od glavnih “atrakcija” u filmu”.

Priča o “srbosjeku”

“Grupa zatočenika je postrojena pokraj jedne rupe i onda prolazi ustaša, nešto priča, ima u ruci čekić i udari jednog zatočenika po glavi, pa onda drugoga… Opet malo priča s njima, naizgled prijateljski, pa ih udara čekićem i tako redom,” prepričava brutalne i bizarne scene Vukić: “Ubijanja gleda ustaški par, a oni namjerno ukazuju da se radi o Dinku Šakiću i njegovoj kasnijoj supruzi Nadi, polusestri Maksa Luburića, koji potaknuti tim ubijanjem, odjednom dobiju želju da odu u automobil i tamo se odvija ljubavna scena jer ih ubojstva, navodno pale…”

> Forward o Dari iz Jasenovca: Propaganda koja iskorištava holokaust za poticanje straha i nacionalizma

> LA Times o filmu ‘Dara iz Jasenovca’: ‘Cinično je da Srbija ovim želi do Oscara’

> Ministrica Obuljen Koržinek o filmu ‘Dara iz Jasenovca’ i navodnom zahtjevu SAD-a: ‘Nitko nije tražio dozvolu za snimanje u Hrvatskoj’

“Po tvrdnjama američkih kritičara, odnos Dinka i Nade Šakić prikazan je kao incestualan, iako Nada nije bila polusestra Dinka Šakića, nego Maksa Luburića, što znači da scenaristica i redatelj uopće ne znaju činjenice, iako se Gaga Antonijević kasnije pokušao od takvih optužbi izvući i američkim kritičarima je zaprijetio tužbom” – upozorava Vukić.

“Scena sa stolicom je također važna, jer ustaša koji ubija, ima nož zavezan na narukvici, a to je taj tzv. srbosjek“, nastavlja prepričavati ugledni istraživač: “To je još jedna od propagandnih izmišljotina iz poznatog srpskog arsenala! Narukvica s takvim nožićem je zaista u to vrijeme postojala, ali to nije bio nož za ubijanje ljudi, već se radilo o poljoprivrednom alatu. U ta vremena se žito vršilo s vršilicama i onda bi čovjek koji je skupljao snoplje žita, upotrebljavao takav nožić da razreže traku kojom je žito bilo vezano u snop… Nožić je bio tup s vanjske strane da se čovjek koji to radi, ne bi porezao i takav se alat upotrebljavao u cijeloj srednjoj Europi, pa vjerojatno i u Jasenovcu jer su zatočenici tamo obavljali velike poljoprivredne radove, u prostorima oko logora, na ekonomiji. Postoje i fotografije koje sve to pokazuju… Zaista ne želim ulaziti u neke morbidne stvari, ali posve je sigurno da takvim nožićem ne možete ubiti čovjeka…”

‘Dara iz Jasenovca’ – horor s elementima SF-a

Vukić se posebno osvrnuo na američke kritičare, koji tvrde da je u filmu Predraga Antonijevića riječ o “zamaskiranoj propagandi koja cinično zlorabi Holokaust”: “Srbi se već duže vrijeme žele prošvercati uz patnju židovskoga naroda u Drugom svjetskom ratu i u ovom filmu to rade na vrlo sugestivan način. Na ulazu u Jasenovac prikazali su crvene zastave s kukastim križevima, kojih u stvarnosti tamo uopće nije bilo. To je potpuna laž! Takve se zastave u kadrovima pojavljuju suptilno, kada grupa ljudi izlazi iz vlaka i ulazi u logor, čime se stranom gledatelju sugerira da su Hrvati, zapravo, nacisti!”

“U nekim dijelovima filma, njemački nacisti ispadaju čak i pozitivniji od ustaša, koji su prikazani kao najveći sadisti,” primjećuje Vukić: “Postoji scena gdje po logoru vode jednoga Nijemca, a on se zgraža nad glupostima koje su se tamo događale…  Jedan ustaša iz čistoga mira vadi strojnicu i puca po djeci! Drugi izvadi pištolj i ubije neku ženu iz zabave… I nacist se zgraža, zamjera ustašama da to što rade, nije u redu…”

“‘Dara iz Jasenovca’ nikako se ne može svrstati u žanr povijesne drame ili ratnog filma, prije bi to mogao biti neki horor s elementima SF-a” – napominje Vukić, inače predsjednik Društva za istraživanje trostrukog logora u Jasenovcu: “Riječ je o pretjerivanje tarantinovskog tipa, no, Tarantino ipak nije radio tako glupe filmove! ‘Dara iz Jasenovca’ vrvi scenama ubijanja čekićem, klanjima, pucanjem po djeci bez ikakvog razloga, bez ikakvoga smisla… Kada su ih zbog toga napali kritičari, Srbi su odgovarali da su to stvarne stvari, međutim, nemamo nikakvih ozbiljnih i vjerodostojnih potvrda da su se takve stvari dogodile.”

Propali srpski državni projekt od 5 milijuna eura!

“Film je manipulativan od samoga početka i to je jedan od glavnih razloga zašto im nije prošao” – smatra Vukić: “Ni žiri Zlatnog globusa, niti oni koji glasaju u Američkoj filmskoj akademiji, ne žele tako očite političke pamflete”.

