Francuska ukinula letove na kraćim relacijama zbog klimatskih promjena – je li to demagogija?

letove
iStock

Francuska je u lipnju zabranila domaće kratke letove tamo gdje postoje željezničke alternative, u nastojanju da smanji emisiju ugljika. Zakon je stupio na snagu dvije godine nakon što su zastupnici izglasali ukidanje avionskih letova na kojima se isto putovanje vlakom može obaviti za manje od dva i pol sata, piše BBC.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Zabrana gotovo isključuje zračni promet između Pariza i gradova uključujući Nantes, Lyon i Bordeaux, dok letovi s presjedanjima nisu pogođeni.

Kritičari su najnovije mjere opisali kao “simbolične zabrane”.

Simbolične zabrane 

Laurent Donceel, privremeni šef industrijske grupe Airlines za Europu (A4E), rekao je novinskoj agenciji AFP da će “zabrana ovih putovanja imati samo minimalne učinke” na emisiju CO2.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
>Irska u borbi protiv klimatskih promjena žrtvuje 200.000 goveda

Dodao je da bi vlade umjesto toga trebale poduprijeti “stvarna i značajna rješenja” za to pitanje.

Zrakoplovne tvrtke diljem svijeta ozbiljno su pogođene pandemijom koronavirusa, a web stranica Flightradar24 izvještava da je broj letova prošle godine pao za gotovo 42% u odnosu na 2019. godine

Hvalisavi Macron

Uzmimo u obzir hvalisanje francuskog predsjednika Emmanuela Macrona da je njegova vlada zabranila mnoge letove željeznicom između gradova unutar 2,5 sata. Ništa danas nije više u modi od klimatskih teatralnosti, ponekad nauštrb realnih, korisnih politika. Macron očito uživa u prilici da pozira kao hrabri heroj na bijelom konju koji pomaže spasiti čovječanstvo od njegove samodestruktivne ovisnosti o fosilnim gorivima, piše reason.com

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Kao što su istaknuli mnogi promatrači, francuska zabrana letova na kratkim relacijama prepuna je brojnih iznimaka da rezultirajuće smanjenje emisija ugljika neće biti daleko od onoga što Macron želi da svijet vjeruje. Ipak, možda će neki letovi biti zabranjeni i trošit će se manje zrakoplovnog goriva.

>Klimatsko licemjerje: Privatni letovi Charlesa Michela koštali su nas rekordnih 700.000 eura

Hura! Barem nešto!

Priča o vidljivom i nevidljivom

Ali prije nego što se previše zaplješćemo, dopustite mi da vam ispričamo o još jednoj francuskoj ličnosti: Fredericu Bastiatu, ekonomistu i državniku koji je djelovao sredinom 19. stoljeća. Bastiatov najpoznatiji spis je prekrasan esej pod naslovom “Ono što se vidi i ono što se ne vidi.” U njemu je pozvao ljude da gledaju dalje od neposrednih učinaka vladine intervencije. Kada to učinite i kada razmišljate o više od onoga što vladini dužnosnici trijumfalno trube, često ćete otkriti dodatne posljedice za koje nitko ne želi pripisati zasluge.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

U slučaju zabrane letova na kratkim relacijama, lako je vidjeti što Macron vidi i želi: više ljudi putuje vlakom. Priznajmo da je ovaj učinak dobar i pogledajmo dalje od početnih tvrdnji o uštedi goriva za zrakoplove.

Potrošnja goriva

Što je s više ljudi koji putuju automobilom? Uostalom, putovanje željeznicom nije jedina alternativa putovanju zrakoplovom, posebno u Francuskoj gdje su štrajkovi u vlakovima redovita pojava. Uskraćeni za mnogo veću brzinu putovanja zrakoplovom, mnogi će se ljudi odlučiti u potpunosti izbjeći neugodnost kupnje karte i putovati automobilom.

Jedan od neželjenih učinaka je duže vrijeme provedeno na putovanju.

Budući da je vrijeme ljudi dragocjeno i inače bi ga mogli provesti radeći, učeći ili s obitelji i prijateljima, troškovi putovanja koje francuska vlada smatra kratkim udaljenostima će porasti. Je li monsieur Macron pažljivo odvagao ovaj trošak u odnosu na koristi zabrane? Prilično sam siguran da nije. Samo je pretpostavio da je vrijeme ljudi dovoljno niske vrijednosti da opravda zabranu leta. Kako arogantno!

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Gledajući još dalje od “onog što se vidi”, vidjet ćete zašto će svako smanjenje izgaranja fosilnih goriva gotovo sigurno biti manje od onoga čemu se francuska vlada nada. Ne samo da automobili, kao i zrakoplovi, sagorijevaju fosilna goriva, već količina koju automobili sagore može biti veća po putničkoj milji.

Ljudi će izbjegavati letove i više putovati automobilom 

U prosjeku danas za komercijalne zrakoplove, jedan galon goriva nosi svakog putnika oko 67,1 milju. Tipični francuski automobil prodan u 2019.  vozi oko 42,8 milja po galonu. Ove činjenice znače da ako se netko u Francuskoj odluči voziti sam u jednom od ovih automobila — recimo, od Pariza do Nantesa — umjesto da putuje vlakom, potrošit će 57 posto više goriva nego što bi potrošio dok bi letio. Čak i ako su dvije osobe na ovom putovanju automobilom, količina izgorjelog fosilnog goriva po osobi bit će samo oko 22 posto manja nego da su ova dva putnika umjesto toga letjela.

Ova matematika bi mnoge čitatelje ipak mogla navesti na zaključak da je u najmanju ruku poželjno nagomilati tri ili više ljudi u automobilu za to isto putovanje. Ali zaviri još jedan korak dalje od onoga što se vidi savjetuje protiv ovoga. Ovdje konačno vidimo najstrašniju “neviđenu” posljedicu zabrane letova na kratkim relacijama: vjerojatnost većeg broja smrtnih slučajeva na cestama.

Nedavna studija Sveučilišta Harvard otkrila je da su za ljude koji putuju unutar Sjedinjenih Država, Europe i Australije šanse da poginu tijekom letove 1 prema 11 milijuna, dok su šanse da poginu tijekom vožnje 1 prema 5000. Drugim riječima, postoji 2200 puta veća vjerojatnost da ćete poginuti kada putujete automobilom nego avionom. Preusmjeravanjem nekih putnika iz zraka na ceste, francuska će vlada gotovo sigurno uzrokovati smrt više putnika.

Politički teatar, pokazalo se, može biti smrtonosan.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.