Na pitanje koje su mnogi postavljali ovih dana – hoće li Udruga “U ime obitelji” podnijeti tužbu Ustavnom sudu na novi Zakon o životnom partnerstvu odgovor smo potražili kod zagrebačkog odvjetnika Krešimira Planinića, voditelja pravnoga tima “U ime obitelji”. Baš je njegovo poznavanje Ustava i zakona Republike Hrvatske osiguralo čvrste pravne temelje svih koraka inicijative i omogućilo raspisivanje prvog građanskog referenduma u Hrvatskoj i ustavnu zaštitu braka kao zajednice žene i muškarca.

Iskoristili smo priliku za razgovor o novom Obiteljskom zakonu, vladavini prava u Hrvatskoj, ali i najavi Udruge “U ime obitelji” novog referendumskog izjašnjavanja od 21. 9. do 5. 10. ove godine, koje bi između ostalog omogućilo građanima preferencijalno glasovanje i na parlamentarnim izborima.

Narod: Prateći rasprave – mišljenja stručnjaka, ali i zainteresirane javnosti čini se da su bili složni da je Obiteljski zakon iz 2003. dobar, te da probleme treba rješavati izmjenama i dopunama. Vlada se odlučila ignorirati struku i građane i donijeti novi Obiteljski zakon. Kako to tumačite?

Kao i do sada, vidljivi obrazac postupanja jest ovakav – trenutačni predstavnici javne vlasti usvoje jednu zamisao koju pretoče u neki zakon, učestalo bez kvalitetne javne rasprave i prihvaćanja bilo koje druge ideje, a kamoli ispravnih pravnih promišljanja, pa krene pokušaj provedbe takvog zakona. Nakon što se takav zakonski uradak pokaže nevaljanim, na ovaj ili onaj način, nitko nije odgovoran ili „oni“ drugačije misle i sve se nastavlja po starom. Posjeduje li netko iskustva, znanja i autoritet na određenom području, očigledno je sasvim nevažno zakonodavcu. Još iz 2013. godine postoji nedvosmisleno očitovanje (upućuju na pogrješke i pravne nelogičnosti) na tadašnji prijedlog istog nemuštog Obiteljskog zakona od strane petero profesora obiteljskog prava, sve redom perjanice predmetne grane prava – od prof. dr. sc. Hrabar, prof. dr. sc. Korać-Graovac pa nadalje –  i nikome ništa. Iz opisanog možemo zaključiti da se posezanje za strukom javlja samo ako je u suglasju s mišljenjem političara koji obnašaju vlast i donose zakone ili se pronađe barem jedan tzv. stručnjak koji će „plesati jedno ljeto“ za konkretne potrebe.

Narod: Ustavni sud je vrlo brzo po stupanju na snagu prvih odredbi novog Obiteljskog zakona stavio taj zakon van snage, ali to je daleko od rješenja problema koje donosi novi Obiteljski zakon. Što očekujete po tom pitanju na jesen?

Svježe srpanjsko Izvješće Ustavnog suda ne stavlja izvan snage Obiteljski zakon, već traži od Sabora da odmah promijeni završne odredbe (dva članka) osporavanog Obiteljskog zakona jer dovode do pravne nesigurnosti u području obiteljskih odnosa. Znači, nije još sadržajno odlučivano u cijelosti o prijedlozima koji su već dani (odvjetnice koje se praktično bave obiteljskim pravom i udruga B.a.B.e.), recimo to, „protiv“ takvog Obiteljskog zakona. Mogu reći da će i Udruga “U ime obitelji” podnijeti prijedlog za ocjenu ustavnosti Obiteljskog zakona, a vjerujem da će doskora isto učiniti i mnogi drugi. Ne znam koliko će vremenski biti potrebno Ustavnom sudu za odluku o svim prijedlozima, no kako je riječ o regulativi obiteljskih odnosa koje zadiru u život gotovo svakog pojedinca, nadam se skorom rješenju.

Narod: Posljednji dan zasjedanja Sabor je donio Zakonu o životnom partnerstvu. Udruga U ime obitelji reagirala je priopćenjem u kojem kažete da je to izigravanje volje građana izražene na referendumu. Što je sporno u tom Zakonu?