“Film Gage Antonijevića je započeo kao politički projekt i Vučićeva država je stala iza njega,” tvrdi poznati novinar i publicist: “Samo za promociju filma čiji ukupni budžet sada već prelazi 5 milijuna eura, Srbija je iz njihovih proračunskih rezervi, u prosincu prošle godine, izdvojila milijun eura. Pritom je tzv. Republika Srpska, “država” Milorada Dodika i Vesne Cvijanović, za propagandu dodala još pola milijuna! Iz svega toga jasno se vidi da je ‘Dara iz Jasenovca’ srpski državni projekt, koji je, na sreću, dobio jednu veliku umjetničku pljusku i propao, a nakon ovakvih kritika, teško da će se oporaviti…”

“Prve kritike Los Angeles Timesa i Varietya nisu mogle biti ignorirane u Hrvatskoj, pa ih je Jutarnji list prenio i komentirao da je Srbija izgubila prvu rundu” – nastavio je Vukić, uz napomenu da je Slobodna Dalmacija, za razliku od uglednih američkih medija, dala afirmativni prostor redatelju Predragu Antonijeviću, što je nevjerojatno: “Kasnije se pokazalo da je upravo američka kritika pridonijela ispadanju filma iz Oscara… Pa, kilometar od centra Beograda, gdje žive i rade Antonijević i Vučić, nalazi se logor Staro sajmište, u kojem su bili internirani Židovi s područja Srbije i tamo su stradali, a o tome nisu napravili film!”

Film o Jasenovcu snimali nedaleko od Stajićeva, gdje su ’91. zatočili Hrvate iz Vukovara!

“Film su snimali u Somboru i napravili maketu Jasenovca u jednoj napuštenoj ciglani” – opisuje Vukić i iznosi zaista morbidnu “slučajnost”: – “Tek nekoliko kilometara od tog mjesta, od ’45. do ’48. godine nalazio se logor Grakovo, u koji su komunisti zatočili Nijemce i to žene, djecu i starce. U tri godine tamo je umrlo najmanje deset tisuća ljudi! U blizini iste lokacije, govorimo o nekih 40-ak kilometara sjevernije, kod Zrenjanina se nalazio logor Stajićevo, u kojem su nakon okupacije Vukovara ’91. i ’92. bili zatočeni hrvatski vojnici i civili. To je vojvođanska ravnica i gotovo da se vidi iz jednog u drugo mjesto… Oni imaju važnijih tema, koje bi trebali filmski obraditi, međutim, oni i dalje gledaju preko plota, upravo zato da bi prikrili ono što su radili iza ’45. i devedesetih”.

Vukić smatra da je film ‘Dara iz Jasenovca’ lansiran upravo sada kako bi se naškodilo i kanonizaciji Alojzija Stepinca, a u Bujici je posebno prokomentirao izjavu Đorđa Kadijevića, koji napada američke filmske kritičare i govori da “brane katoličanstvo od srpskog sjećanja na Jasenovac”: “Vidjeli smo u filmu i časne sestre, koje tamo ne reagiraju na nasilje nego ga još i potiču! Vidjeli smo i fotografije Stepinca i Pavelića, što znači da film otvoreno sugerira na njihovu povezanost, nešto slično kao što je činila i famozna “izložba” koje je bila postavljena u UN-u, a koju je u New Yorku otvorio Ivica Dačić.”

Umjesto “Dare” u uži izbor za Oscara ušao film o genocidu u Srebrenici

“Za njih u Srbiji je vjerojatno još veća rana, a to vidimo po reakcijama, što je u uži izbor za Oscara, ušao film Jasmile Žbanić ‘Quo vadis, Aida?’ koji govori o genocidu u Srebrenici,“ uvjeren je Vukić i podsjeća da je ‘Dara iz Jasenovca’ ispala iz još nekih nominacija: “Kada su ga kandidirali za Zlatni globus, odmah su ispali, što je bilo posve očekivano, za razliku od ‘Borata’ koji je nominiran bez problema… Među pet filmova koji su prošli, je i danski film ‘Još jedna runda’ koji govori o danskom načinu opijanja, što Srbima može biti barem neka utješna nagrada, kada ga budu gledali!”

“Taj film je ispao iz nominacije za Oscara, ispao je iz utrke za Zlatni globus, ali on i dalje ide po kinima” – upozorava Vukić: “Srpske delegacije skoro svaki mjesec odlaze u neki od parlamenata u svijetu i tamo namjeravaju održavati projekcije i izložbe…”

“U slučaju ‘Dare iz Jasenovca’ gledamo neke stvari koje smo već vidjeli potkraj 80-ih godina, kada se također stvarala atmosfera kao da je cijeli svijet jedna velika protusrpska zavjera. Na udaru su bili i CIA i Vatikan i svi mogući! U ovom slučaju su to kritičari LA Timesa… Čak je i Vučićeva ministrica kulture, Maja Gojković, iznijela optužbu da su loše filmske kritike platili protusrpski lobisti. Kao da se jednom Jayu Weissbergu tek tako netko može ubaciti novac u džep! Ona valjda misli da novinari tako funkcioniraju, možda na Balkanu… Naravno da su ljuti i da zasad nitko ne usmjerava oštricu kritike prema Aleksandru Vučiću pa da mu kaže zašto je tolike milijune uložio u tako loš projekt?! Kao što bi sami rekli, “promašili su ceo fudbal” i sami su si za to krivi, ali oni su ipak navikli kriviti “ceo svet”…”

“Zaista smatram da nema potrebe trošiti čak dva sata i deset minuta za gledanje čistih laži,” zaključio je Igor Vukić: “Američki kritičari su posve u pravu, to je slabo prikrivena velikosrpska propaganda, to je antihrvatski i antikatolički film.”

* Mišljenja iznesena u komentarima osobna su mišljenja njihovih autora i ne odražavaju nužno stajališta uredništva portala Narod.hr.

Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 50, 100, 200 ili više kuna. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Izvor: narod.hr