Božićni shopping – kako izgleda druga strana medalje

Thinkstock

Predbožićno i božićno vrijeme često je, neopravdano, vrijeme velike užurbanosti, kupovine i bezglave strke kako za mnoge zapadnjake, tako i za mnoge Hrvate. Trka, akcije, kupovina, žurba dio su svakodnevne (pred)božićne rutine. Gotovo se nikada niti ne razmišlja o tome tko je radio, kako i gdje za naš „božićni shopping“.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Narod.hr donosi istinitu priču iz Kine koja pokazuje i drugu stranu medalje kupovina i shoppinga u ovo božićno vrijeme, a u konkretnoj priči radi se o proizvodnji božićnih ukrasa u preko 600 tvornica mjesta poznatog kao „Christmas town“ (Božićni grad).

Tisuće kineskih radnika, od kojih su neki tek mladići 15 godina, rade božićne ukrase svakodnevno po 14 sati za vrlo malu satnicu od 3.85 kn/satu. Za njih nema odmora, pa će čak i Božić za njih biti – radni dan, piše dailymail.co.uk

Popularno nazvan „Christmas Town“ u pokrajini Zheijang u Kini, mjesto je gdje se proizvede 60 posto svih božićnih dekoracija u svijetu, od najmanjih kuglica i lampica do svega ostalog. Preko 600 tvornica izrađuje božićne ukrase za prodaju diljem svijeta, a ponajviše u zapadnom dijelu svijeta (EU i SAD).

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Radni dan počinje u 7 sati ujutro i traje do 9 navečer, a naknada je vrlo mala i iznosi oko 3.85 kuna po satu ili pedesetak kuna dnevno, nakon 14 sati rada. Zaposlenici su uglavnom siromašni Kinezi, često iz seoskih sredina, koji u ovim mega-tvornicama žive kroz cijelu godinu u radničkim nastambama.

No, nisu svi nezadovoljni, kao npr. mlada Kineskinja Yang Gui Hua koja kaže: „Proizvodim umjetna božićna drvca. To je naporan posao, ali kad se steknem praksu zarađivat ću više. Ima žena koje zarađuju i 95 kuna na dan, ali treba vremena da se dođe do toga“.

Poslovna žena Wang Shao tvrdi da popularnost božićnih ukrasa vrtoglavo raste od kada je počela s ovim poslom prije 20 godina. Danas ona izvozi milijune proizvoda u Veliku Britaniju i EU: „Bili smo jedna od prvih tvrtki koja je počela s ovime. Sada je puno veća konkurencija“. Potražnja zapadnjaka za novinama kao hit sobovskim rogovima ili novim figuricama Djeda Mraza vrtoglavo raste.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Na upit slavi li i sama Božić, Wang Shao odgovara: „Ja vjerujem u kineske bogove, a ne u zapadne“, te poentira rečenicom: „Za nas je Božić samo biznis“.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.