Jeste li stavili zimske gume? Od danas su obvezne

zimske gume
Foto: Thinkstock

U Republici Hrvatskoj obvezna je uporaba zimske opreme na zimskim dionicama javnih cesta. Obvezna uporaba zimske opreme odnosi se na sve vrste motornih vozila bez obzira na vremenske uvjete i stanje kolnika, izuzev vozila oružanih snaga Republike Hrvatske. Nadalje, razlika između zimskog razdoblja i zimskih uvjeta je sljedeća: zimsko razdoblje je od 15.11. tekuće godine do 15.04. iduće godine, a zimski uvjeti na cesti su takvi uvjeti kada je kolnik prekriven snijegom ili kada je na kolniku poledica. Također, za napomenuti je kako je zimska oprema na vozilima obavezna na zimskim dionicama javnih cesta u navedenom razdoblju bez obzira na zimske uvjete na cesti, objavio je MUP.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
> Zimske ili cjelogodišnje gume? Evo što kaže struka
> Otkrivamo tajne sigurne zimske vožnje

Pod zimskom opremom motornih vozila čija najveća dopuštena masa nije veća od 3,50 tona, sukladno posebnom propisu, podrazumijevaju se zimske gume (M+S) na svim kotačima ili ljetne gume s najmanjom dubinom profila od 4 mm i s lancima za snijeg pripravnim za postavljanje na pogonske kotače.

Pod zimskom opremom autobusa podrazumijevaju se lanci na pogonskim kotačima ili zimske gume (M+S) postavljene na pogonske kotače, a autobusi i teretna vozila koja zbog tehničkih razloga ne mogu postaviti lance na pogonske kotače moraju imati zimske gume (M+S) na pogonskim kotačima.

Zimske gume (nove) imaju uobičajenu dubinu profila od 8 mm te gotovo pet puta više odvodnih kanala i šara od ljetnih guma što im omogućuje učinkovitije izbacivanje i odvođenje vode postrance i iza gume. Zimska guma ima do četiri puta bolji kontakt (ovisno o kvaliteti zimske gume) sa snježnom podlogom od ljetne gume.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Razlika između zimskih i ljetnih guma

Zbog smjese od koje su izrađene te strukture zimske gume, one su osjetno mekše od ljetnih, a na temperaturi ispod 7°C ljetne gume gube elastičnost odnosno postaju prekrute i zbog toga ne zadovoljavaju potrebita svojstva prianjanja. Poseban kemijski sastav zimske gume čini elastičnima i na niskim temperaturama, a kombinacija s odgovarajućim dubljim profilom čini gumu zaista potpuno sigurnom za zimsku vožnju. Ljetna guma je najučinkovitija na temperaturi (asfalta) iznad 25 °C, dok se na niskim temperaturama „plastificira“ pa nema dobra svojstva.

Najveća prednost zimske gume je bolje pokretanje, vođenje i kočenje na snijegu.

Vozač motornog vozila prije uključivanja u promet dužan je očistiti zaleđena vjetrobranska stakla i snijeg na vozilu, nadalje za vrijeme zimskih uvjeta na cestama zabranjen je promet motornim vozilima koja nemaju propisanu zimsku opremu, kao i teretnim automobilima s priključnim vozilom, a za ne postupanje po navedenom predviđena je novčana kazna u iznosu od 700,00 kn.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Gužve kod vulkanizera

Od danas pa sve do 15. travnja u Hrvatskoj je zimska oprema obvezna na zimskim dionicama javnih cesta. Odnosi se to na sve vrste motornih vozila, bez obzira na vremenske uvjete i stanje kolnika. Kao i uvijek u ovo vrijeme, velika je navala na vulkanizere jer vozači žele izbjeći kazne.

Ovih su dana u vulkanizerskim radionicama gužve. Na zamjenu guma čeka se i nekoliko sati. No za većinu to i nije neki problem.

– Uvijek stojim kod one devize da guma čuva glavu i da to treba na vrijeme mijenjati. Mislim da bi se toga trebali svi vozači pridržavati, istaknuo je Darko Majer.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Vulkanizeri objašnjavaju kako je važno mijenjati gume zbog sigurnosti – jer ljetne i zimske nemaju isti sastav i ne reagiraju jednako na različitim temperaturama.

– Ljetna guma je do 7°C dobra i performanse drže, ali ispod 7°C obavezno treba staviti zimske gume radi samog prianjanja gume na podlogu, poručio je djelatnik vulkanizerske radionice Ivan Gluhaković.

Kazne

Uvjere se i sami vozači koji s neprikladnim gumama ne uspiju zaustaviti vozilo na ledenoj cesti. U policiji poručuju da su prema zakonu dopuštene dvije varijante guma. No u svakom slučaju, vozilo mora biti pripremljeno.

– Na tim vozilima trebaju biti zimski pneumatici na sva četiri kotača ili ljetni pneumatik najmanje dubine profila četiri milimetra, ali s pripremljenim lancima za snijeg koji se postavljaju na pogonske kotače, dodao je Tihomir Drobec, Služba prometne policije PUZ-a.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Zimska oprema tako je od danas obvezna u cijeloj Hrvatskoj. Ako je nemate, u prekršaju ste i platit ćete tisuću kuna, za pravne osobe, pak kazne su mnogo veće, javlja HRT.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.