Okrugli stol: Potencijalni korisnici kredita bolje informirani nego prije 10 godina

Foto: FuFu Wolf flickr

Potencijalni korisnici kredita i drugih bankarskih usluga u Hrvatskoj danas su bolje informirani nego prije desetak godina, no i dalje ima puno prostora za napredak, složili su se sudionici okruglog stola održanog u Kući Europe u sklopu kampanje “Potrošači, upoznajte svoja prava”.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Posebno brine podatak iz ankete provedene u travnju prema kojoj čak 48 posto građana nema povjerenja u banke. Među njima 23 posto građana nema naročito povjerenje, a 25 posto građana nema uopće povjerenje u banke.

Upravo o važnosti povjerenja između banaka i zajmoprimca govorila je predstavnica Europske komisije Maria Lissowska te istaknula kako tome doprinosi implementacija Direktive EU o pravima potrošača u hrvatsko zakonodavstvo, točnije u Zakon o potrošačkom kreditiranju.

“Zajmodavac vas mora informirati o efektivnoj kamatnoj stopi, kamatnoj stopi, naknadi i troškovima osiguranja, ukupnom iznosu koji ćete morati otplatiti i otplatnom planu”, kazala je Lissowska te dodala da sve standardizirane informacije o kreditu moraju biti dostupne i u pisanom obliku kako bi zajmoprimac mogao usporediti podatke s kreditima drugih banaka, tim više što kreditni proizvodi postaju sve složeniji. Tako se, dodaje, izbjegavaju situacije da neki oglašivači niskim kamatama pridobivaju klijente iako, primjerice, povoljne kamate nude samo u prvih šest mjeseci otplate kredita.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

“Informacije o kreditiranju trenutno su bolje u Belgiji, gdje se može dobiti kompletna ‘krvna slika’ kredita”, ocijenio je hrvatski europarlamentarac Davor Škrlec osvrćući se na činjenicu da se Obrazac o informacijama prije sklapanja ugovora o kreditu, propisan EU Direktivom, još uvijek ne koristi u svim bankama u Hrvatskoj.

Ana Pisačić iz Hrvatska narodne banke ističe pak kako u HNB-u mogu zaprimati obavijesti od potrošača o kršenju Zakona o potrošačkom kreditiranju, ali da je za njihovo rješavanje nadležan sud.

Vrlo slab odaziv banaka pozvanih na okrugli stol pokazuje koliko banke u Hrvatskoj prepoznaju ulogu potrošača – od 15 pozvanih odazvala se samo jedna, OTB banka, upozorio je predstavnik Društva za zaštitu potrošača Hrvatske Igor Vujović, ali i ocijenio da je informiranje hrvatskih građana o kreditima danas bolje i kompletnije. “Ako stavimo po strani blokade, ovrhe i slučaj franak, može se reći da ide na bolje”, dodao je.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Vlado Biljarski iz Saveza udruga za zaštitu potrošača dodao je da nepovjerenju hrvatskih građana u banke pridonosi i činjenica da banke ne odgovaraju primjereno na reprogram kredita, već često aktiviraju ovrhu ili nude novi kredit po još lošijim uvjetima. Zbog toga je predložio i osnivanje tzv. interventnog tima za rješavanje kriza između potrošača i banke.

“Potrošač dolazi u banku s jednim ciljem – treba mu novac. Isto tako, treba si uzeti i vremena kako bi u banci mogao odabrati onu uslugu koja mu treba, a ne onu koja zvuči najprimamljivije”, rekla je Hana Jurić iz Društva za zaštitu potrošača Istre, a Đema Bartulović iz Ministarstva gospodarstva naglasila je važnost savjetovališta potrošača prije uzimanja kredita, čije je osnivanje predviđeno i Nacionalnim programom zaštite potrošača.

O važnosti edukacije već od školske dobi i financijskoj pismenosti govorila je predstavnica Ministarstva financija Ivana Ravlić Ivanović, koja je rekla da među hrvatskim građanima provode anketu o financijskoj pismenosti, a s rezultatima će izaći krajem 2015.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

“Ne bih se složio da je financijska pismenost hrvatskih građana niska”, rekao je predstavnik OTP banke Dražen Božić te dodao da u banci također nastoje educirati svoje osoblje kako bi mogli pružiti sve informacije potencijalnim korisnicima kredita te svojim bankarskim uslugama slijediti klijentove potrebe.

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.