Premijer Andrej Plenković u petodnevnom je posjetu Kini. To je njegovo najdulje službeno inozemno putovanje otkako je preuzeo dužnost. Čeka ga opsežan program koji uključuje razgovore s najvišim dužnosnicima i čelnicima vodećih kineskih tvrtki, poput China Road and Bridge Corporation koja gradi Pelješki most, te sudjelovanje na gospodarskim forumima i sajmovima.
Hrvatski premijer svoj posjet je počeo u Pekingu gdje se, u Velikom domu naroda na Trgu Tiananmenu, sastao s kineskim kolegom Lijem Keqiangom. U Pekingu je održao radne sastanke s predsjednicima uprava i drugim dužnosnicima golemih kineskih državnih tvrtki China Road and Bridge Corporation, China Railway Group Limited, Norinco i CSIC Shipbuilding Corporation.
Nakon sastanka s kineskim kolegom Lijem Keqiangom hrvatski premijer Plenković rekao je da Kina pokazuje zanimanje za ulaganja u obnovu hrvatske željezničke infrastrukture i brodograđevne industrije, što bi se moglo realizirati u sklopu inicijative “Kina+16”.
“Mi smo razvili sjajnu cestovnu infrastrukturu, uložili smo puno u zračne luke, međutim, ono što nam slijedi je daljnja modernizacija željeznica”, rekao je Plenković, dodajući da je plan do 2030. investirati 3 milijarde eura u željezničku infrastrukturu.
“Mislimo da bi interes i ekspertiza koju kineske kompanije imaju mogli otvoriti nove stranice suradnje, i to vrlo konkretne, jer svi su izrazito zainteresirani za okvir ‘Kina+16′”, naglasio je Plenković podsjetivši da će Hrvatska 2019. biti domaćin sljedećeg sastanka te inicijative koja promiče intenzivniju suradnju drugog po veličini gospodarstva na svijetu sa zemljama istočne i srednje Europe.
Plenković je održao radne sastanke s predsjednicima uprava i drugim dužnosnicima golemih kineskih državnih tvrtki China Road and Bridge Corporation, China Railway Group Limited, Norinco i CSIC Shipbuilding Corporation. “Tražili smo sastanak s kineskom kompanijom koja se bavi brodogradnjom. Oni su zainteresirani za partnerstvo, za suradnju”, rekao je Plenković, koji je kineskoj tvrtki CSIC, koja je inače jedna od najvećih svjetskih brodograđevnih kompanija, predstavio trenutno stanje u hrvatskoj brodogradnji.
“U svakom slučaju pokazali su interes, a suradnju s Brodarskim institutom kineska brodograđevna kompanija već ima neko vrijeme i jako su zadovoljni ekspertizom hrvatskih stručnjaka”, rekao je.
Na novinarsko pitanje je li moguće dobiti strateškog partnera za Uljanik, Plenković je kazao: “Mislim da je moguće. Interes postoji. Interes Fincantierija zajedno s DIV-om, postoje ukrajinske kompanije koje su posjetile i Pulu i Rijeku … a vidim da su ove informacije koje smo dali ovdje u Kini naišle na plodno tlo”, zaključio je Plenković.
On je također kazao da je s kineskim premijerom Lijem, s kojim se sastao već peti put u dvije godine, razgovarao i o povećanju bilateralne trgovinske razmjene, te da su obojica “izrazila zadovoljstvo tijekom izvođenja radova na Pelješkom mostu”.
Predsjednik uprave China Road and Bridge Corporation Lu Shan rekao je nakon razgovora s Plenkovićem da je “ovo vrlo važan trenutak za CRBC”, tvrtke koja gradi Pelješki most. “Ovo je prilika da hrvatskom premijeru predstavimo projekt koji smo već pokrenuli, posao koji smo dosad napravili kao i posao koji smo pripremili za sljedećih nekoliko mjeseci”, kazao je Lu.
Dodao je da je za njegovu tvrtku bilo važno dati posao lokalnoj radnoj snazi, te poštivanje svih propisa o zaštiti okoliša. “Riječ je o prilično sofisticiranom mostu, kako zbog prilično velikog raspona središnjeg luka, tako i zbog strogih europskih zakona o zaštiti okoliša”, rekao je Lu. “Moramo biti vrlo oprezni kod svih tehničkih pitanja, i osobito kod okoliša, kako ne bismo prekršili europske standarde i kako ne bismo razočarali ljude’, rekao je Lu.
Nakon Pekinga, premijer će otputovati u Hangzhou, gdje će se sastati s Che Junom, čelnim čovjekom pokrajine Zhejiang s kojom Hrvatska već ima dinamične odnose u pogledu gospodarske razmjene i poslovnih kontakata.
Plenković jača kineske interese u Europi?
Ovaj Plenkovićev posjet snažno je odjeknuo u zemljama Europske unije pa tako njemački list Frankfurter Allgemeine Zeitung piše o kineskim interesima u Europi, a kao jednog od glavnih i odgovornih za jačanje kineskog utjecaja navode upravo hrvatskog premijera, ističući pritom činjenicu da da kineska državna kompanija gradi Pelješki most.
U nastavku poduljeg članka, Frankfurter Allgemeine Zeitung ističe da posežući za ovakvim suradnjama Kina pojedine istočnoeuropske zemlje čini ovisnima o sebi, dok, s druge strane, Europska unija nema rješenje za ovaj problem.
“Činjenica da nijedan europski koncern nije pobijedio na natječaju za izgradnju mosta, iako se isti financira europskim sredstvima je novost”, navodi se u članku.
“Pelješki most je iz briselske perspektive jedan od najvažnijih prometnih projekata EU-a, a Kina ga smatra dijelom svoje inicijative o novom Putu svile”, zaključuje Frankfurter Allgemeine Zeitung.
Tekst se nastavlja ispod oglasa