Taj Zakon o životnom partnerstvu jest ogledalo djelovanja tzv. naših zastupnika koji bi trebali postupati na način da izglasavaju zakone koji će odražavati većinsko uvjerenje u našoj lijepoj zemlji. Ako mi kažete da baš i niste shvatili koja je sadržajna poruka s prvog narodnog referenduma od 1. 12. 2013. godine ili omalovažavate i izbjegavate prihvatiti volju većine, tada je demokracija samo ukras u vašem rječniku i ništa više. Sam Zakon nosi niz pokušaja izjednačavanja braka kao zajednice žene i muškarca i drugih zajednica koje imaju različite datosti.

Narod: Planirate li reagirati tužbom Ustavnom sudu?

Dakako.

Narod: Čini se da je Ustavni sud trenutno jedini djelotvorni čuvar vladavine prava. Koliko je to dobro za funkcioniranje pravne države s obzirom na ipak ograničenu ulogu Ustavnog suda?

Bez obzira na nastojanja Ustavnog suda i predanost u radu, ne možemo očekivati da će samo s jedne adrese zaživjeti vladavina prava u cijelom društvu i uspjeti suštinska demokratska promjena. Tako, svatko u svojem okruženju, neka djeluje i zalaže se za ispravnost, naravno, prvo nas samih, a onda za pravičnost u postupanju državnih tijela te zagovarajmo očekivanje postupanja po pravdi i pravu od svih dijelova vlasti.

Narod: Udruga U ime obitelji je najavila je izjašnjavanje građana o referendumu s motom “Birajmo zastupnike imenom i prezimenom” od 21. 9. do 5. 10. ove godine. Zašto ste se odlučili na taj korak?

Kako neki vole reći – političke elite žele održati postojeći nepravičan izborni sustav – a već dugi niz godina slušamo različite razloge zašto nema promjena, premda kvalitetni prijedlozi da demokratiziramo izbore naših zastupnika dolaze s različitih strana. Mi želimo ostvarenje tog boljeg i time pojačanu odgovornost svakog pojedinog političara prema nama biračima. Dulje vremensko razdoblje, a naročito iza zadnjih parlamentarnih izbora 2011. godine, razvidno je da saborski zastupnici osvajaju mandate s podosta glasova koje nisu zaslužili odnosno kad mi nismo glasovali za njih. Tako je na zadnjim izborima svaki četvrti glas (25,76 %  – 606.356 glasova) bio dan stranci koja nije u stvarnosti dobila taj glas birača. Usto, ako izrazito nejednak broj birača u određenoj izbornoj jedinici daje isti broj saborskih zastupnika i daleko premašuje zakonom predviđeno odstupanje od +/- 5%, zar to nije nedopustivo kod izbora za tako značajno tijelo kao što je Hrvatski sabor? Mislim da je prevažno dobiti stvarne i sjajne zastupnike naroda koji će osjećati uvjerenje većine nas i vlastite napore usmjeravati na rad u Saboru a ne na političke obračune ili osobni probitak. Slobodni smo reći da djelovanje saborskih zastupnika, direktno ili indirektno, zadire u život svakog od nas, pa je naravno bitno i taj proces njihovog odabira pošteno urediti.

Narod: Izgleda da želite rehabilitirati hrvatsku politiku. Je li moguće da te male izmjene i dopune postojećeg sustava daju velike rezultate?

Kad političari postanu svjesni da njihov izbor u Sabor ovisi o broju glasova koje direktno osvajaju od birača, tada će ti birači uspješnije korigirati rezultate izbora. Zamislite situaciju kad ni predsjedniku SDP-a ili HDZ-a neće biti  zajamčen ulazak u Sabor, nego će prebrojavati glasove nas birača i gledati koji su na listi po broju dobivenih glasova. Promjenom, pak, veličina izbornih jedinica, smanjenjem razlike u broju birača u svakoj izbornoj jedinici i snižavanjem izbornog praga na 3% omogućit će se daljnja pravična zastupljenost, a još k tome ćete imati olakšan način glasovanja – dopisno ili elektronički. Dodatno, još jedno ustavno načelo (prikupljanje određenog broja glasova za kandidacijske liste) onemogućit će kvazidemokraciju i raspršivanje glasova na stranke koje se samo javljaju od izbora do izbora, a u stvarnosti oduzimaju glasove strankama koje istinski djeluju i predstavljaju određeni dio birača. Istina, za velike rezultate potreban je i veliki rad puno ljudi različitih struka, ali već danas osjećamo podršku mnogih, pa vjerujemo da će takvo široko zajedničko djelovanje i na tom izbornom području dati uspjeh.

Izvor: Narod.hr
Photo: Hrvoje Pilić /narod.hr