(VIDEO) 1. listopada 1902. Oktavijan Miletić – doajen hrvatske kinematografije

Foto: Snimka zaslona

Prvi istaknuti i sustavni hrvatski filmski autor, pionir i doajen hrvatske kinematografije, te vrsni snimatelj.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Za vrijeme Drugog svjetskog rata angažiran je u državnom poduzeću Nezavisne Države Hrvatske pod imenom Hrvatski slikopis, gdje snima i režira najstariji sačuvani hrvatski cjelovečernji igrani film Lisinski (1944)

 

Rođen 1. listopada 1902. u uglednoj i bogatoj zagrebačkoj obitelji – njegov otac Stjepan Miletić bio je doktor filozofije i čuveni kazališni intendant koji je radikalno unaprijedio kazališni život Zagreba, piše hrfilm.hr

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Od djetinjstva privučen filmu, Oktavijan Miletić je 1926. kupio Pathéovu filmsku kameru i počeo amaterski snimati međunarodno nagrađivane kraktkometražne igrane filmove u kojima se ogledala sklonost prema parodiji (napose spram ekspresionističkog filmskog nasljeđa, uključujući trilere i filmove strave) i eksperimentu, te vrstan vizualni stil (npr. Nažalost samo san, Amadeus Nicknagel, oba 1932; Poslovi konzula Dorgena, 1933; Zagreb u svjetlu velegradaFaust, oba 1934; Nocturno, 1935).

Počinje raditi i u profesionalnoj produkciji, snimajući brojne promidžbene, obrazovne, putopisne i ostale namjenske filmove te vlastiti autorski rad Šešir (1937), nastao pod utjecajem Renéa Claira.

Za vrijeme Drugog svjetskog rata angažiran je u državnom poduzeću Nezavisne Države Hrvatske Hrvatski slikopis, gdje snima i režira najstariji sačuvani hrvatski cjelovečernji igrani film Lisinski (1944), biografiju skladatelja prve hrvatske opere, te dokumentarno-igrane srednjometražne filmove Barok u Hrvatskoj (1942) i Radium (1944; nedovršen). Poslije rata dominantno se posvećuje snimateljskom radu, podjednako uspješno u crno-bijeloj i kolor tehnici (npr. Živjeće ovaj narod, 1947, Nikole PopovićaKoncert, 1954, Branka BelanaCarevo novo ruho, 1961, Ante Babaje). Samostalno je režirao nekoliko filmova od kojih su najpoznatiji dokumentarci Juraj Dalmatinac (1977) i Talijin trag (1978), te kratkometražni igrani u samo jednom kadru Profesor Budalastov (1950, suredatelj s Brankom Marjanovićem; film nije nikad javno prikazan i danas se smatra nestalim).

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Važna je i njegova snimateljska suradnja na kratkometražnim dokumentarnim filmovima Dušana Makavejeva Boje sanjajuKošnice/Slikovnica pčelara/Košnice pune smijeha (oba 1958), te kratkometražnom igranom filmu Vatroslava Mimice Ženidba gospodina Marcipana (1963).

Bio je predavač na odjelu kamere AKFU te autor i voditelj emisija o filmskom odgoju Televizije Zagreb.

Godine 2000. dr Ante Peterlić i pokojni Vjekoslav Majcen o njemu su objavili monografiju.

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Nagrade:
Republička nagrada Vladimir Nazor za životno djelo (1968)

 

Oktavijan Miletić: Zagreb u svjetlu velegrada (1933.):

Tekst se nastavlja ispod oglasa

Tekst se nastavlja ispod oglasa
Podržite nas! Kako bismo Vas mogli nastaviti informirati o najvažnijim događajima i temama koje se ne mogu čitati u drugim medijima, potrebna nam je Vaša pomoć. Molimo Vas podržite Narod.hr s 10, 15, 25 ili više eura. Svaka Vaša pomoć nam je značajna! Hvala Vam! Upute kako to možete učiniti možete pronaći OVDJE

Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr dopušteno je registriranim korisnicima. Čitatelj koji želi komentirati članke obavezan se prethodno upoznati sa Pravilima komentiranja na web portalu i društvenim mrežama Narod.hr te sa zabranama propisanim člankom 94. stavak 2. Zakona o elektroničkim medijima.